וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לבעלי עסקים: כך תתנהלו נכון בתקופת המלחמה

עודכן לאחרונה: 7.11.2023 / 13:52

נוכח המלחמה, בעלי עסקים רבים מכלל התחומים במשק חווים פגיעה קשה בפעילות העסקית וכתוצאה מכך בהכנסות. כיצד יש להתנהל בתקופה הזו כדי לשמור על החוסן הכלכלי והנפשי? אסף אפשטיין, סגן יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן, מסביר

עסק קטן. ShutterStock
עסק קטן/ShutterStock

שנת 2023 הייתה שנה לא קלה לעסקים בישראל. אחרי תקופה לא פשוטה מבחינת כלכלית, שנגרמה בין היתר כתוצאה מהעלאת הריבית, אשר השפיעה על החזרי ההלוואות לעסקים, המשכנתאות ועוד - מדינת ישראל נכנסה למלחמה כפויה, שעצרה כמעט לחלוטין את הפעילות הכלכלית והכניסה את המגזר העסקי כולו לסחרור מתמשך, כשהסוף לא ידוע.

כתוצאה מכך, כשמתווה משרד האוצר עדיין אינו מגובש באופן סופי, ובכל מקרה כולנו כבר יודעים שלא ניתן לבנות על המתווה כגלגל הצלה - בעלי עסקים רבים מכלל התחומים במשק, אשר חווים פגיעה קשה בפעילות העסקית וכתוצאה מכך בהכנסות, מחפשים דרכים להתנהלות נכונה בתקופה הזאת, כדי לצמצם את הפגיעה הכלכלית ולהמשיך להיות עם הראש מעל המים.

"גם תחום תיווך הנדל"ן, ממנו מתפרנסות עשרות אלפי משפחות בישראל, נמצא במצב של חוסר ודאות. תחום זה בדרך כלל הראשון לחוות את המשברים בשוק הנדל"ן, והאחרון לצאת מהם. לכן, בימים אלו התנהלות אישית, מקצועית וכלכלית מוקפדת וזהירה - חשובה מאד להישרדותם של העסקים הקטנים, וביניהם אנחנו המתווכים", אומר אסף אפשטיין, סגן יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית.

כיצד יש להתנהל בתקופה הזו כדי לשמור על החוסן הכלכלי והנפשי? אפשטיין משתף ב-3 שלבים של התנהלות לבעלי עסקים במשק הישראלי בכלל ובענף התיווך בפרט, בתקופת המלחמה: התנהלות עסקית, אישית וקהילתית.

השלב הראשון: יש לדאוג לפן האישי

הפן האישי עוסק בשאלה כיצד אני מתמודד עם הקושי האישי הרגשי שלי ושל הקרובים אלי; משפחה קרובה או רחוקה, חברים וכו' - חלקם צריכים להתמודד גם עם אובדן אישי בתקופה הזו. לכן, רצוי להיות עירני וזמין פיזית ורגשית לקרובים אלי, לדעת להגיב ולטפל מהר במצבי מצוקה רגשיים שמתעוררים, הן כבן משפחה והן כמי שיכול להמליץ ולהפנות לייעוץ מקצועי.

חלק מהכוח והאנרגיה שלנו מגיע מהעורף המשפחתי בהדדיות ובתמיכה. אנחנו נותנים כח ואנרגיה ואנחנו שואבים את הכח כשיוצאים החוצה. המתווכים הם חלק מהקהילה בה הם מתגוררים, וכמובן באזור בו הם עובדים. הקהילה היא חלק מהנוף המקצועי-חברתי שלנו, ולכן מאד חשוב דווקא בזמנים כאלו שכל אחד ואחת יתמכו ויסייעו בקהילה, על פי יכולתם, בין אם זה בתרומה כספית או פיזית, איסוף וחלוקת מוצרים, ביקור משפחות שנפגעו, השתתפות והבעת צער בלוויות או בשבעה. זה חשוב ברמה האישית כדי להוציא אותנו מההתמכרות למסכים, לרומם את הרוח, ולתמוך ככל הניתן ברמת הקהילה והמדינה.

השלב השני: התארגנות כלכלית-עסקית

לבעלי העסקים שנקלעו למצוקה תזרימית בעקבות התקופה, מומלץ לנהל כלכלת משק בית קפדנית. לא בושה לחסוך כרגע בהוצאות מיותרות. בנק ישראל, בהנחיות שלו לבנקים, הורה לתת הקלות למשקי הבית והעסקים. הבנקים המסחריים לקחו את זה כל אחד בכיוון שלו בתנאים שונים ללווים.

אם יש לחץ כלכלי ברמת משק הבית מומלץ לפנות לבנק למשכנתאות ולבנקים המסחריים ולבדוק אפשרות להקפאת משכנתאות, דחיית תשלומי הלוואות שונות ופריסה מחודשת ונוחה יותר לטווח הזמן הקרוב. להשתדל להימנע מהלוואות יקרות שנראות אטרקטיביות לטווח הקצר אבל יכולות להכניס בטווח הארוך את משק הבית לסחרור.

בפן העסקי, מי שיש לו מימון על העסק ברמה של הלוואות והשקעות, ומימון של רכישות נדל"ן או ציוד, מומלץ כמובן לבדוק אפשרות הקפאה, פריסה או גרירה של הלוואות. מומלץ לפנות לבנק בו מנוהל חשבון העסק, שם ברמת הצהרת הבנקים תהיה אוזן קשבת והקלות כדי לפתור בעיות תזרימיות אקוטיות.

כמו כן, חשוב לדעת שמשרד האוצר, לאחר דיונים עם ארגוני העובדים ביחד עם ארגוני העסקים וגורמים משמעותיים בשוק, אמורים לפרסם בקרוב מאוד נוסח סופי שיעבור חקיקה ואשר נוגע לכל המענקים והתמיכה להם יהיו זכאים העסקים בישראל. חשוב לבדוק מה יהיה הנוסח הסופי ולהתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס של העסק כדי לדעת כיצד להגיש את הבקשה בדרך הנכונה והמהירה ביותר. זאת, בהנחה שאתם יכולים להראות ירידה בהכנסות על פי הקריטריונים של משרד האוצר.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

שלב שלישי: ניהול העסק

בפן של ניהול העסק ישנן שלוש נקודות עיקריות:

• נקודה ראשונה: זה הזמן לרענן את העסק ולטייב את המשרד, לטפל בפרויקטים שלא הספקנו לסיים. הכנה של פרסומים, מערכי מכירות וכל פעולה שיווקית שאנחנו רוצים להכין, לשפר או לרענן ברמת המשרד לקראת החזרה לפעילות.

• נקודה שניה: חשוב מאוד להקפיד על שגרת יום עבודה, בין אם אנחנו עובדים מהבית או במשרד שלנו או כסוכנים של אחרים, גם אם השגרה שונה מימים רגילים. חשוב להתאמץ ולשמור על השגרה ככל שניתן עם שעות עבודה מסודרות, להקפיד להתלבש וכן לצאת מהבית ולנסות לייצר שגרת יום מקצועית. אם אנחנו רוצים לשלב התנדבות וגם שעות עם המשפחה, אז לייצר סדר יום כתוב עם שעות מוגדרות לכל פעילות. זה חשוב ברמת ההרגשה האישית, ברמת היעילות, ובמה שאני משדר לסביבה הביתית והמקצועית שלי. אם יש סוכנים שעובדים מהמשרד, חשוב מאד לקיים שגרת עבודה, מפגשים וישיבות צוות, כולל שיחות אישיות וכמובן לתמוך בסוכנים ככל שניתן כי גם הם בתקופת אי וודאות, מקצועית וכלכלית.

• נקודה שלישית: למרות המצב, מומלץ דווקא להמשיך ולפנות ללקוחות שלנו. צריך לזכור שהלקוחות שלנו מגוונים: בעלי נכסים, חלקם איתנו בהסכמי בלעדיות למכירת הנכס שלהם, רוכשי דירות שאנחנו בהכרות איתם ולקוחות אקראיים שעדיין לא פגשנו בהם קונים כמוכרים. חשוב להקפיד כמובן לפנות ללקוחות ברגישות הראויה, כי לעולם לא נדע מי בצד השני של הטלפון. לכן, בפניה צריך קודם כל להתעניין בכנות בשלומם, לתת להם הרגשה שאתם פה ולא נעלמתם ואתם רוצים לדעת שהם ומשפחתם בסדר. אפשר גם מהשיחה להבין האם נכון להם לדבר על תחום מקצועי וגם אם לא, תמיד תזכרו שהלקוחות שלכם ידעו להעריך את הפניה האישית והרגשית אליהם. במידה ונזהה רצון של הלקוחות לדבר על עניינים מקצועיים, נזכור שזו יכולה להיות אפשרות טובה עבורם לעסוק בעניינים אחרים, או ניסיון לחזור לשגרה מצד הלקוחות עצמם.

כמו כן, כיוון שאנחנו לא באמת יכולים לדעת כמה זמן יימשך המצב, לא נוכל לעשות תכניות מקצועיות לטווח הארוך מדי. נכון לשלב את שלוש הנקודות מתוך הבנה שאנחנו רוצים לצאת מהמשבר חזקים ככל הניתן, מוכנים ברמה המקצועית וכמובן זמינים ופנויים לקהל הלקוחות שלנו.

"אני מאמין גדול ביכולת ההתאוששות שלנו, כעם וכקהילה עסקית"

לסיכום, אומר אפשטיין, "אני מאמין גדול ביכולת ההתאוששות שלנו, כעם וכקהילה עסקית. זה חלק מה-DNA שלנו כחברה ישראלית. אם המדינה תדע להפעיל טריגרים נכונים כחלק מתכנית נדל"נית רחבה, כגון הפחתת ריבית, מבצעים לזוגות צעירים, משרתי הקבע והמילואים, הטבות ליזמים וקבלנים ועוד, אני מאמין שתחום הנדל"ן ישוב למשוך את המשק למעלה, יחד עם העסקים הכרוכים בו, ובכלל".

אסף אפשטיין, סגן יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית. אילן מור,
אסף אפשטיין, סגן יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית/אילן מור
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully