וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מיליונים: כמה מתקציב רמ"י מוקדש לשמירה על השטחים הפתוחים?

עודכן לאחרונה: 27.12.2023 / 10:00

רשות מקרקעי ישראל מודיעה כי אושרה הקצאה של מאות מיליונים מהתקציב לקידום של כ-110 מיזמים סביבתיים ואקולוגיים והנגשתם לציבור. בנוסף, אושרה הקצאה של 200 מיליון שקל לשיקום אזורים שנפגעו מהמלחמה בצפון ובדרום

צבאים בעמק הצבאים שבירושלים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
כמה מתקציב רמ"י מוקדש לשמירה על השטחים הפתוחים?/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

רשות מקרקעי ישראל הודיעה כי תקצה השנה 400 מיליון שקל לכ-110 מיזמים סביבתיים ואקולוגיים והנגשתם לציבור. כך, אושר בישיבת הקרן לשמירה על שטחים פתוחים היום (ד') בראשותו של מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט. במסגרת הישיבה, אושרה הקצאת 200 מיליון שקל לשיקום אזורים שנפגעו מהמלחמה בצפון ובדרום מהם 100 מיליון שקל מתקציב 2024.

סה"כ הוגשו לקרן 330 בקשות בהיקף של 1.58 מיליארד שקל, רוב הפניות הגיעו מהרשויות המקומיות כ-217 פניות שהגישו 103 רשויות מקומיות שונות ו-29 בקשות שהגיעו מרשויות מיעוטים.

בין הפרויקטים שאושרו: גליל מערבי 'פארק ביצות הנעמן' כ-1 מיליון שקל; שיקום 'התעלה המערבית' בירדן כ-4 מיליון שקל; אתר 'עין פרוד' כ-1.5 מיליון שקל; קרית גת - שיקום 'נחל לכיש' כ-3.5 מיליון שקל; שיקום 'נחל תמנה' כ-1.2 מיליון שקל.

כ-138 בקשות הוגשו לטובת ביצוע בשטח או תכנון ביצוע בשטח של המיזמים; כ-30 בקשות הוגשו לטובת סקר או חקר לטובת ביצוע מיזמים; כ-49 בקשות הוגשו לטובת תכנון; 64 בקשות עוסקות בביצוע הנגשה לטובת נגישות הציבור למקום וקלות תנועה במרחב המשוקם; 20 בקשות הוגשו לטובת רכישות קרקע ו-29 בקשות הוגשו לטובת ביצוע בהקשרי אקלים.

"אנו משקיעים בשטחים הירוקים והטבע של ארצנו"

לדברי שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, "הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, שהיא הזרוע של רשות מקרקעי ישראל לטיפול בשטחים הפתוחים, אישרה היום כ-400 מיליון שקל למגוון מיזמים שיאפשרו לציבור הישראלי ליהנות מהשטחים המשוקמים והמונגשים. מעבר להשקעה בשטחים הירוקים והטבע של ארצנו אנו מעודדים שיקום ופיתוח של אזורי קו העימות שנפגעו במלחמה שבקרוב ממש יחזרו לפרוח".

יעקב קוינט יו"ר הקרן ומנהל רשות מקרקעי ישראל: הקרן לשמירה על שטחים פתוחים היא אחד הגופים המרכזיים כיום במימון מיזמים סביבתיים בישראל. אנו רואים חשיבות באיזון בין צורכי שימור לפיתוח ובהנגשת השטחים הפתוחים לציבור הרחב למטרות נופש ופנאי, כמו גם לטובת שימור אתרי מורשת, היסטוריה ושטחים חשובים בהיבטים סביבתיים לטובת החי והצומח. לכן הקמנו את הקרן שתקציבה נגזר מדי שנה מהכנסות הרשות. התקציב שהקצתה השנה רשות מקרקעי ישראל לטובת השטחים הפתוחים, במסגרת הקול הקורא, מבטא את היקף פעילותה של הרשות והכנסותיה בשנת 2022, מהם נגזר התקציב לשטחים הפתוחים. השנה, בנוסף לקולות הקוראים שמפרסמת הקרן כל שנה, הקצינו 200 מיליון שח למיזמים בקו העימות בצפון ובדרום".

מה תפקידה של הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רמ"י?

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, פועלת כעשור לקידום השמירה, הפיתוח הסביבתי והטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים, לרבות שטחים פתוחים החשובים לשמירה על המגוון הביולוגי והמערכות האקולוגיות בישראל, פארקים ואזורי נופש ופנאי וכן סיוע לגורמים הפועלים להגשמת מטרות הקרן. הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה במיזמים בשטחים הפתוחים ולשימורם.

מאז הקמתה של הקרן תקצבה רשות מקרקעי ישראל באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים למעלה מ-1,000 מיזמים שונים בהיקף של כמיליארד וחצי שקל, לטובת טיפוח ופיתוח השטחים הפתוחים בישראל.

תקציבים אלו שמקצה רשות מקרקעי ישראל באמצעות הקרן מסייעים במימון מיזמים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים. כרבע מתקציב הקרן ניתן לשיקום או שימור ופיתוח של פרויקטים לתועלת הציבור וכן פיתוח שימור בשטחי פארקים גדולים ואזורי נופש. הקרן פועלת למימוש מטרותיה על ידי פרסום קולות קורא בכל שנה לשם איתור תכנים, תוכניות ופעולות שימור ופיתוח, המתאימות למטרות הקרן על פי החוק ובהתאם להחלטות הנהלת הקרן, להגדרות המופיעות בהחלטות הנהלת הקרן ובמסמכי הקול הקורא. כל פרויקט מקבל ניקוד בהתאם לעמידתו בכללים אלה.

נוסף על כך מתקצבת הקרן מיזמים שבעניינם התקבלה החלטה בממשלת ישראל, בתנאי שהם עומדים בתבחינים על פיהם פועלת הקרן. כמו כן, מסייעת הקרן לשיקום נזקי הטבע ולמימונם וקידומם של מיזמים בשטחים הפתוחים העונים על מטרות הקרן - בהתאם להחלטות הנהלת הקרן.

מעבר לכך בכוונת הקרן לפרסם בהקדם קול קורא נוסף למיזמים חדשים שיתוקצב בשנת 2024.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully