וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההסתברות לפגיעה ישירה של טיל בממ"ד - והאם הוא אכן יגן על יושביו?

עודכן לאחרונה: 19.11.2023 / 17:38

בצל ההסלמה בצפון, מומחים חישבו את הסטטיסטיקה לפגיעה במרחב המוגן, על בסיס ממצאים ממלחמת המפרץ. מה יעלה בגורלם של הממ"דים והמקלטים בתרחיש קיצון מול חיזבאללה? מומחה מסביר

פגיעה ישירה בבית בבאר שבע/דוד קורמשן

האם הממ"ד מוגן בפני טילי החיזבאללה המדויקים יותר והכבדים יותר של מאות קילוגרם חומר נפץ? בימים האחרונים רוחשים תסריטי איומים על מאות בניינים שיקרסו ויותירו אבק תחת האיום מצפון. בראיון עם הח"כית מהליכוד גלית דיסטל, היא גם ציינה משהו חמור מאוד, כשלדבריה הטילים המדויקים של חיזבאללה מרסקים ממדים על יושביהם. מצד שני, כולם רצים לבנות ממדים. יצאנו לבדוק את תרחישי הקיצון, זה מה שמצאנו.

אז למי ששכח, בייעודם המקורי, הממ"דים תוכננו לא נגד קסאמים מעזה, אלא לפי קריטריונים של עמידה בהדף ורסיסים לטילים שהיו אמורים להגיע מעיראק, לפי תרחיש מלחמת המפרץ כתחליף לחדר האטום. "במקרה, ובמזל גדול, הממ"דים עומדים היטב גם בתרחיש של קסאמים, מרגמות ועוד", מסביר ישראל דוד, מבכירי המהנדסים בארץ וממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות.

עם זאת, מציין דוד, המרחבים המוגנים לא יעמדו בפגיעה ישירה של פצצות ו-או טילים עם חומר מטען בעל משקל רב. בנוסף, דוד, שהיה הראשון שחשף את חוסר העמידות הצפויה בבניינים מחוזקים לפי תמ"א 38 נגד רעידות אדמה, מסביר כי מבחינה סטטיסטית, "לפגיעה ישירה במיקום רגיש בממ"ד באופן כזה שיהרוס אותו עד היסוד - יש הסתברות נמוכה, אם כי קיימת תיאורטית".

מקלט ציבורי 8, שכונת כנען בצפת, 24 ביולי 2018. אלי אשכנזי
מקלט ציבורי/אלי אשכנזי

דוד מציין את מלחמת המפרץ כמבחן של המרחבים המוגנים, אז נערכו מבחנים סטטיסטיים באפשרות של פגיעה ישירה של טיל או רקטה. טכנולוגיית בינה מלאכותית שעשו בה שימוש בזמנו מצאה כי מרחב מוגן אחד יכול להיפגע ישירות מבחינה סטטיסטית, ואכן - במלחמה זו נפגע בניין אחד ברחוב אבא הלל ברמת גן.

בהינתן מידע זה, לפי פיקוד העורף מקלט הוא אכן עדיף יותר על מרחב מוגן דירתי, אך גם הוא אינו מגן ב-100%. טיל שפגע אז בנקודה הכי חזקה במבנה המקלט הצליח "לחתוך" את המקלט בבית דני שבשכונת התקווה בתל אביב.

דוד סיכם ואמר: "לכן חוץ מעניין של חוזק קונסטרוקטיבי יש גם עניין של הסתברות. הסתברות הדיוק במרחב התלת ממדי וההסתברות על פי הסטטיסטיקה שבדיוק יפול טיל במרכז ממ"ד היא יחסית נמוכה, אבל בסטטיסטיקה יש, גם סטיית תקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully