וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המשבר בענף: האם נראה "מסלול מהיר" להבאת עובדים זרים?

עודכן לאחרונה: 1.11.2023 / 9:02

בשל משבר כח האדם בענף הבניה, והחשש כי מדינות שיש לנו הסכמים איתן, כמו סין, ימנעו מעובדיהן להגיע בזמן מלחמה ואף לאחריה - יו"ר ועדת הפנים דרש לייבא עובדים זרים לענף הבנייה שלא במסגרת הסכמים בילטרליים | יגיעו עובדים ממקסיקו?

פועלים סינים מתגוננים עם מסכה מנגיף הקורונה במהלך עבודתם על הרכבת הקלה 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
פועלים סינים מתגוננים עם מסכה מנגיף הקורונה במהלך עבודתם על הרכבת הקלה 22 במרץ 2020/ראובן קסטרו

הלחץ על ענף הבנייה גובר: דיון שהתקיים אתמול בועדת הפנים בכנסת ועסק בין היתר במחסור בעובדים בענף הבניה עקב המלחמה, התפתחה סערה בה קרא באופן תקדימי יו"ר הועדה, ח"כ יעקב אשר, להביא לישראל עובדים עבור ענף הבניה לא רק באמצעות הסכמים בילטרליים בין מדינות, ולאפשר לתאגידים להביא עובדים באופן עצמאי שלא תחת הבירוקרטיה המסרבלת.

מטרת הישיבה על פי היו"ר ח"כ יעקב אשר, הייתה לקבל הערכות של כמות העובדים שיהיו במדינה עד סוף 2023, זאת לאור החזרת כלל העובדים הפלסטינים בענף, כ-80 אלף עובדים, ועזיבה של עובדים גם ממדינות נוספות כמו מולדובה.

ח"כ אשר אמר את הדברים לאחר שנציג משרד החוץ העריך כי יתכן שמדינות כגון סין, איתה מבקשת המדינה לחתום הסכם בילטרלי לייבוא עובדים בתחום הבניין, תסרב לשלוח עובדים לישראל במהלך המלחמה. יו"ר הוועדה ח"כ אשר אמר בתגובה כי "חייבים לייצר פתרונות יצירתיים לתקופה הזו, אנחנו לא פועלים בתנאים סטריליים, זו תקופת חירום וחייבים למנוע את קריסת המשק ושוק הדיור".

"ההסכמים הבילטרליים", הסבירה עו"ד דינה דומיניץ ממשרד המשפטים, "מטרתם הבאת כוח אדם איכותי, מניעת סחר בבני אדם ומיגור תופעת דמי תיווך לא חוקיים".

ח"כ אשר הזהיר: "לא אקדם נושאים של הממשלה אם לא אקבל תשובה מקצועית לשאלה מדוע לא לשנות לתקופה קצרה את השיטה. זה הזמן של משרדי הממשלה לזהות שאנחנו במצב חירום ולטפל בכלים לא רגילים בבעיה. התוצאה צריכה להיות רכבת אווירית של עובדים בתחום הבניין שיוציאו אותנו מהמשבר. תפתחו את השוק תוך פיקוח מירבי". ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בישיבה כי יתקיים דיון בנושא ותימסר תשובה בעניין לוועדה.

לראשונה: יגיעו מאות עובדי בניין ממקסיקו?

עוד, נמסר בישיבה על ידי נציג משרד החוץ, כי יתקיים פיילוט עם מקסיקו להבאת בין 500 ל-1000 עובדי בניין, וכי הסכם נוסף יחתם עם הודו. נציג המשרד אמר כי השגריר בהודו פועל לקבל מועד לחתימה על ההסכמים.

נושא נוסף עליו דובר בישיבה הוא פיטורי עובדי בניין ערבים ישראלים בעקבות המלחמה. ח"כ אליהו רביבו, יו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת, התייחס לנושא ואמר: "לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים על רקע המתיחות המלחמתית. מי שפוטר מוזמן לעדכן אותנו מי הקבלן שפיטר אותו ואנחנו נטפל בעניין - קבלן שפיטר עובדים ישראליים לא יקבל עובדים זרים מחו"ל.

יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר בתגובה: "התאחדות הקבלנים מתנגדת לכל התנהגות גזענית; אם יש קבלנים חברים בהתאחדות שפיטרו עובדים על רקע גזעני אנחנו נטפל בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully