וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזרת הכשרות נכונות, ישראל יכולה להציל את ענף הבנייה והתשתיות מקריסה

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

14.11.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על המצב הלא פשוט בענף בעקבות מלחמת חרבות ברזל

מנהל עבודה משגיח על פועלים בתוך אתר בנייה. ShutterStock
מנהל עבודה משגיח על פועלים בתוך אתר בנייה/ShutterStock

ענף הבנייה והתשתיות בישראל היה מאז ומתמיד אבן יסוד בכלכלת המדינה, סיפק הזדמנויות תעסוקה והניע צמיחה במגזרים שונים. עם זאת, כעת הענף ניצב בפני משבר חמור של מחסור בכוח אדם שמאיים על יציבותו בשל מלחמת חרבות ברזל, ומכאן גם על בריאות הכלכלה הישראלית. המחסור נגרם משילוב של גורמים, ובהם היעדרם של פועלים פלסטינים, עובדים זרים שנמלטו מהמדינה וגיוס כללי במילואים. חיוני שישראל תנקוט בצעדים מהירים ונחושים כדי להתמודד עם משבר זה ולמנוע את קריסת ענף הבנייה.

המחסור בעובדים בענף הבנייה והחקלאות בישראל היה גם לפני פרוץ המלחמה. לאורך ההיסטוריה, פועלים פלסטינים מילאו תפקיד מכריע בענף הבנייה והחקלאות, אך המצב הביטחוני המתמשך הוביל לכך שהם לא הורשו להיכנס למדינה. בנוסף המלחמה גרמה ליציאה של עובדים זרים, שרבים מהם עבדו בעבר בענף הבנייה והחקלאות. הדבר הותיר פער ניכר בכוח העבודה שטרם מולא.

לבסוף, הגיוס הכללי במילואים השפיע גם הוא על ענף הבנייה. אזרחים ישראלים רבים נקראים לשרת במילואים, מה שמרחיק אותם מעבודתם הרגילה, כולל אלה בתחום הבנייה. הדבר החמיר עוד יותר את המחסור בכוח אדם, והקשה עוד יותר על הענף לתפקד ביעילות.

בעקבות המצב פניתי לכל הגורמים הממשלתיים, לוועדות הכנסת ולשרים, כדי לקיים דיון דחוף בנושא ולחשוב מחוץ לקופסה על מנת למצוא פתרונות, לקבל החלטות ולהוציאן לפועל. ביקשתי לקצר את הבירוקרטיה ולאשר הכשרות עובדים בתוך אתרי הבנייה ומקומות העבודה. אני מדגיש שהמצב הנוכחי לא יכול להיפתר באמצעות אותם כלים בהם השתמשנו בשגרה ויש לנקוט בצעדים מהירים וחד משמעיים כדי למנוע את קריסת ענף הבנייה והתשתיות. אנחנו חייבים ליצור מציאות חדשה בה יש לנו עובדים ישראלים.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

פתרון 1: חידוש ההכשרות המקצועיות בהיקפים גדולים

אחד הפתרונות המרכזיים שאני מציע הוא חידוש ההכשרות המקצועיות בהיקפים גדולים לעובדי הבניין. במשך שנים רבות ההכשרות המקצועיות היוו נדבך מרכזי בענף הבנייה וסיפקו לעובדים את הכלים והידע הנדרשים לביצוע עבודתם על הצד הטוב ביותר. אולם, בשנים האחרונות הוקפאו ההכשרות המקצועיות בישראל, מה שתרם למחסור בכוח האדם. באמצעות חידוש ההכשרות המקצועיות בהיקפים גדולים, ישראל תוכל להתחיל לטפל במחסור בכוח האדם ולהבטיח שעובדי הבניין יקבלו את הכלים הדרושים להם כדי להצליח בענף. הדבר לא רק יסייע בהקלה על המשבר המיידי, אלא גם יספק פתרון בר קיימא יותר לעתיד.

פתרון 2: מתן סמכות לקבלני בניין, חברות בנייה ומפעלי תעשייה לבצע הכשרות במקום

פתרון נוסף שאני מציע הוא מתן סמכות לקבלני בניין, חברות בנייה ומפעילי תעשייה לבצע הכשרות במקום עבודתם לעובדיהם. הדבר יאפשר לקבלנים ולחברות לספק הכשרות ממוקדות בהתאם לצורכי הפרויקטים שלהם ולכוח האדם שלהם. כמו כן, הדבר יבטל את הצורך של העובדים לצאת להכשרות מחוץ לאתר והמפעלים, מה שלוקח זמן רב וכרוך בעלויות. חברות בנייה גדולות בישראל מצוידות היטב לספק סוג כזה של הכשרה, ובאמצעות כך, הן יכולות לעזור להקל על המחסור בכוח אדם. הכשרה במקום העבודה מאפשרת לעובדים לרכוש את המיומנויות הדרושות להם תוך כדי עבודה על פרויקטים בפועל, מה שהופך את ההכשרה למעשית ויעילה יותר. גישה זו לא רק תעזור לטפל במחסור בכוח האדם המיידי, אלא גם תתרום להתפתחות ארוכת הטווח של ענף הבנייה.

פתרון 3: יישום תוכנית האקדמיה למקצועות הבנייה

הפתרון השלישי שאני מציע הוא יישום תוכנית האקדמיה למקצועות הבנייה. תוכנית זו, שהוקמה על ידי הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, נועדה לספק הכשרה מקצועית לעובדי בניין בשיתוף פעולה עם מכללות ברחבי הארץ. על ידי עבודה צמודה עם חברות בנייה ומעסיקים, התוכנית שואפת להבטיח שכל בוגר הכשרה ייקלט בעבודה מיד עם סיום הכשרתו. תוכנית האקדמיה למקצועות הבנייה מציעה פתרון מקיף למשבר המחסור בכוח אדם על ידי מתן המיומנויות והידע הדרושים לעובדים כדי להצליח בענף. על ידי יישום תוכנית זו, ישראל יכולה להתחיל לטפל במחסור בכוח אדם וליצור עתיד יציב יותר עבור ענף הבנייה.

לסיכום

משבר המחסור בכוח אדם בענף הבנייה והתשתיות בישראל הוא עניין דחוף הדורש טיפול מיידי. אם לא יינקטו צעדים מכריעים לטיפול בסוגיה זו, הענף עלול לקרוס, מה שעלול להוביל לתוצאות הרסניות עבור הכלכלה הישראלית. הפתרונות שהצעתי - חידוש ההכשרה המקצועית בהיקפים גדולים, מתן סמכות לקבלני בניין, חברות בנייה ומפעלי תעשייה לספק הכשרה במקום העבודה ויישום תוכנית האקדמיה למקצועות הבנייה - מציעים דרך קדימה.

על ידי מתן עדיפות ליוזמות אלה ונקיטת פעולה מהירה, גופי ממשל ומובילי הענף יכולים לפעול יחד כדי למנוע אסון ולהגן על עתיד ענף הבנייה בישראל. שרי הממשלה חייבים להתעשת ולהתחיל בעשייה!

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully