וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי עובדי בניין זרים בדרך לישראל: מה עם בטיחות?

עודכן לאחרונה: 10.12.2023 / 11:34

קריסה של עגורנים, התמוטטות מבנים ארעיים, יצירת בורות באתר וסכנת התחשמלות. על רקע גיוס מאסיבי של עובדים זרים בענף הבניה: אלו הנחיות הבטיחות שעליהם להכיר טרם תחילת העבודה באתרי הבניה

עובדים זרים בהדרכה בניידות הבטיחות של המוס"ל. המוס"ל,
עובדים זרים בהדרכה בניידות הבטיחות של המוס"ל/המוס"ל

מאז פרוץ המלחמה המעברים מיהודה ושומרון סגורים ו-60 אלף עובדים פלסטינים אינם רשאים להיכנס לישראל. ממשלה אישרה להביא 10,000 עובדי בניין באמצעות 49 חברות שמתמחות בהבאת עובדים מחו"ל ונעשים מאמצים של משרדי השיכון והעבודה ורשות האוכלוסין וההגירה, בכדי לאפשר הבאה של עובדים זרים אל אתרי הבניה.

עם הכניסה הצפויה של עשרות אלפי עובדים זרים באתרי הבניה בעונת החורף, המוס"ל מציג את הנחיות הבטיחות לעונת החורף שכל עובד זר חדש בענף הבניה הישראלי חייב להכיר:

כך נשמור על בטיחות העובדים החדשים באתרי הבנייה

• בטרם תחילת העבודה יש לסרוק את המקום ולוודא שאזור העבודה יציב ומחוזק כנדרש למניעת התמוטטות של הקרקע או קירות הבור/החפירה.

• יש להשתמש בציוד מגן אישי המתאים להגנת הגוף, כולל קסדה, נעלי בטיחות, משקפי מגן, נשמית או מסכה.

• יש לנעול נעלי בטיחות עם כיפת מגן וסוליות מיוחדות כנגד החלקה.

• יש לגדר את הבורות והחפירות למניעת נפילה לתוכם ויש לוודא הצבה בטוחה של סולמות למניעת החלקתם או התקפלותם.

• יש לוודא שאין ציוד בקומות גבוהות אשר יכול לעוף ברוח וליפול מטה על העובדים או עוברי אורח ברחוב בזמן רוחות חזקות.

• יש לסמן בורות אשר עלולים להיות מוצפים ולהוות מכשול.

• יש לסדר מצעים וריבוד מצעים בדרכי הגישה ובמקומות הצבת הכלים, במעברים ובשטחי פריקה ואחסנת ציוד.

דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ. צילומים ששלחו תושבים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ/תמונות גולשים, צילומים ששלחו תושבים

• יש לבדוק את איטום גגות המשרדים באתר ולנקות אותם מחפצים המונחים עליהם, יש לנקות את המרזבים ולוודא שהמים זורמים בקלות.

• יש להקפיד על מעקב שוטף של אמצעי גידור ושילוט כולל סימון סכנת נפילה, יש לחפור תעלות ניקוז סביב כל האתר בכדי למנוע הצפות.

• בכדי למנוע התחשמלות, יש לוודא שאין על הרצפה בקרבת מים כבלי חשמל, שארונות החשמל מוגנים מפני הגשם, שלא נשארים ללא השגחה מכשירי חשמל המחוברים למתח חשמלי וכלי עבודה הפולטים חום.

• יש לוודא כי באתר הבנייה קיים גנרטור ותאורת חירום תקינים למקרה של תקלות חשמל.

• בטרם התחלת עבודה בגובה יש לבצע הערכת סיכונים בהתאם לעוצמת הרוחות ולהימנע מעבודה על גגות שבירים תלולים או חלקלקים או טיפוס על סולמות וככלל עבודה בגובה תופסק כאשר יורד גשם או נושבות רוחות חזקות.

דוגמאות להפרות בטיחות שדווחו ברחבי הארץ. תושבים מדווחים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות שדווחו ברחבי הארץ/תמונות גולשים, תושבים מדווחים

• בכדי להימנע ממקרי התחשמלות במקרה של סופת ברקים, יש להגן על המתקנים בקולטי ברקים ולהימנע מהפעלתם בימים גשומים וסוערים. בנוסף יש לוודא שחיבורי ההארקה נגד ברקים תקינים.

• אין להפעיל עגורן צריח או להרכיב, או לפרק עגורן צריח בתנאי רוח חזקה.

• יש לנקות במשנה זהירות בעת טיפוס או ירידה בסולם כאשר שלבי הסולם רטובים.

• על מפעיל העגורן לבצע בדיקה יומית לבדיקת תקינותם של הבלמים השונים, גובלי העומס (על ידי שימוש במשקולת מבחן), התקני אזעקה למניעת עומס יתר והמתגים הגובלים. נוסף על כך, תבוצע בדיקה שבועית, הכוללת בדיקה ויזואלית של כל כבל המשמש בעגורן.

• עבודות הנפה לא יבוצעו כאשר הרוחות חזקות ועלולות לסכן את יציבות המטען.

"בנוסף לסיכונים הרגילים, מנהלי העבודה נדרשים לנהל גם את סיכוני החורף"

בכדי למנוע מקרים של תאונות עבודה באתרי הבניה, המוסד לבטיחות ולגיהות משתמש בכמה כלים מרכזים. המוקד הלאומי 'קו החיים' הוא מוקד שהקים המוסד לבטיחות ולגיהות בשנת 2019 במטרה לאפשר לעובדים ולעוברי אורח לדווח על סיכונים בעבודה שראו באתרי הבנייה ובמקומות עבודה אחרים. הדיווחים, אותם ניתן לבצע באופן אנונימי, יכולים להיות מלווים גם בתמונה או בסרטון.

מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות מגיעים למקומות המדווחים לצורך ביצוע אבחון סיכונים וחניכת המנהל בדרכים למזעור הסיכונים למניעת פגיעה ותאונה לעובדים - במידה ובאתר הבנייה אין מנהל עבודה שמולו ניתן לבצע את פעילות האבחון החניכה, מעבירים את הדיווח אל מפקח עבודה אזורי של מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה האחראי על אכיפת חוקי הבטיחות.

כחלק מפעילותו בשנה האחרונה החל המוס"ל לפעול המרכז הלאומי לסימולטורים לבטיחות במוס"ל, המרכז החדשני והמתקדם בישראל הוקם ע"י המוס"ל ומאפשר למפעילי עגורנים וגם למנהלים בחברות הבנייה להגיע למרכז הסימולטורים ולשפר את מיומנות ההפעלה במצבי חירום, עבודה במצבים מסוכנים כמו רוחות, גשם, שלג, ראות לקוייה, ערפל, ועוד מצבי קיצון.

הקמת המרכז הביאה לשינוי בתפיסת האימונים וההדרכה המתקדמת בתחום העגורנים, משאבות בטון ומלגזות. בכדי למנוע תאונות עבודה מיותרות בעונת החורף, המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בפרסום מידע לציבור העובדים והמנהלים ומחדד את נהלי הבטיחות בעבודה בחורף באתרי הבנייה.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר. המוס"ל,
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר/המוס"ל

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "עונת החורף ואיתה גם גיוס מאסיבי של עובדים זרים שעליהם ללמוד על נהלי הבטיחות באתרי הבניה בישראל. זה הרגע שבו כל המנהלים במקומות העבודה ובאתרי הבנייה בפרט, נדרשים לנהל בנוסף לסיכונים הרגילים גם את סיכוני החורף, ולפעול למזער אותם, למנוע את הפגיעה, ולדאוג לבטיחות העובדים שחלקם אינם מכירים את הנהלים בישראל".

"אני מזמין את מנהלי החברות לשלוח את מפעילי העגורנים החדשים והמנהלים לאימון לשיפור מיומנות ומקצועיות בהפעלת עגורן באמצעות הסימולטור, במיוחד כעת שהחורף הגיע וסיכונים חדשים נוספו לסיכונים באתר הבנייה זו למזער נזקים ופגיעות, לחסוך בעלויות ולהביא לקיצור זמנים ע"י שיפור מיומנות המפעיל להתמודד עם מצבים מסוכנים. מדריכי המוס"ל ימשיכו להגיע לאתרי הבנייה לסייע ולחנוך את המנהלים לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם בכל אתר ואתר לשמירה על חיי אדם ודאגה לבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית של העובדים גם בעונת החורף הקרובה", אומר וינקלר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully