וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית יורדת: האם זה הזמן לחזור לרכוש דירות?

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 16:58

נגיד בנק ישראל הכריז היום על הורדת הריבית בשיעור של 0.25 אחוזים. אמנם לא מדובר בהורדה דרסטית, אך נראה כי מדובר בהיפוך מגמה. האם זה הזמן לחזור לרכוש דירות או ששווה לחכות לירידות נוספות? עופר פטרסבורג משיב

השקעה פיננסית בנדל"ן. ShutterStock
הריבית יורדת: האם זה הזמן לחזור לרכוש דירות?/ShutterStock

שאלת מיליון הדולר: הכרזת הנגיד היום (ב') על הורדת ריבית בנק ישראל ב-0.25 אחוזים לשיעור של 4.5% - מעלה באופן טבעי שאלות רבות אצל ציבור רוכשי הדירות והמשקיעים שישבו על הגדר בשנה האחרונה כתוצאה מרצף העלאות הריבית בבנק ישראל החל מאפריל 2022.

כעת, כאמור, עם הורדת הריבית, עולות השאלות: האם זה מה שישחרר את שוק הדיור? האם זה הזמן לחזור לרכוש דירות או ששווה לחכות לירידות נוספות בחודשים הבאים? התשובה שלי: אמנם לא מדובר בהורדה דרסטית, אך היא מספיקה כדי להעיר את שוק הדיור;

מהניסיון שלי בשוק, תמיד הזהרתי שאנשים אף פעם לא קונים דירה כשזול, זהו חוק העדר שהוכיח עצמו פעם אחר פעם בעבר. מתי אנשים מתעוררים? כשהמחירים מתחילים לזוז כלפי מעלה, כשמשרדי המכירות מלאים.

גם יהודי העולם, שמרגישים שהקרקע רועדת מתחת רגליהם, ינצלו את הורדת הריבית כדי לרכוש דירות בישראל. בניגוד לבום העלייה הרוסי של שנות התשעים, מדובר ביהודים מבוססים שיכולים לאפשר דירה. אם לא למגורים מיידים, אז למקרה חירום עתידי. כל זה יפחית את מלאי הדירות שבידי הקבלנים ושיוצע לציבור הישראלי, ויחזיר את שוק הנדל"ן לעליות מחירים.

האם יהיו הורדות ריבית נוספות בשנת 2024?

את ההשלכות של עליית ריבית בנק ישראל על שוק הנדל"ן כולנו כבר יודעים. קטסטרופה. לראשונה אחרי עשור נרשמו ירידות מחירים בחלק מן הערים. נכון, זה מהלך חיובי על פניו, ואם זה היה קורה בשוק בריא ללא ריבית גבוהה היינו גם חוגגים. עם זאת, במצב של ריבית גבוהה, גם הקבלנים שמינפו עצמם לדעת הסתבכו קשות, והבנייה נעצרה.

הבעיה המרכזית בימים אלו היא שההיצע לא הדביק את הביקושים, וכמו תמיד בישראל - צריך קומה שניה כדי לענות על כמות האוכלוסין אליה צפויה המדינה להגיע עד 2040, כ-13 מיליון נפש.

אז אנחנו לא שם. השנה האחרונה היתה הגרועה בתולדות הנדל"ן הישראלי, שהחלה בעליית ריבית והסתיימה במלחמה. הנגיד, שעצמאי היום לקדנציה נוספת, יכול לעשות מה שנכון למשק והוא להוריד את הריבית סוף סוף.

סביר להניח שבהמשך 2024 יעשה זאת בפעם שניה או שלישית. להערכתי לא תהיה ירידה דרמטית, מקסימום עוד רבע ואז עוד רבע, אך אפשר בהחלט להגיד - שוק הדיור חוזר לעניינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully