וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח של שינוי: מה חושבים המשקיעים על שוק הנדל"ן ב-2024?

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 12:05

כלכלה זה אנשים: סקר מבוסס ניתוח AI של למעלה מ-700 משתתפים מלמד על הלך הרוח של משקיע הנדל"ן הישראלי. האם ענף הנדל"ן בדרך ליציאה מההלם של שנת 2023 המאתגרת, וחזרה לרכישת נכסים? | בלעדי

משקיע נדל"ן להב פיתוח מנהלים. ShutterStock
המשקיעים אופטימיים/ShutterStock

למרות הכל, המשקיעים אופטימיים: שוק הנדל"ן פועל בשנה האחרונה בתנאים של חוסר וודאות קיצוניים. מתקפת ה-7 באוקטובר גרמה לקיפאון ארוך של השוק - הן בהיבטים של היקף הבנייה עצמה שהצטמצם עקב הירידה במספר הפועלים, והן בהיקף פעילות השיווק והמכירה של פרויקטים חדשים.

לצערנו, ההיבט הביטחוני היה רק חלק מהתמונה הכוללת שבשנה האחרונה הכילה גם חוסר וודאות פוליטית וחברתית, שנוצרה עקב הרפורמה המשפטית אותה יזמה הממשלה, וחוסר יציבות כלכליים כתוצאה מסביבות ריבית ואינפלציה גבוהות.

לאחר שנה מאתגרת כמו זו, נשאלת השאלה - מה הלאה?

סקר בלעדי שנערך על ידי חברת איוויב נדל"ן (Ewave Nadlan) מלמד אותנו כי משקיע הנדל"ן הישראלי מצוי במצב רוח חיובי ואקטיבי לקראת 2024, מוכן לביצוע רכישת נכסים בישראל, ושוקל רכישת נכסים בחו"ל;

הסקר נערך בקרב למעלה מ-700 משקיעי נדל"ן במהלך המחצית השנייה של דצמבר 2023 ותחילת ינואר 2024, במטרה לבחון את הלך הרוח והציפיות של ציבור משקיעי הנדל"ן המעודכנים לתקופה של מלחמת חרבות ברזל - בדגש על שאלות בנוגע למידת הבשלות להשקעה בנדל"ן בעת הזו בארץ או בחו"ל.

דרך הפריזמה של ציבור משקיעי הנדל"ן ננסה לאתר את כיוון המגמות אליהן ילך כלל השוק בשנה הקרובה. מדובר בציבור העוקב אחרי ההתפתחויות בענף, בעל רמת מעורבות גבוהה, רמות תחכום ומיומנות גבוהות, אשר מבצע פעולות של רכישה או מכירת נכסים בצורה תדירה יותר מאשר כלל האוכלוסייה.

מה חושבים המשקיעים? אלו תוצאות הסקר

• מצליחים להיכנס לשגרת חירום - 85.4% מכלל המשתתפים בסקר קבעו כי על אף מצב המלחמה, הם הצליחו להיכנס למצב של שגרת חירום (51.4%) או שנמצאים בתהליך של מעבר לשגרת חירום (34%).

• מאמינים בנדל"ן הישראלי - למעלה מ-70% בקרב משקיעי הנדל"ן מחזיקים בנכסים בישראל. 48.3% ממשקיעי הנדל"ן מחזיקים בנדל"ן כחול-לבן בלבד, ועוד 22.1% מחזיקים פורטפוליו המורכב מנדל"ן ישראלי ונדל"ן בחו"ל.

• מוכנים להיכנס לביצוע השקעת נדל"ן - 87.8% ממשקיעי הנדל"ן מוכנים גם בימים אלה להיכנס להשקעה בארץ או בחו"ל. 12.2% בלבד ממשקיעי הנדל"ן סבורים כי השקעת נדל"ן הינה משהו שאסור לעשותו באקלים הנוכחי.

דגל ישראל על מפת קפריסין. ShutterStock
המשקיעים הישראלים מאמינים בקפריסין/ShutterStock

• השקעה בחו"ל - 44.6% מהמשתתפים בסקר סוברים כי יש היגיון בביצוע של השקעה נדל"נית בחו"ל. בקרב משתתפי הסקר קפריסין הינה היעד מספר אחד להשקעה בחו"ל. 29.5% ממשקיעי הנדל"ן רואים את קפריסין כיעד להשקעת נדל"ן.

• מעדיפים תשואה והשבחה - המוטיבציה של משקיעי הנדל"ן לביצוע השקעותיהם הינן תשואה (54.1%) והשבחה (30.6%). בעדיפות פחותה ניתן למצוא ביצוע רכישה למטרת מגורים (9.9%), או למטרת נופש (5.4).

• מיקום, מיקום, מיקום - השילוש הקדוש של הנדל"ן (מיקום, מיקום, מיקום) תופס מקום של כבוד גם בקרב משקיע הנדל"ן הישראלי. לשאלה מה הכי חשוב לך בהשקעה נדל"נית התשובה מספר אחת הייתה מיקום (33.3%).

• עד 2 מיליון שקלים פנויים לביצוע השקעה - אצל 77% ממשקיעי הנדל"ן קיים תקציב של עד 2 מיליון שקלים לביצוע של רכישת נכס. החלוקה כדלקמן - 44% מהמשיבים עומד לרשותם תקציב פנוי של עד 1 מיליון שקלים, ול-33% מהמשיבים ישנו תקציב פנוי של בין 1-2 מיליון שקלים.

הצפי: חזרה של משקיעים למשרדי המכירות במהלך 2024

ניתוח מבוסס AI (בינה מלאכותית) של התוצאות מלמד אותנו שלמעלה מ-80% מהמשקיעים נמצאים במצב רוח חיובי ואקטיבי לביצוע רכישת נכס.

הניתוח של האלגוריתם על תשובות המשתתפים בסקר בוצע לפי חלוקה בין 4 טיפוסי משקיעים שונים - המשקיע החד, המשקיע המחושב, המשקיע המבולבל, והמשקיע הסקפטי. התוצאות מראות כי 81.1% מכלל המשיבים דורגו על ידי אלגוריתם ה-AI כמשקיעים חדים או מחושבים שמאופיינים כטיפוסי משקיעים חיוביים ואקטיביים המוכנים לביצוע של השקעת נדל"ן גם בעת הזו.

רק 1.1% מכלל המשקיעים דורגו על ידי אלגוריתם ה-AI כמשקיעים סקפטיים המאופיינים כטיפוסי משקיעים פאסיביים ונטולי רצון לבצע השקעות בשלב הנוכחי.

"האמונה במדינת ישראל כיעד להשקעה היא גבוהה, זה נתון מעודד מאד"

לדברי אסף כהנר, מנכ"ל חברת Ewave Nadlan: "אנו מצויים בעיצומה של אחת התקופות המאתגרות למדינת ישראל, לחברה, ומאתגרת גם לכלכלת ישראל ולענף הנדל"ן. למרות מצב הרוח הלאומי השפוף, שבא לידי ביטוי גם בנתוני מכירות הדירות מאז ה-7 באוקטובר, אנו רואים כי בקרב משקיעי הנדל"ן קיימת אופטימיות ואקטיביות, שבאות לידי ביטוי בנכונות לביצוע מיידי של קניית נכסים חדשים. עוד אנו רואים מהסקר כי משקיעי הנדל"ן מאמינים בנדל"ן הישראלי, אך באותה עת בשיעור הולך וגדל גם בוחנים השקעה בחו"ל, לעיתים מדובר בשילוב בין השקעה בארץ ובחו"ל".

"על פניו הנתונים שאנו מקבלים מהסקר מצביעים על כך שהאמונה במדינת ישראל כיעד להשקעה היא גבוהה, וזה נתון מעודד מאוד. המשמעות הנוספת היא שלאחר ההלם שהיינו עדים לו בחודשים האחרונים של שנת 2023, הרי שהצפי הוא כי נראה חזרה של משקיעים והציבור בכללותו אל משרדי המכירות במהלך 2024. החלטת נגיד בנק ישראל בראשית השבוע בדבר הורדת הריבית צפויה אף היא לסייע לענף הנדל"ן לשנות כיוון, ותתרום לשינוי חיובי בענף הנדל"ן".

"אנחנו גם רואים שמתעצמת התובנה בדבר החשיבות בגיוון השקעות נדל"ן גם לנכסים בחו"ל. אם בעבר תחום זה היה נחשב נישה של מקצוענים בלבד, אז היום תחום השקעות זה נכנס יותר ויותר למיינסטרים של משקיעי הנדל"ן הישראלים. שם המשחק הוא גיוון בין נכסים בארץ ובחו"ל, כאשר גיוון פורטפוליו ההשקעות הוא גם מתכון להפחתת סיכונים. משקיעי הנדל"ן בישראל כנראה מבינים את הכלל הזה, שנועד להגן גם מפני הפתעות לא נעימות, דוגמת זו של ה-7 באוקטובר".

תוצאות הסקר יוצגו באירוע "מדברים נדל"ן" - מפגש משקיעים שיעסוק בתחזית השקעות עדכנית לשנת 2024 - נדל"ן, פיננסים, שוק ההון ועוד. הדוברים באירוע יספקו בנוסף לתחזיות גם טיפים, תובנות וכלים כדי לקבל את תמונת העולם הנוגעת להשקעות בעת הזו. הדוברים באירוע: אבנר סטפק, מבעלי השליטה בבית ההשקעות מיטב; אסף כהנר, מנכ"ל Ewave Nadlan; וקובי דהאן, מייסד ומנכ"ל חברת התכנון הפיננסי goola.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully