וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפל של 20 שנה: מספר הדירות שנרכשו באוקטובר - אפילו פחות מהאינתיפאדה

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 14:56

אוקטובר הגרוע ביותר: בסקירה שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר עלה כי בחודש אוקטובר נרכשו 2,294 דירות חדשות ויד שנייה בלבד - ירידה של 54% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וצניחה של 58% בהשוואה לחודש הקודם. מה עם המחירים?

תל אביב. ליעד וכניש, מערכת וואלה
תל אביב/מערכת וואלה, ליעד וכניש

מסקירה שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר והתפרסמה היום (ב') עולה כי בחודש אוקטובר 2023, בצל מלחמת חרבות ברזל, נרכשו 2,294 דירות בלבד (חדשות ויד שניה), אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק הנדל"ן לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. נציין כי רק באפריל 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון נרשמה רמה מעט נמוכה יותר של עסקאות (באותו חודש התבצעו 2,126 עסקאות).

במספר אזורים משמעותיים, בכלל זה אזור תל אביב, מספר העסקאות בחודש אוקטובר היה נמוך גם מזה של פרוץ הקורונה. בהשוואה לאוקטובר אשתקד, ירד מספר העסקאות בשיעור חד של 55% ובהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 61%.

האוקטובר הגרוע ביותר בשוק הדיור. דוח הכלכלן הראשי במשרד האוצר, צילום מסך
האוקטובר הגרוע ביותר בשוק הדיור/צילום מסך, דוח הכלכלן הראשי במשרד האוצר

בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוקטובר על 2,200, ירידה של 54% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 58% בהשוואה לחודש הקודם. כאמור, בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוקטובר מאז תחילת שנות האלפים נמצא כי זוהי הרמה הנמוכה ביותר, ובפער משמעותי גם בהשוואה לחודשי אוקטובר בשנות האינתיפאדה השנייה.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

מה הרוכשים מעדיפים: דירות מקבלן או יד שנייה?

על פי הסקירה שפורסמה, מכירות הקבלנים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-817 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, ירידה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 66% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר ב-723 דירות, ירידה בשיעור של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 58% בהשוואה לחודש הקודם.
.
בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר בין השבוע הראשון של החודש, בסיומו פרצה המלחמה, לבין 3.5 השבועות שלאחר פרוץ המלחמה נמצא כי ממוצע המכירות היומי הנמוך ביותר היה בשבוע השני של החודש (השבוע הראשון למלחמה), כאשר ממוצע זה עמד על כ-15 מכירות ליום. החל מהשבוע השלישי של אוקטובר הלך ועלה מספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי, עד לממוצע מכירות יומי של 53 דירות בשלושת הימים האחרונים של אוקטובר, קצב מכירות שעדיין נמוך משמעותית גם בהשוואה להאטה שנרשמה בשוק הנדלן בשנה האחרונה.

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי אזור ירושלים הוביל מכירות אלו, עם 154 דירות, ירידה מתונה יחסית של 25% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. דפוס הרכישות היה שונה מאשר באזורים אחרים.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה נמצא כי שיעור הדירות שנמכרו "על הנייר" עמד בחודש אוקטובר על 65%, גבוה בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה של ארבע נקודות אחוז.

נתניה. ליעד וכניש, מערכת וואלה
מה הרוכשים מעדיפים: דירות מקבלן או יד שנייה?/מערכת וואלה, ליעד וכניש

מנגד, מכירות יד שניה בחודש אוקטובר עמדו על 1,477 דירות, הרמה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה של 54%. ניתוח המכירות על פני ימי החודש מלמד כי פגיעת המלחמה בפלח שוק זה היתה גבוהה מזו שבפלח הדירות החדשות בשוק החופשי, זאת סביר להניח בין היתר על רקע העדפה יחסית גבוהה יותר לאחר פרוץ המלחמה לדירות עם ממ"ד.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה במספר עסקאות יד שניה בהשוואה לאוקטובר אשתקד נמצא כי הירידה החדה במכירות יד שניה הקיפה את כל האזורים, כאשר בולטות במיוחד הירידות באזור ב"ש (69%-) ואזור ת"א (61%-).

כאשר בוחנים את מספר עסקאות יד שניה באוקטובר השנה לעומת רמת השפל הקודם שנרשמה באפריל 2020, נמצא כי הפער השלילי במספר העסקאות בולט במיוחד באזורי ת"א ורחובות, כהן נמוכה רמת עסקאות יד שניה בשיעורים שבין 40%-20% בהשוואה לאפריל 2020.

נציין בהקשר זה שמספר העסקאות בדירות חדשות באזורים אלו גבוה מזה שנרשם עם פרוץ הקורונה והסגר הראשון, גם אם לא בפער משמעותי. ממצאים אלו, המדגישים את השפל בפלח השוק של דירות יד שניה באזורי ת"א ורחובות עשויים לרמז על ההשפעה של הירי הרקטי לכיוון ערים מרכזיות באזורים אלו.

"ללא התערבות הממשלה אנו נראה זינוק במחסור בדירות"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר בתגובה לנתוני הכלכלן הראשי על צניחה במכירת דירות: "הנתונים ממחישים את עומק המשבר בענף הבנייה והתשתיות, שבא לידי ביטוי במצב שוק הדיור ומצביעים יותר מכל דבר אחר על צורך דחוף בהתערבות ממשלתית ביצירת התנאים להאצת הפעילות בענף מיד לאחר מהלחמה".

"ללא התערבות הממשלה אנו נראה זינוק במחסור בדירות שיגרור את ישראל למשבר החברתי-כלכלי הקשה ביותר מאז מקום המדינה", טוען סרוגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully