וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו המדינה שולחת אותנו לבנות ממ"דים בעצמנו?

יגאל צ'ודנר

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 10:24

המסלול המהיר לבניית ממ"דים ברחבי הארץ הוא לא יותר מהעברת אחריות של המדינה לציבור הרחב. במילים אחרות, היא אומרת: יש לכם הקלות - רוצו לבנות לבד. עכשיו גם ביטחון אישי הציבור אמור לקחת על עצמו? יגאל צ'ודנר, מנכ"ל נתיבי הקמה, בטור דעה מיוחד

מספר דיווחים על נפילות בעקבות המטח האחרון לעבר העיר אשקלון, תיעוד פגיעה ישירה בבית בעיר. עריית אשקלון, אתר רשמי
עכשיו המדינה שולחת אותנו לבנות ממ"דים בעצמנו?/אתר רשמי, עריית אשקלון

לפני מספר שבועות אושרו הקלות לקבלת היתר לממ"ד ופטור מהיתר לממ"ד בצמודי קרקע עד שתי קומות, בכל הארץ. ו...?! מה המדינה אומרת פה בעצם לתושביה? יש לכם הקלות - רוצו לבנות לבד.

היא אומרת את זה לאותם בעלי בתים שעד כה לא בנו ממ"דים, חלק קטן מהם אולי בגלל שלא היו זכויות בניה, אך רובם משתי סיבות אחרות לגמרי: הראשונה - קושי בגיוס אמצעים כספיים לבניית ממ"ד; השנייה - היזמים לא ראו פוטנציאל כלכלי במקום ולכן לא הציעו חיזוק, בניית ממ"דים וכו'.

המדינה שוב לא מבינה שחוקים, תקנות ותכניות - יש לקדם רק במידה וקיימת סבירות גבוהה שהם אכן יתממשו. לשלוח ציבור שעד היום לא מוגן כי המדינה לא דאגה להגן עליו, להסתדר בכוחות עצמו? ועוד לאחר עשרות שנים של הזנחה בתחום חיזוק המבנים? עד לאן הציניות תגיע?

המדינה שוב ושוב שולחת את תושביה להסתדר לבד. הציבור יסתדר. כמו תמיד. בתחום הדיור - המדינה לא פתרה במשך שנים את נושא עליית המחירים ללא שום פרופורציה; בבריאות - כבר מזמן הולכים לרופאים פרטיים; בחינוך - מורים פרטיים, תשלומים לבתי הספר וכעת זומים בבית עם ההורים; כמעט בכל תחום הציבור לוקח אחריות ו... מסתדר.

עד כאן: עכשיו גם ביטחון אישי הציבור אמור לקחת על עצמו?

ביטחון של מדינה הוא באחריותה, כמו כל שאר הנטל שמדינה יכולה וחייבת לקחת במקום להעביר לציבור הרחב.

אין ספק שהצעד הבא שהמדינה צריכה לעשות, אחרי מתן ההקלות לבניית ממ"דים, הוא להכניס את היד לכיס ולממן; ליזום בניית ממ"דים לאותן אוכלוסיות שאין להן אפשרות לעשות את זה בעצמם. לחזק את הבתים שלא מעניינים יזמים.

יגאל צ'ודנר מנכל נתיבי הקמה. אילן ספירא,
יגאל צ'ודנר, מנכ"ל נתיבי הקמה/אילן ספירא

כל הציבור יסכים שכספיו יממנו פרויקט כזה - בסופו של דבר, זה אינטרס של כולנו, כי זו תרבות של חברה הדואגת לצרכים האמיתיים שלה. ההרס הלא מוצדק ואובדן החיים לא משתלם לאף אחד מאיתנו.

אולי מפה תתחיל הממשלה לקחת אחריות בתחומים נוספים, ובמקום להעביר עוד ועוד את הנטל לציבור כפי שהתרגלה לעשות - תתחיל לקחת בחזרה את מה שמלכתחילה היה, ואמור להיות, באחריות המדינה.

כותב הטור הוא יגאל צ'ודנר, בעל תואר שני בהנדסה אזרחית, הבעלים והמנכ"ל של חברת נתיבי הקמה בע"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully