וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים שוקעים? מלאי הדירות שבידי משקיעים ממשיך להצטמצם

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 15:23

מסקירה שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה כי מלאי הדירות הנמצאות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוקטובר, כאשר נגרעו ממנו כמאה דירות | האם המשקיעים נוטשים את עיר הסטודנטים באר שבע?

ביטוח משכנתא. ShutterStock
המשקיעים שוקעים? מלאי הדירות שבידי משקיעים ממשיך להצטמצם/ShutterStock

המשקיעים עוזבים את השוק הישראלי? מסקירה שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר והתפרסמה היום (ב') עולה כי רכישות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-411 דירות, ירידה חדה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 54% בהשוואה לחודש הקודם.

מן הצד השני, מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-499 דירות, נתון המציג ירידה חדה של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. כמו כן, "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוקטובר, כאשר במהלכו נגרעו ממלאי זה פחות ממאה דירות.

יש לציין כי הירידות במלאי זה החלו בחודש דצמבר 2021, לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים, כאשר בחודשיים שקדמו להעלאת המס (אוקטובר-נובמבר 2021) נרשם גידול חד ברכישות המשקיעים אשר הביא לגידול של כחמשת אלפי דירות ב-"מלאי" זה באותם חודשיים.

סך דירות שנרכשו להשקעה ושיעורם מסך העסקאות - אוקטובר 2023. סקירת הכלכלן הראשי באוצר, צילום מסך
סך דירות שנרכשו להשקעה ושיעורם מסך העסקאות - אוקטובר 2023/צילום מסך, סקירת הכלכלן הראשי באוצר

ירידת המלאי מאז דצמבר 2021 מסתכמת ב-9.9 אלף דירות. דהיינו, מאז אוקטובר 2021 נגרעו מהמלאי 5.1 אלף דירות בסה"כ. האזור הבולט ביותר בירידה ב"מלאי" הדירות בידי משקיעים במהלך תקופה זו הינו אזור חיפה, כאשר נגרעו ממנו כ-1.6 אלף דירות ממלאי הדירות בידי משקיעים. מנגד, באזור ת"א דווקא נרשם גידול של אלף דירות במלאי זה, חרף הירידה החדה ברכישות המשקיעים שנרשמה גם באזור זה.

בנוסף, הדוח מציג כי שיעור מתוך כלל עסקאות הנדל"ן שנסגרו בחודש אוקטובר 2,294) דירות חדשות ויד שנייה) - עמד משקל המשקיעים בחודש אוקטובר על 17.9%, גידול של 2.6 נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם והשיעור הגבוה ביותר במשקלם מאז אוקטובר אשתקד (היוו באותו חודש 18.3% מכלל העסקאות).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המשקיעים עוזבים את עיר הסטודנטים באר שבע?

בפילוח בין דירות חדשות ליד שניה נמצא כי כ-43% מרכישות המשקיעים באוקטובר היו בפלח השוק של הדירות החדשות. בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של השנה זהו גידול של 3 נקודות אחוז.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים הקיפה כמעט את כל האזורים כאשר בולט במיוחד אזור ב"ש עם ירידה של 77% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. אזור ירושלים היה היחיד בו נותרה רמת רכישות המשקיעים באוקטובר השנה ללא שינוי בהשוואה לאוקטובר אשתקד. עם זאת עדיין מדובר ברמה נמוכה של רכישות (97 דירות נרכשו להשקעה באזור זה).

כמו כן, בפילוח גיאוגרפי של מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר, נמצא כי הירידה החדה במכירות אלו הקיפה את כל האזורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully