וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה מדאיגה בהתחלות בנייה של פרויקטי התחדשות עירונית

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 15:28

מבחינת התחלות בניה, הרבעון השלישי אמנם היה הרבעון החזק ביותר של שנת 2022, אולם בחינת הנתונים מעידה כי הנתח של התחלות בנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית נמצא דווקא במגמת ירידה

אתר בנייה בקריית אונו 14.8.2016. ראובן קסטרו
ירידה מדאיגה בהתחלות בנייה של פרויקטי התחדשות עירונית/ראובן קסטרו

נתוני הלמ"ס שפורסמו בשבוע שעבר חשפו כי ברבעון השלישי של שנת 2023 החלו להבנות בישראל 17,615 דירות חדשות - נתון המציג עלייה של 22% לעומת הרבעון השני של השנה והרבעון החזק ביותר מאז הרבעון הראשון של שנת 2022.

עם זאת, בחינת נתוני התחלות הבנייה של דירות הנבנות במסגרת הריסה של בניינים ישנים והקמת בניינים חדשים במקומם (לרבות פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38-2) מעידה שלמרות העלייה בהתחלות הבנייה הכלליות - נתח הפרויקטים של התחדשות עירונית מכלל התחלות הבנייה נמצא במגמת ירידה.

על פי הבדיקה, שבוצעה על ידי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית: ברבעון השלישי של 2023 החלו להבנות 2,915 יח"ד בפינוי בינוי ותמ"א 38-2, המהווים רק 17% מסך התחלות הבנייה. לשם השוואה, ברבעון השלישי של 2022 החלה בנייתן של 3,163 יח"ד בהתחדשות עירונית, שהיוו 21% מהתחלות הבנייה הכלליות. סך הכל, נרשמה ירידה של כ-8.5% בהתחלות הבנייה של התחדשות עירונית ברבעון השלישי של 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בהסתכלות שנתית, בחודשים אוקטובר 2022 עד ספטמבר 2023 החלו להבנות 11,949 יח"ד בפרויקטי התחדשות עירונית, לעומת 12,734 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 6.2%.

עלייה בהתחלות הבנייה של פינוי בינוי בצפון

בחינת הנתונים לפי מחוזות מגלה מגמה מבורכת של עלייה בהתחלות בנייה של פרויקטי התחדשות עירונית במרחבים בחיפה והצפון. במחוז הצפון חלה עלייה של 37.7% בהתחלות הבנייה של פינוי בינוי ותמ"א 38-2, והחלו להבנות כ-471 יח"ד השנה בהשוואה ל-342 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד.

במחוז חיפה חלה עלייה של 31.8% והחלו להבנות 1,067 יח"ד בהתחדשות עירונית בהשוואה ל-809 יח"ד בתקופה המקבילה. במחוז המרכז חלה עלייה של 11.8%; המחוזות בהם נרשמה ירידה הם מחוז תל אביב עם ירידה של 15.9% בהתחלות הבנייה.

עם זאת, למרות הירידה הכמותית, החלו להבנות המספר הגבוה ביותר של דירות בפרויקטי התחדשות - 6,309 דירות המהוות 52% מכלל התחלות הבנייה בארץ; במחוז ירושלים חלה ירידה של 28.7% ובמחוז הדרום חלה ירידה של 34.3% בהתחלות הבנייה של פרויקטי התחדשות עירונית בשנה האחרונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במחוז הדרום נהרסו רק 94 יח"ד בשנה במסגרת התחדשות עירונית.

"יש לאשר פרויקטים של התחדשות עירונית במתכונת של פיקוח נפש"

ניר שמול, מנכ"ל שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, המתמחה בליווי בעלי דירות בתהליכי פינוי ובינוי, מציין כי "הירידה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית היא תעודת עניות לממשלת ישראל, בעיקר בתקופה הנוכחית, מאז תחילת המלחמה בעזה, שהוכיחה שוב את חשיבותו של הממ"ד. הדרך הנכונה והזולה יותר עבור בעלי הדירות לקבל דירה חדשה עם ממ"ד היא באמצעות התחדשות עירונית ולמרות זאת אנחנו עדים לירידה בהתחלות הבנייה של פרוייקטי התחדשות עירונית למרות העלייה בהתחלות הבנייה הכלליות".

עוד, הוא מוסיף, כי "על פי נתוני הלמ"ס בשנה האחרונה נהרסו רק כ-4,000 יחידות דיור ישנות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית, לעומת כ-4,600 בתקופה המקבילה אשתקד. במחוז הדרום נהרסו בשנה האחרונה רק 94 יח"ד ובמחוז הצפון כ-160 דירות ישנות, כלומר מדובר במספר זעום של משפחות שיקבלו במחוזות אלו דירה חדשה עם ממ"ד ביחס למספר הדירות הישנות ללא ממ"ד וללא ביטחון למשפחות המתגוררות בהן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מספר התחלות בנייה של דירות חדשות במסגרת הריסה ובנייה מחדש (עיבוד נתוני למ"ס). החברה לפיתוח והתחדשות עירונית,
מספר התחלות בנייה של דירות חדשות במסגרת הריסה ובנייה מחדש (עיבוד נתוני למ"ס)/החברה לפיתוח והתחדשות עירונית

לגבי העלייה הקלה בהתחלות הבנייה של פרויקטי התחדשות עירונית בצפון, הוא מציין כי מדובר במגמה חיובית, אולם עדיין המספרים בטלים בשישים ביחס לצרכי ההתחדשות. לדבריו, "על ממשלת ישראל להתחיל ולאשר פרויקטים של התחדשות עירונית במתכונת של פיקוח נפש. יש להאיץ את קצב ההתחדשות העירונית באמצעות הגברת הקצב של הליכי התכנון והרישוי, הסרת חסמים, הקצאת קרקעות משלימות ויצירת כדאיות כלכלית ליזמים הלוקחים על עצמם את משימת ההתחדשות".

החברה לפיתוח והתחדשות עירונית יצאה לאחרונה בקול קורא לראשי ערים במחוז הצפון בהצעה לקדם שלוש תב"עות לפינוי בינוי במימונה בשלוש רשויות במרחב הצפוני, תוך שיתוף פעולה עם ראשי רשויות שנכונים לאתגר ולחזון. זאת, מתוך אמונה וחשיבות ההתחדשות במרחב הצפוני, בערבות הדדית ובהנעת תהליכים שיצרו תנועה ורתימת התנאים והשותפים הנדרשים להצלחתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully