וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור בקצה הפריים? החלטת הנגיד מתבקשת, אך יהיו לה השלכות

שי צרור

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 10:39

להורדת הריבית הנוכחית היו סימנים מקדימים, ואפשר בהחלט לומר כי בהתאם לנסיבות, הנגיד החליט נכון. עם זאת, אסור לנו להתעלם מההשלכות של הורדת הריבית, בראש ובראשונה על מחירי הדירות. שי צרור, יועץ מומחה למשכנתאות, מסביר

זוג צעיר עם מסמכים מול מחשב נייד. ShutterStock
אור בקצה הפריים? החלטת הנגיד מתבקשת, אך יהיו לה השלכות/ShutterStock

הורדת הריבית במשק בשיעור של 0.25%, שהוכרזה אתמול על ידי נגיד בנק ישראל, היא בהחלט סימן טוב סך הכל, אך עדיין מוקדם לקבוע כי מדובר בתחילתה של מגמה חדשה שתימשך גם בחודשים הבאים.

להורדת הריבית הנוכחית היו סימנים מקדימים, והיא מגיעה על רקע של כמה נתונים שאפשרו לנגיד להגיע להחלטה הזו:

בראש ובראשונה, התייצבות האינפלציה בשנת 2023; לאחר שמדד המחירים לצרכן ראה עליות משמעותיות בשנת 2022 ונסגר על מדד שנתי של 5.3% - היה צפוי שנראה עליה דומה גם ב-2023. אולם, בשנה החולפת המדד ראה מגמת התייצבות ואף נמוך מתחזיות בנק ישראל, ונכון להיום עומד המדד השנתי על 3.4%.

נתון חשוב נוסף הוא התייצבות האינפלציה והריבית בארה"ב, שני הגורמים האלה מהווים השפעה ישירה להחלטות המוניטריות אצלנו. יו"ר הפדרל רזרב כבר אותת בחודש שעבר שגם בארה"ב מתכוונים להוריד את הריבית בשלוש פעימות לאורך שנת 2024.

בנוסף, התחזקות השקל בשבועות האחרונים נתנה גם היא דחיפה חיובית לנגיד בנק ישראל בהחלטתו. כמו כן, ניתן להניח כמובן שגם המלחמה שנכפתה עלינו והשלכותיה הכלכליות על הציבור היוותה שיקול מרכזי בהחלטתו להוריד את הריבית.

האם הורדת הריבית תוביל לזינוק במחירי הדירות?

המהלך הנוכחי של הנגיד יאפשר לנוטלי המשכנתאות וההלוואות הפרטיות שצמודות לריבית הפריים להנות מירידה של כמה עשרות שקלים בהחזר החודשי, בהתאם לסכום ההלוואה שנלקחה. הריבית החדשה גם תעודד מעט את המגזר העסקי וביניהם את היזמים וקבלני הבניה, שנאנקו בשנתיים האחרונות תחת נטל הריבית הגבוהה והקשתה עליהם במימון הפרויקטים.

בנוסף, בשנה האחרונה יזמי הנדל"ן התקשו גם במכירת הפרויקטים שכבר היו בתהליך בנייה, מאחר ושוק הנדל"ן כמעט והוקפא לחלוטין והביקוש לדירות נעצר בדיוק מאותה סיבה - הריבית הגבוהה לא אפשרה לרוכשים רבים לקחת משכנתה בהחזרים סבירים. כך, שהקבלנים נתקעו עם לא מעט דירות לשיווק במחיר עלות גבוה וללא קונים.

יחד עם זה, מצב הנדל"ן בארץ מתעתע מאד. מצד אחד הורדת הריבית תעזור לרוכשים לקחת משכנתה מהבנקים ותעורר קצת את שוק הדיור הקפוא. מצד שני - היא לא מנוף מספיק חזק עבור הקבלנים, והתחלות הבניה נמצאות בשפל חסר תקדים במיוחד כעת עם המחסור החמור בפועלים.

שוק הדיור בישראל. ראובן קסטרו
האם הורדת הריבית תוביל לזינוק במחירי הדירות?/ראובן קסטרו

המצב הזה עלול להביא אותנו שוב לפער המוכר בין ביקוש גבוה לדירות מול היצע נמוך של השוק והתוצאה שלו היא אחת - עלייה במחירי הדירות. נראה שגם הפעם בלי התערבות ממשלתית משמעותית ועידוד יזמים להתחלות בנייה, מחירי הדירות ימשיכו במגמת עליה.

לסיכום, הורדת הריבית היא סנונית ראשונה, אך המציאות הכמעט כאוטית והבלתי צפויה שלנו לא ממש מאפשרת לנו חיזוי ריבית לטווח הבינוני והארוך. הימשכות המלחמה ותוצאותיה, המדיניות של הממשלה ומשרד האוצר, קצב התאוששות המשק והצמיחה בשנת 2024 רק הם יוכלו לעודד את הנגיד להוריד את הריבית גם בהמשך.

הכותב הוא שי צרור, יועץ מומחה למשכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully