וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנטישמיות גואה: המלחמה תביא את יהודי העולם לישראל?

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 12:45

מגני דוד מצוירים על בניינים בפריז, פרו פלסטינים צועדים במדיסון סקוור וממלאים את הערים הגדולות בעולם באנטישמיות מתפרצת; האם יהודי העולם ירגישו מוגנים באמת רק בישראל? בראיון מיוחד, אורן כהן מסביר כיצד המלחמה משפיעה על שוק תושבי החוץ

יהודים ארוחת ערב שבת יהודית. ShutterStock
אילוסטרציה: משפחה יהודית בערב שבת/ShutterStock

הפוגרומים שהתרחשו בשבוע האחרון ברוסיה וצ'צ'ניה נתנו סימן עולמי לפרוץ שנאה שלא חווינו שנים רבות, והחזירו אותנו לאירופה של תחילת המאה הקודמת. מיליוני יהודים בעולם נמצאים כעת על המוקד, עם מחשבות מחדש היכן המקום הבטוח ביותר ליהודים. התשובה היא ברורה: ישראל היא המקום היחיד בעולם שיהודים יכולים להרגיש בו מוגנים.

בנוסף לאנטישמיות, גם שער הדולר והיורו שעלה משמעותית לעומת שער השקל מאז תחילת המלחמה מציע לתושבי החוץ הטבה כספית משמעותית ברכישת דירה בישראל, שבאה לידי ביטוי בהנחה שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים.

האם בזמן שהרוכשים הישראלים יושבים על הגדר כבר תקופה ארוכה, שמתארכת עוד יותר עקב המלחמה, דווקא שוק תושבי החוץ מתעורר בזמן המלחמה ומביא עמו הזדמנויות ליזמים, מתווכים ומוכרי דירות?

פגשנו את אורן כהן, מנכ"ל ובעלי חברת אורן כהן גרופ, המלווה כבר שלושה עשורים את תושבי החוץ בעסקאות ענק בבירת ישראל, לראיון מיוחד.

"ההתעניינות בתקופת המלחמה עלתה מאד"

בתחילת השיחה הזכיר לנו כהן כי תחילת המלחמה תפסה גם את תושבי החוץ שהגיעו לארץ לחופשת חגי תשרי כדי להיות עם המשפחה. "עם תום החופשה ופרוץ המלחמה עזבו רובם את הארץ" מספר כהן, "אבל בליבם נשארו כאן עם חוויות מפרוץ המלחמה, אותה חוו פיזית איתנו".

- כיצד זה בא לידי ביטוי?

"חד משמעית בשותפות גורל מוחלטת, התלכדות של תושבי החוץ והזדהות עם תושבי ישראל - תרומות שגייסנו, תרומות שהם העבירו, רכישות ציוד טקטי וציוד לחימה לחיילים ועוד. אין לזה סוף מבחינת כמויות ורצון טוב".

- איך הביקושים בשוק הנדל"ן בתקופה זו בקרב תושבי חוץ?

"לא תאמין, אבל בהפוך על הפוך ממה שקורה בארץ - ההתעניינות בתקופת המלחמה עלתה מאד והרצון לרכוש דירה בארץ".

- איך אתה מסביר את זה?

"מספר סיבות, בראשן האנטישמיות הגואה בעולם והרמת ראשה המכוער. תחושת הבטחון נפגעה ויש פגיעה בסממנים יהודיים. ההבנה שבסוף ישראל היא המקום הבטוח ביותר בעולם עבור יהודים. בנוסף, גם שער הדולר והיורו שעלה לעומת השקל, מזרז את ההחלטה של תושבי החוץ לרכוש נכסים בישראל, לצורכי מגורים מיידים או השקעה לעתיד".

- אבל בטח יש גם היבט רגשי

"בהחלט. כשאני מדבר עם חברים שלי בגילאי 40-60, שכבר בעלי דירות ובתי פאר בארץ, הקנייה בעיקר רגשית. הם קונים נכסים נוספים בארץ, צנועים יותר, עבור הדורות הבאים שירגישו גם הם את הזיקה לישראל. זה קורה בעיקר בארה"ב ובאנגליה, שם בשנים האחרונות יש תחושה של התרחקות והתבוללות בקרב יהודים".

יהודים באנטוורפן, בלגיה. ShutterStock
יהודים באנטוורפן, בלגיה/ShutterStock

- שוק הדיור בקיפאון בתקופה האחרונה. ישראל עדיין נחשבת אטרקטיבית?

"אי ודאות כלכלית מורגשת ברחבי העולם כולו, וגם שווקי הנדל"ן סוערים. בטון בארץ הקודש היא השקעה סולידית שערכה עולה מהסיבות הידועות של גידול דמוגרפי קבוע, הגבוה במדינות המערב, בירוקרטיה זוחלת וירידה בהתחלות הבנייה. גם הסרת איום ההפיכה המשטרית הביאה בהחלט לחידוש העסקאות מצד תושבי חוץ".

"בפועל, כבר ביצענו מספר עסקאות בירושלים עם תושבי חוץ גם בימים האלו של המלחמה, בפרויקטים חדשים. קל יותר עבור הקונים לרכוש מרחוק דירה ממשווק שהם מכירים וסומכים עליו במשך שנים, במיוחד בפרויקט חדש שלא דורש ביקור פיזי בנכס, וגם כאן בא לידי ביטוי ניצול שער הדולר ופריסת תשלומים לאורך זמן, עד יעבור זעם".

"התקופה הנוכחית קצת מזכירה לי את תקופת הקורונה, בה ההגעה לארץ על מנת לרכוש נכס לא התאפשרה פיזית, ודווקא שהשווקים היו קפואים בזמן הקורונה מאילוצי התקופה - שיווקנו לקהל הלקוחות שלנו מספר רב של נכסים ופרויקטים דרך הזום, ובאמצעות שיחות עם קהל הקונים שמכיר אותנו, דרך מכרים משותפים שכבר רכשו דרכנו, או קונים שהיו לקוחותינו בעבר".

אורן כהן עם אליקים רובינשטיין המשנה לנשיא בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה ומזכיר הממשלה לשעבר בכנס של האו״ם. באדיבות המצולמים
אורן כהן עם אליקים רובינשטיין המשנה לנשיא בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה ומזכיר הממשלה לשעבר בכנס של האו״ם/באדיבות המצולמים

- מילה לסיום?

"השנה קרן 'אור אינסוף' שבבעלותי תרמה, נרתמה ולקחה חלק פעיל ומשמעותי ביום הזיכרון הבינ"ל לשואה ולגבורה, ובמשפט הראווה החינוכי והסימבולי של חידוש משפטי נירנברג בבניין האו"ם בניו יורק, בו הועמד לדין הפרופ' ארנסט רודין, שהצליח להימלט ממשפטי נירנברג ומת בשיבה טובה. כמו כולנו, גם אני חשבתי 'לא עוד'. התחושה של השואה חזרה בעיקר במדינות המערב, כשאנשים קמים בבוקר ונקלעים למראות אנטישמיים. זה לא קורה במדינת ישראל. בבניין האו"ם בנוכחות השגריר ארדן ופמליה מכובדת של שופטים בכירים מכל רחבי העולם, ציינתי שהאנטישמיות מתחילה בבניין הזה, והיום כבר לא תוכלו להגיד כמו בזמן השואה ש-"לא ידעתם", כשהחדשות זמינות לכל אדם על כדור הארץ באופן מיידי ובלתי אמצעי".

"לצערי, לא תיארתי לעצמי לאיזה שפל מוסרי וצביעות יגיע הארגון כפי שמתגלה בימים האחרונים. נכון, חטפנו מכה קשה, אבל אנחנו נתאושש, כמו שאנחנו מתאוששים כבר 3,500 שנה. גם בעולם רואים את העוצמה הצבאית שלנו, שמאפשרת תגובה 'עין תחת עין', 'נקמת ילד קטן לא ברא השטן'. יש לנו עם מופלא ויחיד במינו, שאני גאה מאד להיות חלק ממנו. אנחנו במלחמה, ואנחנו ננצח, אין לנו ברירה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully