וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הוכשרו עובדים ישראלים - ועכשיו כולנו נשלם את המחיר

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 9.11.2023 / 15:06

האסון שארע באותה שבת גרם מיידית לחסימת כניסת עובדים פלסטינים ובריחת עובדים זרים שחששו לחייהם. בשל התלות הרבה בעובדים אלו, ענף הבנייה בישראל עומד בפני המשבר הגדול ביותר שידע אי פעם - ויהיו לו השלכות מרחיקות לכת על המשק כולו

עובד בענף הבנייה מתוסכל. ShutterStock
אילוסטרציה: עובד בניין מתוסכל/ShutterStock

במשך למעלה מעשור, איגוד עובדי הבניין והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל מזהירים מפני התלות הזו בעובדים זרים ופלסטינאים. הם הציעו תוכניות להכשרת אלפי עובדים ישראלים כדי ליצור ענף יציב ועצמאי יותר. עם זאת, תוכניות אלה נפלו על אוזניים ערלות שכן הממשלה לא נקטה בפעולה ולא השקיעה בהכשרה ובתשתית הנדרשות.

בעיה זו אינה מוגבלת לענף הבנייה. גם בתעשייה ובענף החקלאות מתקשים בשל היעדר השקעה בתשתיות אנושיות. בחקלאות, שדות נותרים ללא קציר וללא זריעה מכיוון שאין מספיק עובדים מקומיים שיעשו את העבודה. התלות המופרזת הזו בעובדים זרים ופלסטינאים מעמידה את הענפים הללו בסיכון ומדירה עוד יותר את אזרחי ישראל מכוח העבודה במדינתם שלהם.

הפתרונות לטווח הקצר של הממשלה

במקום להשקיע בהכשרה ובהתפתחות של עובדים ישראלים, הממשלה מעדיפה למצוא פתרונות לטווח קצר, כמו הבאת עוד עובדים זרים. הם מבקשים אישור ותיקון חקיקה שיאפשרו עשרות אלפי עובדים זרים בענפי הבנייה והתשתיות, כמו גם תמיכה בחברות תשתית גדולות מחו"ל שעובדות בישראל.

בעוד שתיקונים מהירים אלה עשויים להקל על הבעיה באופן זמני, הם בסופו של דבר מחמירים את הבעיה בכך שהם הופכים את התעשיות הישראליות לתלויות עוד יותר בעבודה זרה.

הצורך בהשקעה והכשרות לטווח ארוך בעובדים ישראלים

חיוני שממשלת ישראל תשנה את גישתה ותשקיע בפיתוח ארוך טווח של כוח העבודה שלה. על ידי הכשרה ותמיכה בעובדים ישראלים בענפים שונים, המדינה יכולה לבנות כלכלה חזקה ועצמאית יותר. השקעה זו גם תעזור לאזרחי ישראל למצוא תעסוקה יציבה ולצמצם את הצורך בעובדים זרים. בתורו, הדבר יחזק את כלכלת המדינה וכוח העבודה שלה, מה שיהפוך אותה למצוידת יותר להתמודד עם משברים בעתיד.

על ממשלת ישראל להכיר בחשיבות ההשקעה בכוח העבודה שלה ולהפסיק להסתמך על פתרונות לטווח קצר שרק מעמיקים את הבעיה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין. יח"צ,
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות/יח"צ

אם רק היו מקשיבים להצעות שלי והיו משקיעים בתשתית האנושית המופלאה שיש לנו כאן היינו יכולים לגייס אלפי ישראלים להכשרות מקצועיות לטובת ענפים בהם ניתן להתקדם ולפתח קריירה, המדינה יכולה לבנות כלכלה וכוח עבודה חזקים ועמידים יותר שיטיבו עם כל אזרחיה.

אך במקום זאת הממשלה ממשיכה להעדיף את הפתרון הקל, שלא מצריך אותה להשקיע מחשבה לטווח ארוך.

לא למדנו את הלקח. אם רק היו מקשיבים לנו

הרעיון שהיום אני מציע, בנוסף להכשרות שצריכות להיות אגרסיביות וכמותיות - הוא למצוא דרך להציע מענקים או הטבות למעסיקים ולעובדים. המדינה חייבת להקצות תקציב ולהעניק מענקים בסכומים גבוהים לעידוד וגיוס עובדים ישראלים. יש לפנות, לדוגמה, לדורשי העבודה ולחיילים המשוחררים ולהציע את ענף הבניה כעבודה מועדפת.

בנוסף אני מציע להקל במיסים לעובדים בענף הבניה רק כך יהיה אפשר לגייס עובדים חדשים ולהציל את מקריסה ויפה שעה אחת קודם.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully