וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-1,000 מועמדים ממתינים להכשרות מקצועיות בענף הבניין

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

28.12.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על אחד המשברים החמורים בתולדות ענף הבנייה

אנשים צעירים יושבים על כיסאות עם מסמכים. ShutterStock
למעלה מ-1,000 מועמדים ממתינים/ShutterStock

ענף הבנייה מתמודד עם משבר חמור עקב מחסור בעובדים מקצועיים ומיומנים, מצב שהחמיר והגיע לקיצון עם תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר. עם עזיבת עובדים זרים רבים את המדינה וגיוסם של עובדים קיימים למלחמה, הפעילות של חברות הבנייה הופסקה והענף חווה כעת את אחד המשברים החמורים ביותר בתולדותיו. גם לפני כן המצב היה רע: אלפים רבים של עובדים מקצועיים חסרים לענף הבניין באופן קבוע מזה עשור ויותר, כולל מפעילי מנופים, נהגים, חשמלאים והרבה עובדי מנהלה. למשבר הנוכחי יש השלכות משמעותיות על צמיחתה וביטחונה של המדינה וכדי לייצב את הענף, נדרש פתרון לטווח ארוך הכולל הכשרה מקצועית ותמיכה ממשלתית.

הפתרון היחיד לטווח ארוך ולייצוב הענף הוא הכשרות מקצועיות - הקמת אקדמיה למקצועות בנייה. בשנתיים האחרונות הקמנו תשתית לאקדמיה באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ויצרנו שיתופי פעולה עם מכללות מקצועיות שנמצאות לאורכה ולרוחבה של הארץ. האקדמיה פיתחה מגוון מסלולי לימוד שנועדו להקנות לתלמידים את הכישורים הנדרשים להצלחה בענף, גייסנו מורים ומדריכים, וכל מה שחסר זה תקציב ותמיכה ממשלתית. תמיכה אמיתית. הקורסים המוצעים באקדמיה מכסים מגוון רחב של נושאים, ובהם סיוע בטיחותי, הפעלת ציוד צמ"ה, מנהלי עבודה, הפעלת מנופים, מיזוג אוויר, אינסטלציה ועבודות תשתית כלליות. בנוסף, מציעה האקדמיה הכשרה בתחום השיפוצים והבנייה. הביקוש להכשרה המקצועית ניכר, וישנם מעל ל-1,000 איש ברשימת המתנה להירשם לקורסים אלה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

למרות מאמצי האקדמיה ליצור תשתית הכשרה מקצועית איתנה, היעדר תמיכה ממשלתית ומימון פגעו ביכולתה להשפיע באופן משמעותי יותר. עם גיבוי ומשאבים כספיים נאותים, האקדמיה יכולה לסייע למלא את שורות ענף הבנייה בעובדים ישראלים מיומנים. אמנם עובדים זרים תמיד יהיו חלק מהענף, אך צמצום התלות בהם ייצור בסיס יציב יותר לעתיד.

ברור לי שאם הפעילות הייתה מקבלת תמיכה ממשלתית אמיתית, רשימת הפונים הייתה מכפילה עצמה בעשרה מונים לפחות. בעבר התקבלו החלטות ממשלתיות לתמוך בענף, אך היישום והמעקב היו לקויים. הסכומים הנדרשים כדי לספק את התמיכה הנדרשת אינם אסטרונומיים, והכסף קיים - רק צריך להקצות אותו ולנצל אותו ביעילות. תמיכה ממשלתית מוגברת עשויה להשפיע באופן משמעותי על מספר המועמדים להכשרה מקצועית באקדמיה. כפי שזה נראה כרגע, יש כבר מעל 1,000 אנשים ברשימת ההמתנה. עם גיבוי ומשאבים נאותים, האקדמיה עשויה למשוך עוד יותר עובדים ישראלים לענף, ולהגדיל את מספר המועמדים פי עשרה. זרם העובדים המיומנים הזה יסייע למלא את החלל שנוצר בעקבות עזיבתם של עובדים זרים ויספק כוח עבודה יציב יותר לתעשיית הבנייה. תמיד נזדקק לעזרה של עובדים זרים אך לא נהיה תלויים בהם.

אין סיבה שקטר הצמיחה של המשק לא יוכל להיות עצמאי ובלתי תלוי בעובדים מבחוץ. זה אפשרי והתוכניות כבר מוכנות. ממשלת ישראל חייבת לקחת את האחריות לדבר ולקדם את התוכניות בתקציבים. לא מדובר במאות מיליונים; הכסף קיים ורק צריך לבצע.

ומילה לעובדים המגויסים. ענף הבניין שותף למלחמה, בעורף ובחזית, ואנו מצדיעים לאלפי המגויסים שעזבו את הכל ורצו לשדה הקרב, למען ביטחון המדינה ועתידה. בחודשים האחרונים התברר לנו שהמון מטובי חיילנו הם בעלי תפקידי מפתח בענף הבניין אשר נמצאים בתקופה זו במלחמה על מנת להגן על מדינתנו, מעבר לזה שהם אילו שגם בונים אותה הם אלו שמגנים עליה. אנחנו בהסתדרות ובקרן לעידוד נמצאים איתם בקשר מחבקים אותם ומסייעים להם.

ענף הבניין מצדיע למגויסים ומתפלל לשלומם, ולניצחונם.

לאלו המעוניינים להצטרף לענף ולבנות קריירה מתגמלת, זה הזמן לפעול ולפנות אלינו. ענף הבנייה זקוק לעובדים מיומנים, וההזדמנויות לצמיחה אישית ומקצועית הן בשפע. על ידי השקעה בהכשרה מקצועית ואימוץ התמיכה של האקדמיה למקצועות הבנייה, אנשים יכולים לעזור לבנות עתיד חזק יותר עבור עצמם ועבור המדינה שלהם.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully