וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסדרון אקולוגי בגודל חסר תקדים: אושרה התכנית של רמ"י בזיכרון יעקב

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 14:17

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מדווחת כי אישרה להפקדה את תכנית רמ"י, המציעה הרחבת המסדרון האקולוגי בין יער אלונה לרמת הנדיב, כחלק מתכנית פארק היין בזיכרון יעקב. מדובר בתכנית חסרת תקדים בישראל

תוכנית פארק היין-זכרון יעקב. ז'אן מארק – יועץ סביבה עבור 'רונאל אדריכלים',
תוכנית פארק היין-זכרון יעקב/ז'אן מארק – יועץ סביבה עבור 'רונאל אדריכלים'

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מודיעה היום (ג') כי אישרה להפקדה את התכנית של רשות מקרקעי ישראל להרחבת המסדרון האקולוגי המחבר בין יער אלונה לרמת הנדיב, כחלק מתכנית שכונת פארק היין בזכרון יעקב.

התכנית, שממוקמת בסמוך לכביש 652 בגבול בין זכרון יעקב לבנימינה-גבעת עדה ומתפרשת על שטח כולל של כ-464 דונם - נועדה להבטיח את רציפות השטח הפתוח ולאפשר מעבר מינים של חי וצומח. במסגרתה, מוצע תכנון מחדש לחלקה המזרחי של שכונת פארק היין בזכרון יעקב וכן הסדרת מגרשי התעסוקה מאושרים בבנימינה-גבעת עדה.

כמו כן, התוכנית מרחיבה את המסדרון האקולוגי המחבר בין יער אלונה לרמת הנדיב בגבול השטח המוניציפלי שבין זכרון יעקב לבנימינה-גבעת עדה.

גודלו של המסדרון האקולוגי חסר תקדים בישראל

המסדרון האקולוגי נועד לחבר בין בתי גידול טבעיים קטועים ולאפשר מעבר של אוכלוסיות בע"ח בין שני מרחבי מחייה מוגנים. גודלו של המסדרון האקולוגי ואיכות השטחים שהוא מחבר הינו חסר תקדים בישראל, כאשר הצלחתו מהווה אתגר ברמה בינלאומית ותפקוד יעיל ישמש כמודל לתכנון מסדרונות אקולוגיים עתידיים בחבל הים התיכוני בישראל.

בכוונתם של גופים רבים, ובהם 'יד הנדיב, המגויסים לפרויקט לבחון את תפקודו השוטף של המקום ולסייע בשמירה על אוכלוסיות בע"ח המקומיות.

במסגרת התוכנית מוצעים שטחים לשימושים שונים, ובהם, שטחים פתוחים (כ-222 דונם), שטח ציבורי פתוח (כ-23 דונם), תיירות (כ-50 דונם), תעשייה (כ-46 דונם), תעשייה קלה ומלאכה (כ-17 דונם), מסחר (כ-1 דונם), תשתיות דרכים (כ-76 דונם), מבנים ומוסדות ציבור (כ-5 דונם) וכן שביל מטיילים (כ-11 דונם).

תוכנית פארק היין-זכרון יעקב. ז'אן מארק – יועץ סביבה עבור 'רונאל אדריכלים',
תוכנית פארק היין-זכרון יעקב/ז'אן מארק – יועץ סביבה עבור 'רונאל אדריכלים'

בנוסף, התוכנית מגדירה הוראות לשיקום ושימור השטחים הפתוחים בתחום המסדרון האקולוגי המוצע במטרה לאפשר מעבר בטוח והמשכיות בתי גידול של חיות הבר המקומיות. במסגרתה, מוצעת גם הסדרה מחודשת של מערך הכבישים הקיימים תוך הצבת שטחים פתוחים נרחבים ללא תנועת רכבים.

בתחום זכרון יעקב, התוכנית מעדכנת את שימושי התיירות, התעשייה הקלה והמלאכה וכן מוסיפה זכויות בניה בתחום שכונת פארק היין, תוך התחשבות במגבלות סביבתיות ונופיות. לצד זה, מסדירה התוכנית את מגרשי התעסוקה המאושרים כיום בבנימינה-גבעת עדה.

"מדובר בתכנית חדשנית ופורצת דרך"

התוכנית מקודמת ומנוהלת ע"י משרד 'רונאל אדריכלים בהובלה של האדריכלית אילה רונאל. אדריכלות הנוף בהובלת יעל בר מאור.

ניר בן סימון, מתכנן מרחב חיפה ברשות מקרקעי ישראל, בירך על מתן אישור להפקדה לתכנית מסדרון אקולוגי בקעת הנדיב ברמת הנדיב וציין כי "מדובר בתכנית חדשנית ופורצת דרך המתווה את התכנון הראוי למסדרונות אקולוגיים בניסיון להבטיח שמירה על בתי גידול טבעיים ותפקוד מיטבי שלהם באמצעות הרחבת השטח המוצע כמסדרון אקולוגי. התכנית מוסיפה זכויות ושימושי תיירות, תעשיה קלה ומלאכה וכן מאפשרת פיתוח תשתיות דרכים ושבילי מטיילים בד בבד עם שימור שטחים פתוחים".

בשל ייחודיות מגוון הביולוגי והסביבה בין שתי הריאות בבקעת הנדיב, רשות מקרקעי ישראל נענתה להסבת שטחי פיתוח מאושרים לשטחים פתוחים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully