וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי הדיור יעלו אחרי המלחמה, הסיבות לכך רק התרחבו"

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 14:37

אם לפני המלחמה היה סימן שאלה לגבי העתיד של מחירי הדיור, אירועי ה-7 באוקטובר הגיעו לצערנו וטרפו את הקלפים. כיצד המלחמה תשפיע על מחירי הנדל"ן? שרון דידי, מומחית להשקעות נדל"ן בישראל, מסבירה

ביטוח משכנתא. ShutterStock
"מחירי הדיור יעלו אחרי המלחמה, הסיבות לכך רק התרחבו"/ShutterStock

עם ישראל עובר ימים מורכבים, ימים של חוסר ודאות כללית וכלכלית, אי שקט אשר קיים מכל הבחינות, וביניהן גם מבחינת כלכלית אצל רבים מאיתנו. בדומה לענפים רבים במשק הישראלי, גם ענף הנדל"ן נכנס למלחמה עם סימני שאלות רבים בנוגע לעתיד, עקב עליית הריבית הרציפה מאז אמצע שנת 2022, שהובילה בין היתר לירידה חדה בהתחלות הבניה החדשות ובהיקפי העסקאות, ואף להקפאת הבניה.

הצפי של מומחי הנדל"ן לפני ה-7 באוקטובר היה של עליית מחירי הנדל"ן בעוד כשנה וחצי-שנתיים, בגלל החוסר שנרגיש עקב הקפאת התחלות הבניה, והביקוש הכלוא שיתפרץ בפתאומיות ברגע שאנשים שישבו על הגדר והמתינו לירידות מחירים יבינו שזה לא יגיע ויחזרו לשוק.

והנה, אירועי ה-7 באוקטובר טרפו את הקלפים, והמציאות הולכת להשתנות. כיצד המלחמה תשפיע על מחירי הנדל"ן? שאלנו את שרון דידי, מומחית להשקעות נדל"ן בישראל.

"מבחינת המחירים, צר לי לבשר לכל מי שיושב על הגדר ומחכה לירידות - זה לא יקרה", מתחילה דידי עם האמת הקשה ישר בפרצוף. "הירידות שנראה ינועו סביר להניח בין 2 ל-7 אחוזים, שזה ירידות נורמליות שיכולות ומתרחשות בשוק בצורה הרגילה. יותר מזה, אנחנו למדים לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, שידעה לא מעט מלחמות ומערכות מורכבות של לחימה בצפון ובדרום - שדווקא אחרי מלחמות ישנן עליות גבוהות מאד במחירי הדיור".

הסיבות לעליית מחירים התרחבו בעקבות המלחמה

דידי ממשיכה ואומרת כי "אם לפני ה-7 באוקטובר הסיבות לעליות המחירים העתידיות היו נעוצות בהיצע קטן מול ביקוש שרק הולך ועולה, בנוסף לעלויות הגבוהות כתוצאה מהתייקרות חומרי הגלם - כיום ישנם רכיבים חדשים במשוואה, וביניהם האנטישמיות בעולם והשפעתה על הנדל"ן בישראל, שכרם של הפועלים הזרים ועוד".

"כפי שאנו רואים בחדשות, האנטישמיות בעולם עולה מדרגה בעקבות המלחמה, אחינו היהודים בגולה לא מרגישים בטוחים, ונראה כי העלייה הגדולה עוד לפנינו. כמות האנשים שישראל תתבקש לקלוט כתוצאה מהאנטישמיות בעולם היא גדולה. הביקוש יעלה, ההיצע יצטמצם עוד יותר - והמחירים ימשיכו לטפס".

שרון דידי, מומחית השקעות בנדל"ן בישראל. יח"צ,
שרון דידי, מומחית השקעות בנדל"ן בישראל/יח"צ

"לגבי העובדים הזרים, אם עד ה-7 באוקטובר העובדים הפלסטינים שהגיעו מהשטחים היוו את כח העבודה הגדול בענף הבניה, שהיה זול משמעותית מעובדים אחרים, העובדים הזרים שיחליפו את מקומם של הפלסטינים משתכרים כ-20% יותר מאשר העובדים הפלסטינים, שככל הנראה כבר לא יחזרו לעבוד בישראל. על זה נוסיף עלויות נוספות של חומרי הגלם שעתידים להתייקר כתוצאה מהמלחמה - ואתם כבר מבינים לבד מה הולך לקרות".

"לסיכום, כששואלים אותי מה יהיה בשוק הנדל"ן אחרי המלחמה, אין לי ספק שהמחירים יעלו. גם אם כרגע אנחנו רואים ירידות קטנות, זה באמת זניח, כי נדל"ן לא קונים לשנה אלא קונים לטווח ארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully