וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אמר משבר? אושרה בניה של 168 אלף דירות ב-2023, שיא כל הזמנים

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 13:17

מינהל התכנון מסכם את שנת 2023: נרשמה עלייה של 6.5% בהיקף הדירות המתוכננות ביחס לשנה הקודמת; אושרו 168,370 יחידות דיור; יותר מ-40% מהיקף יחידות הדיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית

מנהל עבודה משגיח על פועלים בתוך אתר בנייה. ShutterStock
מי אמר משבר? אושרה בניה של 168 אלף דירות ב-2023, שיא כל הזמנים/ShutterStock

על אף מלחמת חרבות ברזל, נמשכת מגמת הגידול בהיקף יחידות הדיור המתוכננות, עם שיא של כל הזמנים: בשנת 2023 אושר תכנונן של 168,370 יחידות דיור -עלייה של 6.5% ביחס לשנה הקודמת, בה אושרו 158,000 אלף יחידות דיור.

כך, עולה מדוח הסיכום השנתי שפרסם היום (ג') מינהל התכנון. הדוח חושף את נתוני שנת 2023 המציגים את הפעילות בתחומי הדיור, התשתיות, התחבורה והשטחים הפתוחים.

על פי הדוח, למעלה מ-40% מהיקף יחידות הדיור שאושרו היו במסגרת התחדשות עירונית - כפול מהיעד הממשלתי השנתי. בנוסף, אושרו סביב תוואי המטרו 36,347 יחידות דיור המהוות למעלה מ-20% מכלל היחידות.

באילו ערים אושרו הכי הרבה דירות בשנת 2023?

מבחינה גיאוגרפית, הכמות הגדולה ביותר של דירות שאושרו בשנת 2023 הייתה במחוז דרום, בו אושרו 33,307 יחידות דיור; אחריו, מחוז צפון בו אושרו 21,327 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 20,981 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו 15,446 יחידות דיור ובמחוז תל אביב אושרו 10,937 יחידות דיור.

בירת ההתחדשות, ירושלים: מינהל התכנון מציין בדוח כי שנת 2023 הייתה שנת שיא באישור יחידות דיור במחוז ובדגש על העיר ירושלים, בירת ישראל. השנה אושרו במחוז 20,328 יחידות דיור, כ-16,928 מהן בעיר הבירה עצמה - כולן במסגרת התחדשות עירונית.

עוד, צוין, כי בעשור האחרון קודמה מדיניות המאפשרת ומעודדת את מיצוי הקרקע העירונית. מדיניות זו הבשילה בשנים האחרונות בדמות עשרות תוכניות של התחדשות עירונית וציפוף לאורך קווי הרכבת הקלה ובדרך זו נוספו לעיר עשרות אלפי יחידות דיור, לצד מאות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים ציבוריים בעירוב שימושים.

תנופת תכנון ובנייה בחברה הדרוזית והערבית: בשנה החולפת הושם דגש על תכנון והסרת חסמים ביישובי החברה הדרוזית והערבית. מתוך כלל יחידות הדיור אושרו 50,579 יחידות דיור ביישובים אלה.

נזכיר כי לטובת קידום התכנון ובניה והסרת חסמים ביישובים הדרוזים והצ'רקסים מינה שר הפנים יועץ מיוחד. בנוסף, הוקם צוות לבחינת הקמת יישוב חדש על ידי מינהל התכנון בתוך 60 יום. בחינה זו תכלול בין היתר מיפוי של כלל החוסרים ביישובים, בחינת קרקעות מדינה שייתנו מענה לחיילים משוחררים ולמוסדות ציבור, בחינה של הגדלת הצפיפות ביישובים ובנייה לגובה ועוד.

מה לגבי שנת 2024 - היום שאחרי המלחמה?

ממינהל התכנון נמסר כי הוא נערך ליום שאחרי המלחמה, וכפועל יוצא מקדם מסמך מדיניות אזורי במרחב הנגב המערבי. המסמך יעסוק בעקרונות והמלצות לבניית כלים לשיקום, פיתוח וצמיחה מיטיבה של האזור ומטרת המסמך להוות כלי עבודה לקבלת החלטות תכנוניות ולהנעת תהליכים אזוריים. בהתאם, תכלול העבודה המלצות למנגנוני יישום. מסמך המדיניות יגובש בהסתכלות רחבה ואסטרטגית על האזור.

כמו כן, בשנת 2024 כחלק מהאתגרים הנוגעים בשיקום העוטף, ניתן דגש על שימור הביטחון התזונתי של ישראל וכחלק מכך שטחי החקלאות בעוטף המהווים את "אסם התבואה" של מדינת ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "בשנת 2023 המשכנו את המגמה להגדלת היצע יחידות הדיור המתכוננות, תוך מתן דגש על תמהיל מגוון של יחידות דיור הן בהיבט שייתן מענה לכלל האוכלוסייה והן בעידוד וקידום תשתיות והתחדשות עירונית. לצד זה, המשכנו בקידום עקרונות של איכות תכנונית ובהן הקמת שכונות ללא רכב המעודדות הליכתיות, שכונות מאופסות אנרגיה המעודדות ייצור אנרגיה לשימוש עצמי, תוכניות מותאמות אקלים להתמודדות עם תופעת החום העירוני והנחיות לטבע עירוני כך שתוכניות יכללו התייחסות למשאבי הטבע הנמצאים בתחומם".

"השנה אישר מינהל התכנון את התוכנית הסביבתית הגדולה ביותר מאז קום המדינה - פינוי מפרץ חיפה שתסיר את המפגעים המזהמים במטרופולין הצפוני . מתוך 168,370 יחידות מתוכננות, למעלה מ-20% אושרו בתוואי המטרו, מה שמניע את הפרויקט הלאומי צעד נוסף קדימה, ולמעלה מ-40% אושרו במסגרת התחדשות עירונית, בדגש על צפון ודרום הארץ. בכל הנוגע לשיקום הנגב המערבי, אני צופה כי מינהל התכנון יאשר בשנת 2024 כ-23,000 יחידות דיור כחלק משיקום דרום הארץ"

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully