וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלטה הרסנית של הממשלה שתפגע בכל בית בישראל"

עודכן לאחרונה: 1.11.2023 / 12:48

התאחדות הקבלנים משתפת לראשונה מאז תחילת הלחימה בתמונת מצב כלכלית של ענף הבניה. לדברי נשיא ההתאחדות, "החרגת הענף ממתווה הפיצויים לעסקים היא החלטה הרסנית שתוצאותיה יפגעו בכל בית בישראל"

עגורן הורס בניין. ShutterStock
"החלטה הרסנית של הממשלה שתפגע בכל בית בישראל"/ShutterStock

ענף הבנייה והתשתיות, שהיקף הפעילות בו צנח ביותר מ-85% מאז תחילת המלחמה - הוא הענף הכלכלי המרכזי היחיד במגזר העסקי שהוחרג ממתווה הפיצויים לעסקים שעומדת המדינה לאשר. "מדובר בהחלטה הרסנית", אומרים היום (ד') בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, המייצגת את הענף מול המדינה, "שתוצאותיה יפגעו בכל בית בישראל".

על פי הנתונים שמתפרסמים היום לראשונה מאז תחילת המלחמה על ידי אגף כלכלה וכוח אדם של ההתאחדות, מספר עובדי העבודות הרטובות ההכרחי לפעילות באתרי הבנייה בישראל הוא 118,000; מאז המלחמה, 80,000 עובדים מהרשות הפלשתינית הפסיקו לעבוד בישראל. מתוך 24,000 עובדים זרים ממזרח אירופה וסין נותרו בארץ כ-20,000. מספר העובדים הערבים תושבי ישראל בענף שעמד ערב המלחמה על כ-14,000 נחתך בכ-25% מסיבות שונות. מדובר בירידה של 75% בתשומות העבודה באתרי הבניה.

הפגיעה הקשה נראית גם בתעשיות הבנייה כמו מלט, מוצרי סניטריה, מפעלי בטון, יצרני ברזל ועוד, שמדווחות על ירידה של כ-65% בפעילות. מדובר בסיכון מקומות עבודה של מעל 100 אלף ישראלים. לכך יש להוסיף את מגבלות הפעלת אתרי בנייה הנובעות מגיוס למילואים של עובדים ישראלים חיוניים ומגבלות שהוטלו עד כה ברמה המוניציפלית (מגבלות שחלק חופפות למגבלות כוח האדם לעיל וחלק מתווספות אליהן).

בשכלול חסמים אלה, מתקבלת תמונה קשה עם צניחה של לפחות 85% בפעילות הבניה באתרים.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. לידור גולברג,
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו/לידור גולברג

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ראו את הנתונים - ענף הבנייה כמעט ולא עובד. הממשלה שמתעלמת מהסיכון של ענף הבנייה והתשתיות, עומדת לפגוע בכל ישראלי. היא תפגע תחילה בענף שמעסיק 200 אלף עובדים ישראלים ובהמשך בכל מי שירכוש דירה בשנים הבאות וכל מי ששוכר דירה או ישכור דירה בשנים הקרובות ואחר כך בשאר הישראלים. חברות הבנייה שנקלעו למבוי סתום עם אי יכולת לבנות בצד אחד, וחובות ענק למערכת הפיננסית בצד השני - יתחילו לקרוס בקרוב, יביאו לזינוק במחסור הדירות, לזינוק קיצוני של מחירי דירות וזינוק בעלות שהציבור ישלם עבור תשתיות חדשות. אנחנו מתקשים להבין כיצד המדינה מרשה לעצמה להתעלם מהמשוואה הזו וקוראים לשר האוצר להתערב ולקחת אחריות אישית על שמירה על כוחו של ענף הבנייה והתשתיות".

עוד, הוסיף סרוגו: "בשעה זו ממש נלחמים אלפי עובדים של ענף הבנייה והתשתיות בחזית, עשרות קבלנים מפעילים ציוד מכני הנדסי שגויס ומאות מהם עוסקים כעת בהקמת מרחבים מוגנים וביישובי הגדר, ובשיקום תשתיות וכבישים שנדרשים לצורך המשך ניוד והפעלת הכוחות הלוחמים. ברגע שתסתיים המלחמה יזדקק הענף להיקף הון וכוח אדם גדול דרמטית ממה שהיו לו עד כה כדי להשלים את שיקום ישובים ותשתיות לצד חזרה מהירה לבנייה מלאה של דירות, מתחמי תעסוקה, תשתיות, מערכות תחבורה וכו'. בשם ענף הבנייה והתשתיות אני קורא לממשלה, לבנק ישראל ולמערכת הפיננסית והשלטון המקומי לעמוד לצידנו ולתמוך בנו כדי שנמשיך לבנות ונהיה פה חזקים מאי פעם בתום הקרבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully