וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה הפתרון להאצת פרויקטים של התחדשות עירונית?

עודכן לאחרונה: 8.1.2024 / 9:42

חלופת שקד, ע"ש שרת הפנים לשעבר, מבטיחה להצעיד את תחום ההתחדשות העירונית לעידן חדש. התכנית לרישוי מהיר שתיכנס לתוקף החודש מתבססת על פיה. האם המלחמה תאיץ את חלופת שקד על חשבון פרויקטים של פינוי בינוי?

בניין עם פרויקט תמ"א שנתקע ברחובות יהודה המכבי-ויצמן בתל אביב. ראובן קסטרו
בניין עם פרויקט תמ"א שנתקע ברחובות יהודה המכבי-ויצמן בתל אביב/ראובן קסטרו

ב-19 בינואר 2024 ייכנסו לתוקף תקנות התכנון והבנייה (תוכנית לרישוי מהיר), אותן אישר שר הפנים לפני כחודשיים, ואשר תכליתן לאפשר הוצאת היתר בנייה מהיר כבר לאחר הפקדת התוכנית לפי חלופת שקד, ועוד בטרם ניתן לה תוקף. כלומר, כאשר התוכנית תקבל תוקף, ניתן כבר יהיה להוציא היתרי בנייה ובכך ייחסכו חודשים ארוכים, ואולי אף שנים, של התמשכות הליכי רישוי שלאחר אישור התב"ע ועד להוצאת היתר בנייה.

צריך לזכור שחלופת שקד (על שם שרת הפנים לשעבר איילת שקד) מאפשרת קידום תוכניות במספר מסלולים: פרויקטים במסלול של הריסה ובניה מחדש במגרש אחד - יזכו לתוספת זכויות בניה של עד 400% ואף יותר (במקרים של תוכנית כוללנית המאפשרת מעבר לכך). מסלול נוסף שהחלופה יצרה הינו ניוד זכויות למגרש אחר, במקרים בהם לא ניתן לנצל את זכויות הבניה הנוספות באותו מגרש. מסלול אחר הינו חיזוק מבנה בודד בתוספת של יחידות דיור בשיעור של עד 200%.

גם באזורי הפריפריה החלופה מאפשרת לשר הפנים לקבוע אזורים בהם ניתן להעניק תוספת זכויות עד לסך של 550%. על כל אלה קיים כאמור מסלול נוסף, של קידום מתחמים הכוללים פרויקטים במסלול של הריסה ובנייה מחדש גם בשלושה בניינים - אשר יזכו לתוספת זכויות בניה של עד 500%.

חלון ממ"ד בדירה. יח"צ - אפשר להשתמש,
"הצורך הבהול בבניית ממ"דים יכול להתבצע אך ורק אם יעשו שימוש בחלופת שקד גם למספר בניינים"/יח"צ - אפשר להשתמש

לדברי עו"ד ציפי רוזנברג, שותפה ומנהלת מחלקת פרויקטים והתחדשות עירונית במשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', ומתמחה בנדל"ן והתחדשות עירונית, "מדובר בצעד פורץ דרך, מאחר שאם עד כה ההתחדשות העירונית המתחמית קודמה במסגרת הליכי פינוי בינוי, שהינם ארוכים ומסורבלים, הרחבת חלופת שקד גם למספר בניינים מאפשרת תכנון מתחמי פינוי ובינוי בוועדה המקומית, בהליך של רישוי מהיר, ובכך יקצר את הליכי התכנון והרישוי. הרחבת הסמכות מאפשרת קידום מתחמי פינוי בינוי בשלושה בניינים, שחידושם נעשה בוועדה המקומית".

עו"ד רוזנברג מסבירה, כי אם בתוכנית כלולות למשל 24 יחידות קיימות ומאושרות 70 יחידות, ניתן יהיה להכריז על השטח, לפי סעיף 14 לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כ-"מתחם פינוי ובינוי".

לדבריה, "צריך להבין, שהצורך הבהול בבניית ממ"דים יכול להתבצע אך ורק אם הוועדות המקומיות יעשו שימוש בחלופת שקד גם למספר בניינים, אשר מאפשרת לאחד את השלב התכנוני של אישור תוכנית והוצאת היתרי בניה, שקודמו עד עתה זה אחר זה. רק כך, ניתן יהיה לקצר את משך הזמן ולקדם התחדשות עירונית במהירות".

"חלק ממוסדות התכנון הפנימו את הדחיפות והבהילות שקיימת בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, אולם פרויקטים רבים עדיין תקועים בשלבי תכנון שונים, וזאת למרות מצב החירום שקיים והצורך לתעדף אותם", מסכמת עו"ד רוזנברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully