וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחננים לעובדי בניין ישראלים - וזה השכר שמציעים להם??

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 14:06

תושב שדרות שהתפנה לתל אביב - משתף בנימה אישית על החוויה שלו כשהחליט לאור המצב לצאת ולעבוד לראשונה בחייו בבניין, תוך רצון "לתרום למשק ולסייע בשיקום את העוטף". מדוע חזר בו כעבור יומיים ולמה זה אמור להטריד אותנו?

עובדי בניין. ShutterStock
עובדי בניין/ShutterStock

רבע מהפועל הסיני: כולנו מכירים את הסיפור על הפועל הסיני שעבד בישראל, וכשחזר לארצו קנה את כל הכפר שלו מהמשכורת שהרוויח. במידה ותהיתם האם מדובר בסיפור אמיתי, תנו לנו לסבר את אוזניכם: פועל סיני בישראל מרוויח לא פחות מ-1,300 ליום עבודה באתר בניה. משכורת הנחשבת לגבוהה אפילו למדינתנו היקרה.

במקביל, בזמן שעובד סיני מרוויח לשעה כמו שישראלים רבים שלא עובדים בהייטק חולמים להרוויח, לעובד ישראלי באותו המקצוע מציעים אולי רבע מזה. זאת, נזכיר, כאשר ענף הבניה צמא לעובדים ישראלים שיתנו מענה איכותי למצוקת העובדים שנוצרה עקב מלחמת חרבות ברזל.

כך, משתף אותנו אבי, תושב שדרות שפונה בעקבות המצב להתגורר במלון בתל אביב, והחליט לעשות "מעשה קיצוני" עבורו ולצאת לעבוד בבניין לראשונה בחייו:

"שלא יעזו לומר לי שישראלים לא רוצים לעבוד בבניין"

"אחרי כל מה שקרה, רציתי להרגיש תורם למשק ולמחוק את הקונספציה שישראלים לא רוצים לעבוד קשה בבניין או חקלאות. אמרו לי שהעבודה בבניין אמנם קשה אך מתגמלת מאד, בטח בימים אלו, ובנוסף ישנו מענק מפנק לעובדים בעוטף שהמדינה מעניקה. גם ציונות, גם שבירת קונספציה לגביי ישראלים, גם הרחקת עובדים פלסטינים מישובים וגם תגמול מפנק? אני בפנים", מספר אבי.

"יכולתי לעבוד בתל אביב במשרה נקייה ונוחה, אבל הפרסומים בטלוויזיה על עבודות בניין וחקלאות בימים אלו לא הניחו לי. המדינה שהשקיעה בפרסומות מרגשות ביותר, הצליחה לשכנע אותי לצאת ולעבוד בבניין למרות חוסר הניסיון שלי, ולשקם את העוטף".

"אני לא צעיר, אבל הסיבות שציינתי הספיקו כדי שאצא לעבודה ב-5 בבוקר למשך 12 שעות כל יום. קר, גשום, ועבודה באמת קשה. הסתדרתי עם אוכל בסיסי ביותר ומים. אבל, הסיבות שציינתי לעיל שוב נתנו לי הרגשה של מחויבות. וגם זה ענף מתגמל מאוד אז על מה אתלונן? על זה שלא ארד לחדר אוכל 3 פעמים ביום לאוכל טרי וחם?"

תלוש השכר של אבי - עבור יומיים עבודה בבניין בעוטף. יח"צ,
תלוש השכר של אבי - עבור יומיים עבודה בבניין בעוטף/יח"צ

"עם זאת, לצערי למרות שהתכנית היתה מושלמת, המציאות אמרה אחרת. 35 שקל לשעה? בבניין? בעוטף? כשאני מתחיל ב-5 בבוקר כל יום ועובד 12 שעות כשאני מגיע מתל אביב? שלא יעזו לומר לי שישראלים לא רוצים לעבוד בבניין. אני עם בניין סיימתי. מישהו מרוויח היטב מכל זה, וזה לא אני".

לסיכום, בענף הבניה מדברים רבות, בטח ובטח בימים אלו, על החשיבות הגבוהה בשילוב עבודה ישראלית בענף הבנייה, המושתת בעיקר על עובדים זרים ופלסטינים. מדברים על שילוב חרדים, חיילים משוחררים ועוד. המלחמה הזו, שהביאה למחסור עצום בעובדים, מהווה הזדמנות "לבנות את הענף" מחדש, ולשלב ידיים ישראליות. כולי תקווה שגם את ההזדמנות הזו לא נפספס, ומקרים כמו זה של אבי לא יחזרו.

תגובת היזם: "מבלי להיכנס לכל תוכנה של הכתבה, להלן העובדות: 1. אבי ביקש לקבל שלושה חודשים תלושי שכר מבלי לעבוד, הודעתי לו שאצלי זה לא יקרה. 2. הוא הציע לעבוד בהתנדבות מאחר והוא זקוק לשלושה תלושי שכר בבניין, סירבתי. 3. הצעתי לו לעבוד בשכר למרות שאין לו כל ניסיון בבניין (בימים אלו גם מי שיודע להחזיק מטאטא ג'וקר). 4. לאחר שני ימי עבודה הודעתי לו שהוא לא ממשיך לעבוד, כנראה שגם להחזיק מטאטא צריך לדעת. 5. מיד למחרת ביקשתי ממנו ליצור קשר עם המשרד בכדי לקבל את שכרו בגין יומיים. לסיכום, ענף הבניין מתגמל מאוד, אך בהחלט לא מתאים לכל אחד. שרק נדע ימים טובים מאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully