וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקבלה ההחלטה: מנהלי עבודה יוכלו להיות גם ממוני בטיחות

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

30.11.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל מסביר איך בונים עתיד בטוח יותר בענף הבנייה

מנהל עבודה באתר בנייה. ShutterStock
מנהל עבודה באתר בנייה/ShutterStock

ענף הבנייה בישראל הינו סקטור חיוני להתפתחות המדינה ולצמיחתה הכלכלית. עם זאת, ענף הבנייה ידוע בסביבת עבודה בסיכון גבוה, מה שהופך את הבטיחות לעדיפות עליונה.

המחסור בממוני בטיחות הפך לנושא מדאיג בשנים האחרונות, במיוחד בישראל. מתוך הכרה בצורך בפעולה מיידית, וכחלק מהשינויים שמבצע משרד העבודה בכל הקשור למקצועות הבנייה, יש החלטה אחת שהיא כל כך מתבקשת והגענו סוף סוף למקום בו היא מבוצעת: מנהלי עבודה יוכלו להגיש מועמדות לתפקיד ממוני בטיחות. שינוי זה נועד לתת מענה למחסור החמור בממוני בטיחות ולשפר את תקני הבטיחות הכוללים בענף הבנייה.

בעבר, מנהלי עבודה לא הורשו להגיש מועמדות לתפקיד ממוני בטיחות מסיבות שונות כגון חוסר ניסיון והשכלה רלוונטית, זאת למרות שמילאו תפקידים מכריעים באתרי בנייה. גם אז, הם לא נחשבו לתפקידי מפקחי בטיחות.

למנהלי עבודה יש מגוון רחב של תחומי אחריות, כולל ניהול צוותים, תיאום משימות והבטחת השלמת העבודה ביעילות ובבטחה. ניסיונם בטיפול בהיבטים שונים של פרויקטים בנייה הופך אותם למועמדים אידיאליים לתפקידי ממוני בטיחות. יתרה מכך, מנהלי עבודה הם לעתים קרובות נקודת הפנייה הראשונה עבור העובדים כאשר מתעוררות בעיות באתר, מה שהופך אותם לשחקנים מרכזיים בשמירה על תקני הבטיחות.

המצב כיום הוא של מחסור חמור של אלפי בעלי תפקידים בבניין, אך המחסור בממונים על בטיחות הוא מהחמורים ביותר. מעצם תפקידם, ממונה בטיחות יכולים להיות רק עם עובדים בעלי אזרחות ישראלית. גם תפקיד מנהל עבודה נמצא בחסר חמור, והשינוי כעת צפוי גם לעזור בפתרון המחסור הזה. צריך לעודד כמה שיותר אנשים לשאוף להיות מנהלי עבודה, ובמקביל גם ממונים על בטיחות - זו מטרת השינוי המוצע כעת.

ענף הבנייה בישראל עבר שינויים משמעותיים לאורך השנים, עם התפתחותן המואצת של הערים והתשתיות. כתוצאה מכך, גדל הביקוש לאנשי מקצוע מיומנים בתחום הבנייה, מה שהוביל למחסור הן בממוני בטיחות והן במנהלי עבודה. החלטת משרד העבודה לאפשר למנהלי עבודה להגיש מועמדות לתפקידי ממוני בטיחות נועדה לתת מענה למחסור זה ולשפר את תקני הבטיחות בענף.

כבר לפני חודשים ארוכים ניסינו להביא לאישור התיקון. מדובר בתיקון שפשוטו כמשמעו יכול להציל חיים. החוק הישן קובע שעוזרי בטיחות בענף הבניין מחויבים לשנתיים ניסיון בענף על מנת לעבור הסמכה לעוזרי בטיחות. אך המצב במציאות הוא שחסרים בענף 8,000 עוזרי בטיחות, ואם לא היינו פועלים לקיצור הוותק ופתיחת האפשרות לעוד ועוד בעלי תפקידים שונים ומגוונים להגיש מועמדות לתפקיד מנהלי בטיחות, היינו מוצאים את עצמנו ללא עוזרי בטיחות כלל.

רבים מהחוקים והתקנות המסדירים את ענף הבנייה כיום מיושנים, שכן הם נחקקו לפני 40 שנה ואינם קשורים למציאות של היום, עת מצב הענף היה שונה בתכלית ממצבו כיום. תקנות ישנות אלה אינן רלוונטיות עוד ויש לעדכן אותן כך שיתאימו לנוף הבנייה המודרני.

אני מברך את מנהל הבטיחות ומנהל ההכשרה במשרד העבודה שהרים את הכפפה ונטלו על עצמם את המשימה של עדכון חוקים ותקנות אלה. מטרת מאמציהם היא להבטיח שענף הבנייה בישראל יפעל תחת מסגרת משפטית המשקפת את צרכיה ואתגריה הנוכחיים. באמצעות עדכון החוקים והתקנות, הרשויות יכולות ליצור תשתית בטיחות איתנה יותר שתסייע בהגנה על העובדים ותמנע תאונות בטווח הארוך.

כל התהליכים שקוראים בתקופה האחרונה מוכיחים מעל לכל ספק שצדקתי בכל הפעמים שבהן ביקשתי והתרעתי על השינויים שחייבים להיעשות בענף. על הצורך העצום בהכשרת עובדים ישראלים וקליטתם לענף הבניין יבוא יום ומי שיציל את ענף זה הם רק עובדים אלו. התפקיד של ממוני בטיחות זה עוד סנונית אחת שתכניס עובדים איכותיים ומקצועיים שהענף זקוק לו.

הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל לקחה על עצמה את האחריות לקידום ולפרסום תפקידי בטיחות בענף. מאמציהם נועדו למשוך עובדים להגיש מועמדות לתפקידי מפקח בטיחות, ובכך לטפל במחסור באנשים מוסמכים בתפקידים קריטיים אלה. אחת המטרות העיקריות של קרן לעידוד היא להדגיש את החשיבות של הכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה. על ידי ציוד העובדים במיומנויות ובידע הדרושים, הענף יוכל להסתמך על כוח אדם מקומי חזק שישמור על תקני הבטיחות ויתרום לצמיחה ולפיתוח הכוללים של המגזר, עד כה המיזמים של קרן לעידוד הצליחו למשוך עובדים להגיש מועמדות לתפקידי מפקח בטיחות. מאמציה הרבים של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה לגיוס עובדים ישראלים נוספים לענף, להכשרות מקצועיות ובניית כוח אדם מיומן שיתרום לפרויקטים המאתגרים בענף בנייה בסופו של דבר, יביאו לשיפור הבטיחות, מניעת תאונות עבודה וצמיחת הענף שתועיל לעובדים, לחברות ולמדינה כולה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully