וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש יורד, אבל מה עם ההיצע? ירידה של 15% בהתחלות הבניה

עודכן לאחרונה: 21.12.2023 / 10:23

אמנם הנתונים מראים ירידה חדה בביקוש לדירות מתחילת השנה, אך הקיפאון בשוק הנדל"ן משפיע גם על ההיצע, כשדוח למ"ס מציג ירידה של 15% בהתחלות הבנייה החדשות ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2022 לספטמבר 2023

מכתב הרבנים שמאיים לשנות את כללי הבנייה רבת הקומות בישראל.. ינון שלום יתח
מכתב הרבנים שמאיים לשנות את כללי הבנייה רבת הקומות בישראל./ינון שלום יתח

מישהו דיבר על ירידת מחירים? נתונים שמתפרסמים היום (ד') בדוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגים כי על אף שהביקוש לדירות חדשות ויד שנייה אכן ממשיך לרדת בעקביות ובהתאם לכך כמות העסקאות שצנחה באוקטובר האחרון ב-54% בהשוואה לאוקטובר אשתקד - הצד האחר המשוואה, הצד של ההיצע, נמצא גם הוא בקיפאון והתחלות הבנייה החדשות ממשיכות להצטמצם.

כך, על פי הדוח של הלמ"ס, ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2022 לספטמבר 2023 החלה בנייתן של 61,620 דירות בלבד - ירידה של 14.4% לעומת 12 החודשים הקודמים. התחלות הבנייה נטו עומדות על כ-57,650 דירות, כלומר כ-93.6% מהדירות הן תוספתיות למשק, לאחר ניכוי של כ-3,970 דירות קיימות שנהרסו.

זאת, נדגיש, ללא הירידה הדרמטית שתיחשף בדוח הבא, ככל הנראה, בהשפעת הירידה המשמעותית בפעילות בענף הבניה כתוצאה מהמלחמה שהתחילה ב-7 באוקטובר ונמשכת עד היום.

באיזו עיר הייתה העלייה הגדולה ביותר בהתחלות בנייה חדשות?

מבחינת מיקום גיאוגרפי, הדוח חושף כי כמחצית מסך התחלות הבנייה היו במחוזות המרכז ותל אביב (24.3% ו-22.9%, בהתאמה).

חמשת היישובים המובילים בהתחלות בנייה חדשות הן: תל אביב-יפו (5,907), ירושלים (4,012), בת ים (2,548), אשקלון (2,082) ולוד (1,999).

יישובים בולטים נוספים שהדוח מציין, בהם נמשכה ב-12 החודשים אוקטובר 2022-ספטמבר 2023 העלייה בהתחלות הבנייה שנרשמו לעומת 12 החודשים הקודמים, הם: לוד, נצרת, רעננה, קריית גת חיפה, תל אביב-יפו ורמת השרון.

דירות שהחלה בנייתן לפי מחוז, אוקטובר 2022-ספטמבר 2023. למ"ס,
דירות שהחלה בנייתן לפי מחוז, אוקטובר 2022-ספטמבר 2023/למ"ס

עוד, הדוח גם מציין יישובים שעשו מהפך במספר חיובי של התחלות הבניה, לעומת ירידות שרשמו ב-12 החודשים הקודמים: טבריה, נתיבות, הרצלייה, עפולה אור יהודה, נהרייה וחדרה.

מבחינת בנייה פעילה בימים אלו, הדוח מציג כי בסוף ספטמבר 2023 הסתכם מספר הדירות בבנייה פעילה בכ-173 אלף דירות; כמחצית מכלל הדירות בבנייה פעילה נמצאות במחוז תל אביב ובמחוז המרכז (26.0% ו-24.8%, בהתאמה), לעומת 7.5% במחוז חיפה.

"כולי תקווה שנתוני הלמ"ס יגרמו למישהו ממקבלי ההחלטות להתעורר"

אבי זיתוני מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, מגיב על דוח הלמ"ס, וטוען כי "הנתונים אינם מפתיעים, שוק הנדל"ן טרם המלחמה היה במצב קשה, זה משתקף היטב בדו"ח הנוכחי. התחלות הבנייה בירידה מתמשכת וזה עוד לפני שמכניסים את כל השלכות הלחימה, המחסור בידיים עובדות, עליית מחירי הסחורות ועוד. המחסור בדירות אקוטי. בכדי להדביק את הפער בין ההיצע לביקוש, היעד להתחלות הבניה צריך לעמוד על כ-80 עד 100 אלף דירות בשנה".

"כיום, אנחנו בקושי מגרדים את ה-60 אלף התחלות בנייה שנה. ככל שעובר הזמן, אנחנו מתרחקים מהיעד ונראה כי אין אף גורם ממשלתי שייקח אחריות על הנושא. אם המדינה לא תתעשת אנחנו נראו כאוס שלם בענף. פקידי האוצר עסוקים בטבלאות אקסל ולא מבינים בכלל מה קורה בשטח. כולי תקווה שנתוני הלמ"ס יגרמו למישהו ממקבלי ההחלטות להתעורר ולהבין שהענף שלנו בסכנה ממשית, מחירי הדירות שוב יעלו ובסוף מי שיצטרך לשלם אלו טובי בנינו שנלחמים כיום עבור המדינה, ומנגד המדינה בהנהלתה לא מאפשרת להם את הזכות הבסיסית ביותר - קורת גג במחיר הוגן".

תל אביב. ליעד וכניש, מערכת וואלה
תל אביב: מובילה את רשימת הערים עם הכי הרבה התחלות בניה/מערכת וואלה, ליעד וכניש

צחי סופרין, סגן יו"ר דירקטוריון ובעל שליטה בקבוצת סופרין, התייחס גם הוא לדוח התחלות הבניה של הלמ"ס: "למרות הצניחה בהתחלות ברמה הארצית, ניתן לראות שתל אביב מובילה את רשימת הערים עם הכי הרבה התחלות בניה שאף גדלו בכ-11% מול השנה הקודמת, מאחר ומדובר עדיין באזור הביקוש העיקרי בישראל. להערכתי המלחמה שהחלה באוקטובר תיצור ביקושים גבוהים עוד יותר לדירות בתוך גבולות המרכז, שכן הוא רחוק יותר מקווי העימות. ללא קשר ללחימה, אנו ממשיכים להיות עדים לירידה הדרגתית בהתחלות הבניה מאז 2022 וזאת בעקבות השפעות הנעוצות במצב הכלכלי ששרר פה עוד לפני שהחלה המלחמה ונוגע לעליית הריבית והאינפלציה והקושי הגדול יותר להשיג מימון לפרויקטים, דבר שהכביד מאוד על יזמים לקדם את הפעילות העסקית שלהם ,הפיתוח והייזום.

"כעת, יתווסף לכך חוסר המודעות בעקבות המלחמה והמחסור המשווע לכוח אדם שגם הם יהוו משקולת נוספת על הענף. מצד שני, אנו כן רואים שהמשק חוזר לעבוד, כך גם, באופן חלקי, אתרי הבניה ועל כן אני מעריך שבטווח הקצר תהיה פגיעה נוספת בהתחלות הבניה, אך הדבר יתייצב ויעלה בהמשך. על מנת לסייע למשק, המדינה חייבת לבצע פעולות נחושות ומהירות יותר ולהביא כבר היום כוח אדם משמעותי, שגם ככה היה חסר עוד לפני המלחמה, שיחליף את הפועלים הפלסטינאים באתרי הבניה".

"למרות הירידה השנתית, דווקא נתוני התחלות הבנייה לרבעון השלישי מפתיעים", אומר חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "ומשקפים להערכתי הבשלה של פרויקטים שקודמו כבר לפני שנתיים-שלוש. הנתונים משקפים גם את היציבות בריבית בנק ישראל שלא עלתה בארבע ההחלטות האחרונות, ואת הסנטימנט בקרב הפעילים בשוק שאולי ההעלאות מיצו את עצמן. למעשה בכל הרבעון השלישי הריבית לא עלתה, והתחלות הבנייה עלו. ברבעונים הקודמים שבהם היו העלאות ריבית, נרשמה ירידה בהתחלות הבנייה".

"אם היזמים מעריכים שהעלאות הריבית תמו, ואולי אנו לקראת שינוי למגמת הורדות ריבית, זה מוביל רבים מהם להחל בבניית פרויקטים. הרי שירידה בריבית תשפיע הן על צד הביקוש והן על צד ההיצע, בהקטנה משמעותית בעלויות המימון. אני סבור גם כי האופטימיות בקרב היזמים שהשוק יחזור לעצמו ושהרוכשים יחזרו בקרוב, גם תרמו לכך. ברבעון הבא שישקף גם את חודשי המלחמה, תמונות התחלות הבנייה תהיה כבר אחרת לגמרי".

יירוט של כיפת ברזל מעל אשקלון. רויטרס
"ישנה חשיבות גדולה בבניית דירות חדשות עם ממ"ד"/רויטרס

לדברי רקפת להב, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת אלמוג: "על אף הירידה בכמות התחלות הבניה בעיר ביחס לאשתקד, עדיין נצבת אשקלון בין הערים המובילות בישראל עם תנופת בנייה של למעלה מ-2,000 יח"ד שהחלו להבנות בשנה האחרונה. ישנה חשיבות גדולה בבניית דירות חדשות עם ממ"ד בעיר ובמקביל להגדיל את ההיצע בשוק. אנו צופים כי הביקושים יחזרו מיד עם תום הלחימה והמבצע הקרקעי ואני מאמינה שנראה חזרה משמעותית של רוכשים למשרדי המכירות עם תחילת השנה. ככל שיהיה היצע ליזמים הדבר ימנע עליות מחירים חדות בעיר".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully