וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול מהיר לבניית חדרי ממ"ד: מה זה בכלל אומר?

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 16:07

כבר בשעות הראשונות של המלחמה ניתנה הוכחה ממשית לתפקיד החשוב של הממ"ד בהצלת חיי אדם. נראה שהמסר עבר, ולאחרונה החליטה המדינה לאשר מסלול מהיר לבניית ממ"דים ברחבי הארץ. מה משמעות ההחלטה? בדקנו עם אודי מלכה, בעלי חברת מיגון

בניית ממ"ד בבניין משותף. מגדלי יהודה בע"מ,
בנית חדרי ממ"ד במבני מגורים/מגדלי יהודה בע"מ

מתקפת הטרור הנפשעת שאירעה ב-7 באוקטובר יצרה עבור כולנו מציאות קשה מאד. בין הסיפורים המזעזעים של הנרצחים, למעלה מ-1,400 האנשים שלא הצליחו לשרוד ולמעלה מ-200 החטופים - אנו שומעים גם אלפי סיפורי הישרדות וגבורה שגורמים לנו לשערותינו להצטמרר ואולי אף מספקים לנו תקווה לעתיד.

בזמן שעם ישראל כולו התגייס למערכה במלוא עוצמתו, מסייע ונרתם לטובת מי שרק צריך, בין אם זה משפחות שנפגעו ואיבדו את יקיריהם ואת בתיהן, וכמובן החיילים והחיילות שלנו שנמצאים באזורי העימות - כולנו מבינים שהדברים במדינה לא יכולים להימשך כפי שהיו, ואת זה מבינים גם מקבלי ההחלטות.

הפגיעה במבנים הישנים בערי הדרום והצפון אך לא רק, בתוספת העובדה שחדרי הממ"ד הצילו חיים רבים כבר במתקפת הפתע - מספקות הוכחה נוספת לתפקידו החשוב של חדר הממ"ד בהצלת חיי אדם.

חברת בניה או עבודה עצמאית?. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
שיפוץ חזית ובנית חדרי ממ"ד במבני מגורים ישנים/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

עם זאת, לפי נתוני פיקוד העורף, לשליש מאוכלוסיית ישראל אין כיום מרחב מוגן תקין או מקלט - הם נאלצים לרדת לחדר המדרגות או במקרה החמור יותר, לא מגיעים למרחב מוגן בכלל. זה קורה בעיקר בבתים ישנים שנבנו לפני 1992, אז נבנה הממ"ד הראשון. מאז מלחמת המפרץ המדינה מחייבת ממ"ד בכל בנין חדש.

הנתונים הלא מרשימים במיוחד על רמת המיגון הארצית, הביאה את מינהל התכנון לגבש ולאשר תכניות שיאפשרו לבעלי דירות ישנות להוסיף ממ"דים באופן מזורז. מה המשמעות של התכניות עבור הדיירים? בדקנו עם אודי מלכה, מנכ"ל חברת א.מ. מגדלי יהודה בע"מ, המתמחה במיגון ובניית ממ"דים בבתים משותפים וצמודי קרקע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

התכנית שאושרה - מה משמעותה?

כאמור, לאחרונה אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבניה את הרחבת תחולתה של תכנית המתאר הארצית שתאפשר הקמת ממ"דים בהליך מהיר בכל רחבי הארץ (תמ"א 40/א/1). מדובר בהרחבת תכנית שאושרה בשנת 2019 וחלה עד היום על מרחב צפון בלבד - ישובים בטווח של 9 ק"מ מהגבול הצפוני.

התכנית שאושרה כוללת שתי הצעות להקמת ממ"דים בהליכים מהירים, ומתייחסות לשתי צורות שונות של מבנים - הראשונה לבעלי דירות בבתים משותפים והשנייה לבעלי בתים פרטיים, צמודי קרקע.

בית פרטי עם חצר. ShutterStock
במסגרת התכנית: הקמת ממ"ד בבתים פרטיים תוך שבועיים/ShutterStock

אודי מלכה, מנכ"ל חברת א.מ. מגדלי יהודה בע"מ, מסביר כי ההבדל בין שתי ההצעות גדול מאד - "בעוד הראשונה, שפונה לבעלי דירות בבתים משותפים, עדיין מותירה בתמונה את הועדות המקומיות לתכנון ולבניה, אמנם בהליכים בירוקרטיים מופחתים מאלה הנהוגים כיום, התוכנית השנייה שפונה לצמודי קרקע מייתרת כמעט לחלוטין את הועדות המקומיות, ומעניקה את הסמכות לאישור בניית הממ"דים לפיקוד העורף ללא צורך בהוצאת היתר בניה. פיקוד העורף אמור לבדוק את התוכניות המוגשות לו בתוך שבועיים בלבד, ולהחליט, האם הן עומדות בתקנות".

כמו כן, מוסיף אודי מלכה, "צריך לציין לטובה את המהירות בה גובשו שתי התוכניות. נראה שהמלחמה בעזה והמאורעות המחרידים שאירעו בתחילתה, שבמהלכם הממ"דים הצילו חיים רבים - היוו מעין קריאת השכמה לבירוקרטיה הישראלית בתחום הנדל"ן, שלרוב זוחלת".

משמעות התכנית בבתים משותפים: שכנים לא יוכלו להתנגד

לדברי אודי מלכה, "ההצעה הראשונה שאושרה מתקנת את תוכניות המתאר המקומיות והמפורטות, באופן שניתן יהיה להגיש בקשה להיתר לבניית ממ"ד לדירות בבתים משותפים ומבני ציבור מכוח התוכניות המפורטות והוראות התמ"א גם יחד, באופן שהקמת הממ"ד לא תסתור ולא תחרוג מהתב"ע. באופן זה נחסך מהתושבים להתחיל בהליכי תכנון מפורטים, שעלולים לארוך שנים".

"כך, פועלו העיקרי של התיקון הינו בהפיכת זכות מותנית לזכות מוקנית, וכתוצאה מכך ביטול הבירוקרטיה, העיכובים וחוסר הוודאות הכרוכים בהוצאת היתר. יש לציין גם כי עצם העובדה שהתמ"א נותנת זכויות מוקנות, מובילה לכך שאין אפשרות לשכנים להתנגד להן".

"שימו לב כי תוקף התוכנית נקבע לחמש שנים, עם אפשרות להארכת תוקפה לעד חמש שנים נוספות. במילים אחרות, מי שרוצה לנצל את התוכנית - מוטב לו שיתחיל לעבוד בהקדם", אומר אודי מלכה.

משמעות התכנית בבתים פרטיים: אישור תוך שבועיים

אודי מלכה מסביר כי "המסלול החדש שאושר בבתים פרטיים, מאפשר לקבל אישור מפיקוד העורף בהליך מהיר מאד לבניית ממ"ד, במבנים שאינם עולים על שתי קומות ועל יחידות דיור שאין מעליהן או מתחתיהן יחידת דיור נוספת, ושאין להם מיגון תקני. מרגע קבלת האישור מפיקוד העורף, שבועיים לכל היותר אם הבקשה עומדת בתקנות ובהנחיות, ניתן להתחיל בבניית הממ"ד באופן מיידי".

"כמו כן, הבירוקרטיה הישראלית מקלה גם כאן, כאשר היא מאפשרת להגיש את הבקשה לבניית ממ"ד באופן מקוון במערכת הרישוי של פיקוד העורף", אומר אודי מלכה.

"טוב שהמדינה התעוררה, עדיף מאוחר מאשר אף פעם"

לסיכום, אומר יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ. מגדלי יהודה בע"מ: "אסון גדול פקד אותנו ב-7 באוקטובר. הכאב בלתי ניתן לעיכול והלב נקרע מבפנים. עם זאת, כולנו מבינים שהמשימה כעת של עם ישראל כולו, עובדי ענף הבניה והמיגון ומקבלי ההחלטות היא לחזק את החוסן הלאומי, להציל חיים ולבנות את המדינה מחדש. אנחנו לא שואלים כרגע שאלות, המדינה במשבר גדול ואנחנו כאזרחים, כל אחד כפי יכולתו, צריכים לעשות משהו למען הציבור, אפילו הקטן ביותר".

"בתור בעלים של חברת מיגון, אני כבר שנים מבין את החשיבות הגדולה בבניית ממ"דים. כבר שנים שאני תופס את הראש בחוסר הבנה איך יכול להיות ששליש מאזרחי המדינה עדיין חיים במבנים ישנים ללא מיגון ראוי. היום זה מלחמה, אתמול זה מבצע, מחר זה רעידת אדמה. טוב שהמדינה התעוררה, חבל שזה קרה רק עכשיו ובדרך הזו, אך עדיף מאוחר מאשר אף פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully