וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הבניה מחוץ למתווה הפיצויים: "מאות קבלנים יקרסו"

עודכן לאחרונה: 7.11.2023 / 11:12

בהודעה שמוציאה היום התאחדות הקבלנים, היא תוקפת את משרד האוצר שממשיך לסרב לכלול את ענף הבניה והתשתיות במתווה הפיצויים, מה שלטענתה יגרור מחיר כבד למגזר העסקי ולציבור הישראלי כולו

עובד בענף הבנייה מתוסכל. ShutterStock
ענף הבניה מחוץ למתווה הפיצויים: "מאות קבלנים יקרסו"/ShutterStock

לאחר יומיים של דיונים קדחתניים בין נציגי משרד האוצר לנציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ המייצגים את הענף, ולמרות הוראה של וועדת הכספים לעשות זאת - מודיעה היום התאחדות הקבלנים כי האוצר ממשיך לסרב לכלול את ענף הבנייה והתשתיות, מענפי המשק המרכזיים בישראל, במתווה הפיצויים למגזר העסקי שמתכננת וועדת הכספים להביא לאישור מידי.

לפי הערכות ההתאחדות: ללא פיצוי, הענף לא יוכל לחזור לתפקוד מלא זמן רב אחרי המלחמה, מאות קבלנים יקרסו, מחירי הדירות יזנקו בתוך זמן קצר בשיעור דו ספרתי למשך שנתיים לפחות, שיקום ההרס בעוטף עזה ובגליל יתארך בשנים, עשרות אלפי ישראלים העובדים בענף יפוטרו ומעל 140 אלף משפחות שרכשו דירות יחכו לדירות שלהן שנים מעבר למה שתכננו - חלקן יקרסו כלכלית.

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו מסר: "ההצעות שהעלה האוצר בינתיים היו מעליבות. מדובר בהתנהלות שמצביעה על ניתוק של בכירי משרד האוצר מהמציאות. הצעותיו אינן מכסות כלל את היקפי ההפסדים לענף מהמלחמה. בין השאר, דרשו במשרד האוצר לא לפצות את כל הקבלנים שבונים דירות במדינה. מה שמבטיח שחלק מהם לא יצלחו את המלחמה ומחירי הדירות יזנקו בסופה".

לפי הצפי הנוכחי: מעל 62% מחברות הבניה עומדות להיסגר

ההתאחדות מדווחת, כי למרות האישור החשוב של הממשלה להביא תוספת עשרות אלפי עובדים זרים שיחליפו את 80,000 העובדים הפלשתינים אשר הפסיקו לעבוד בענף, הרי שגיוס הזרים, אם אכן יצא לדרך מיד, ימשך חודשים רבים. בצד זאת, כפי שדיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר, מעל 62% מחברות הבניה עומדות להיסגר.

קבלנים קטנים ובינוניים נוספים רבים כבר נמצאים כיום בקצה יכולתם להמשיך לעמוד בהוצאות ענק שמצריכה הפעילות שלהם. נזכיר, כי היקף האשראי שניתן לענף הבנייה והתשתיות על ידי המערכת הפיננסית בישראל מוערך בכ-677 מיליארד שקל. הרבה יותר מתקציב המדינה. לכן, פגיעה רחבה כל כך בענף זה מסכנת את יציבות הבנקים ואת המשק כולו באופן ישיר.

ראול סרוגו. יחצ,
נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו/יחצ

סרוגו הוסיף: "העובדות הוצגו לאוצר ולפיהן זהו ענף שכמעט כולו (86%) מבוסס על חברות קטנות שיחד מעסיקות מעל 200 אלף ישראלים. פגיעה בו היא פגיעה בחוסן הלאומי של ישראל - ביכולת לשקם ולהמשיך את בניית התשתיות הלאומיות שלנו. כל בית בישראל יפגע מקריסת הקבלנים לאור זינוק במחירי הדירות, מחירי השכירות והוצאות משקי הבית על תשתיות. לפני כל החלטה אחרת, חובתו של משרד האוצר לתת הסבר כיצד הוא מתכוון למנוע פגיעה היקפית ענקית של קריסת קבלנים במערכת הפיננסית. לא יתכן שכך יתנהג הגוף שאמור להציל עסקים כעת בשם ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully