וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות שקלים בחודש: כיצד תשפיע הורדת הריבית על המשכנתה שלנו?

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 8:15

להחלטת נגיד בנק ישראל להוריד את הריבית במשק ב-0.25% יש כידוע השפעה ישירה על ההלוואות שאנחנו מחזירים בכל חודש, וביניהן ההלוואה הגדולה מכולן - המשכנתה. מה המשמעות של הורדת הריבית על ההחזר החודשי?

חיסכון לילד. ShutterStock
פחות עשרות שקלים בחודש/ShutterStock

סוף סוף כלפי מטה: שנה ועשרה חודשים המתנו להודעה הזו של נגיד בנק ישראל, והיום (ב') היא הגיעה: הריבית במשק תרד בשיעור של 0.25% לרמה של 4.5%. אמנם, לא מדובר בהורדה דרסטית, אך בהחלט מדובר באוויר לנשימה עבור לווי המשכנתאות בישראל, שלראשונה מאז אפריל 2022 ההחזר החודשי של המשכנתה שלהם משתנה כלפי מטה.

אז בכמה היא תרד? מבדיקה שערכה רשת ייעוץ המשכנתאות "דרכנו" עבור וואלה נדל"ן עולה כי בעקבות הורדת הריבית - משכנתה ממוצעת תוזל בכ-20 אלף שקל לכל תקופת ההלוואה. בהחזרים החודשיים זה יבוא לידי ביטוי בירידה של כ-55 שקל לחודש. הנתונים כאמור מתייחסים למשכנתה ממוצעת של 1 מיליון שקל, המורכבת משליש ריבית פריים, שליש ריבית קבועה לא צמודה ושליש ריבית משתנה צמודה, הירידה בהחזרים מתייחסת לריבית הפריים בלבד.

"מדובר בבשורה טובה לבעלי המשכנתאות", מוסר מאור אוחנה, כלכלן, מנכ"ל דרכנו רשת ייעוץ משכנתאות. "אולם, יש לשים לב כי מעבר לירידה בהחזר החודשי, הרי שלהחלטה אפקט פסיכולוגי והיא עשויה לעודד את שוק הנדל"ן ולהגדיל את הביקושים לדירות, לאור ההערכות שאנחנו עומדים בפני סדרה של הורדות ריבית בהמשך", מוסיף אוחנה.

"בנק ישראל החליט להיות קשוב לציבור"

עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, מברכת על החלטת הנגיד: "בנק ישראל החליט להיות קשוב לציבור ולהוריד את הריבית במשק ב-0.25% כבר בהצהרת הריבית הראשונה של שנת 2024. כזכור, בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל בהעלאה הדרגתית של הריבית אשר הגיעה לשיאה במאי 2023. בעקבות זה, החזרי המשכנתאות עלו בצורה משמעותית כמו גם הריביות על המינוס והריביות על ההלוואות הבנקאיות. הדבר הקשה מאוד על ציבור נוטלי המשכנתאות ומשפחות רבות לא עמדו בנטל ההחזרים החודשיים שעלו בצורה משמעותית. מלחמת "חרבות ברזל" יצרה קושי נוסף עבור הציבור כיוון שרבים הוצאו לחל"ת ומילואים. ההאטה במשק גרמה לירידה בפעילות העסקית בכל רחבי הארץ".

"כעת, בעקבות התחזקות השקל והתמתנות האינפלציה בישראל ובארצות הברית, התחזקה התשתית שאפשרה לבנק ישראל להתחיל בתהליך של הורדת הריבית. התקווה היא שהורדת הריבית תמשך לאורך שנת 2024 ותקל על הציבור את החזרי המשכנתאות וההלוואות. רצוי שהורדת הריבית תגיע עם פתרונות נוספים עבור הזוגות אשר זוהי רכישה של דירה ראשונה עבורם. הנ"ל יסייע גם לקבלנים ולמוכרי הדירות שנתקלים בקשיים בעקבות המצב בישראל".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס גם הוא להורדת הריבית: "ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית היא צעד נכון ומתבקש שיקל מעט על המגזר העסקי בכלל ועל הענף הבנייה בפרט. זינוק הריבית של השנה האחרונה הכניס את ענף שלנו למשבר שהפך לקשה הרבה יותר מאז תחילת המלחמה. אנחנו בטוחים כי הנגיד ער להשפעה המסוכנת של המשבר הזה על המגזר הפיננסי והמשק כולו וימשיך להיות עם היד על הדופק, כדי לענות על צרכים של המשק בהתאם להתפתחות האינפלציה ולקשיים הייחודיים שתקופה הנוכחית יוצרת".

"הורדת הריבית קריטית להתעוררות שוק הנדל"ן"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים דרא שיווק נדל"ן מסר לאחר הורדת הריבית: "לאור הירידה בקצב האינפלציה ולאחר חמש פעמים רצופות שנגיד בנק ישראל בחר להשאיר את הריבית על 4.75%, כפי שצפינו, הנגיד החליט לבצע תפנית מוניטורית והודיע על הורדת ריבית בשיעור של 0.25%. אנחנו בהחלט מברכים על ההחלטה החשובה הזו ומצפים להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. המלחמה פגעה קשות במגזר העסקי ובמשקי הבית, הורדת הריבית הכרחית לעידוד העסקים באופן כללי ולענף הנדל"ן באופן ספציפי בשל המינוף הגבוה, הן של יזמים והן של נוטלי משכנתאות. הורדת הריבית קריטית להתעוררות שוק הנדל"ן ואני צופה שהיא תתרום באופן משמעותי לירידת רוכשים מהגדר ולעלייה במספר העסקאות לרכישת דירות".

רוני כהן, שותף מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "הורדת הריבית היום היא סנונית ראשונה בתמרוץ הכלכלה וצעד מתבקש המגיע על רקע ריסון האינפלציה. המשק בכלל ותחום הנדל"ן כקטר של המשק בפרט, יתחזק מהורדת הריבית הנוכחית ומסמן כיוון של הורדות ריבית מדודות ושקולות נוספות. נוטלי המשכנתאות יחזירו פחות בתשלום החודשי ובכך עלות עסקת רכישת דירה תהיה קצת פחות כבדה, כמו כן, יהיה קצת פחות קשה ליזמים להשקיע ולרכוש קרקעות והצמיחה בכלכלת ישראל תתחזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully