וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל הטבות להחזרת תושבי הגבולות לביתם אחרי המלחמה. האם יספיק?

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 10:31

קודם ביטחון, אחר כך הטבות: רמ"י העבירה תכנית רב שנתית עם הטבות כספיות לחיזוק קווי העימות בצפון ובדרום ביום שאחרי המלחמה. השאלה המרכזית שנשאלת: מי ינצל את ההטבות אחרי הכישלון האחרון והטראומה שנוצרה בעקבותיו?

גבול ישראל-לבנון. אמיר בוחבוט
גבול ישראל-לבנון/אמיר בוחבוט

כחלק מההכנות ליום שאחרי, רשות מקרקעי ישראל הודיעה הבוקר (ג') כי העבירה שורת החלטות חדשות ומיטיבות עם תושבי קווי העימות בצפון ובדרום, במטרה לחזק את התושבים המקומיים ולמשוך אוכלוסייה חדשה לאזורים אלה. ההחלטות מובאות כהוראת שעה לשלוש שנים עד סוף 2026, ונדרשות את אישור מועצת מקרקעי ישראל שצפויה להתכנס בקרוב.

בין ההטבות שהתכנית מציעה: הגדלת שיעור בני המקום שיוכלו להשתתף במכרזי "בנה ביתך", הקצאה רחבה יותר של דירות בבנייני מגורים עבור תושבים מקומיים, הגדלת מספר הנחלות במושבים, הקצאת נחלות בפטור מלא מתשלום, ועוד.

מדובר בהטבות בעלות ערך כספי רב לתושבי המקום, עם זאת - השאלה המרכזית שנשאלת: מי נכון להיום ינצל את ההטבות, גם אם ישלמו לו כדי לגור בקו עימות על הגבול בלי ביטחון אחרי הכישלון האחרון, בו בסיסי צה"ל בפתח מושבים וקיבוצים לא הגנו על היישובים. האם דרוש ציר פילדלפי חדש? וזו כמובן לא החלטת המינהל.

ההטבות שעברו במסגרת התכנית

אחת ההחלטות המשמעותיות במסגרת התכנית מגדילה את שיעור בני המקום ביישובים עירוניים וכפריים בקו העימות בצפון ובדרום, שיוכלו להירשם להגרלות ולמכרזי שיווק קרקעות למגורים לצורך בנייה עצמית של בתים פרטיים - מ-50% כיום ל-60%. הכוונה היא שאם כיום לבני מקום קיימת עדיפות על פני תושבים מחוץ ליישוב בעת הרשמה להגרלה או מכרז כדי לזכות בקרקע ולבנות עליה בית מגורים, הרי שכעת הסיכוי שלהם לזכות במכרז יגדל עוד יותר.

כמו כן, הוחלט להגדיל את מכסת הדירות שימכרו לתושבים מקומיים באזורי עדיפות לאומית בבנייה רוויה. כיום ההקצאה לתושבים מקומיים בקרקעות המיועדות לבניית בנייני מגורים ביישובים אלה עומדת על שיעור של כ-20%. במסגרת התוכנית החדשה, תגדל ההקצאה ל-50% במכרזי שוק חופשי (כלומר לא במכרזי תוכניות דירה בהנחה, שם בכל מקרה יש הקצאה לבני מקום). המשמעות היא שככל שקבלן יזכה במכרז בנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית, הרשות המקומית שבשטחה הוא יבנה את הפרויקט תוודא כי כ-50% מהדירות ימכרו לבני המקום.

החלטה נוספת מתייחסת לאיוש נחלות פנויות במושבים ובקיבוצים בקו העימות. כיום הוראת השעה לאיוש נחלות פנויות אינה בתוקף, ובמסגרת התוכנית הוחלט להאריך אותה. מדובר על עשרות נחלות שנותרו פנויות שבהן ניתן לעגן זכויות למגורים. כמו כן, הנחלות יוקצו בפטור מלא מתשלום באזור קו עימות, לעומת המצב כיום שבו נדרש תשלום של 3.75% מערך הקרקע עבור נחלה חדשה.

כוחות צה"ל בגבול הדרום במסגרת מבצע "צוק איתן". דובר צה"ל
כוחות צה"ל בגבול הדרום במסגרת מבצע "צוק איתן"/דובר צה"ל

עוד כוללת התוכנית סעיף הקובע כי יישובי קו העימות יוכלו לקבל זכויות בקרקע לבנייה של עד 50 דירות להשכרה למועמדים לקבלה לקיבוצים, למושבים וליישובים, במקום 12 יחידות דיור להשכרה כיום. בנוסף, אושר לאפשר הסבת מבנים קיימים למימוש למטרה זו, בכפוף לקבלת אישור ממוסדות התכנון.

התוכנית אף קובעת כי ניתן יהיה להקים מבני מגורים ארעיים להלנת עובדים (זרים וישראלים), ולהסב מבנים קיימים לטובת שיכון עובדים בחקלאות, בכפוף לאישור מוסדות התכנון. בנוסף קרקעות המשמשות לתעסוקה לא חקלאית יוכלו ליהנות מפטור על תשלום דמי החכירה למדינה. כמו כן, תוגדל מכסת הקרקע למטרת תעסוקה ביישובים חקלאיים מ-120 דונם ל-150 דונם (למשל לצורך הקמת מפעלים); תוגדל מכסת הקרקע המוקצית למיזמי אנרגיה מתחדשת סולארית מ-250 דונם ל-400 דונם; וכן אושרה אפשרות להקצות קרקע למיזמים משותפים למטרת מתקנים אגרו-וולטאים בין יישובים הסמוכים זה לזה בהיקף של עד 1,500 דונם.

החלטה נוספת קובעת כי רשויות מקומיות בקו עימות יהיו זכאיות לקבל חלף היטל השבחה מרמ"י, גם כאשר אין תקבול למדינה עבור הקרקע. הרשויות מקבלות חלף היטל השבחה בגובה 12% מהכנסות רמ"י משיווק קרקעות מדינה. כאמור, במסגרת התוכנית הוחלט כי גם רשויות שבשטחן ערך הקרקע הוא אפס ואין תשלום עבור הקרקע, יקבלו את חלקן מהמדינה.

"טוב מאוחר מאשר אף פעם"

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים: "אנחנו מברכים על החלטות הנהלת רמ"י לחיזוק קו העימות. אלו החלטות שאנו מנסים לקדם שנים רבות וטוב מאוחר מאשר אף פעם. זו העת להקל את האפשרות לקלוט משפחות חדשות לאזורים הללו ולייצר אופק קהילתי. הפחתות התשלומים תקל על המשפחות הנקלטות וחברי המושבים לבנות את ביתם ולקבוע את עתידם בקו העימות, להקים עסקים קטנים ולייצר עוגנים כלכליים לאגודות המושבים. ההחלטות הן חלק מההכנות לשיקום וחיזוק קווי עימות וההבנה של רמ"י שבמקומות הללו צריך ונכון לתמרץ ולהקל ככל שניתן בכדי לבנות וליישב מהר והיקפים גדולים ככל שניתן. נושא הבינוי הינו רק חלק אחד מתוך סל תמיכות שצריכות להגיע מכל זרוע ממשלתית רלבנטית על מנת ליצור מעטפת מושלמת וראויה לאזורים הללו, כאשר בראש ובראשונה להחזיר את הבטחון האישי בחיסול האיום מעזה".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "קיימתי היום דיון עם הנהלת רשות מקרקעי ישראל והוצגה בפני תכנית שגובשה ברשות לסיוע לתושבי קו העימות בדרום ובצפון לרבות רמת הגולן, לחיזוק הישובים לאחר תקופת המלחמה. התכנית של רמ"י מיטיבה עם תושבי קו העימות במגזר העירוני והכפרי. בכוונתי להביא הצעות אלו לאישור מועצת מקרקעי ישראל שאני עומד בראשה ואני מאמין שאלו יקדמו את יישובי קו העימות ביום שאחרי המלחמה, הן בהתיישבות והן בתעסוקה, יחזקו את המתיישבים הקיימים ויעודדו ישוב אוכלוסייה חדשה שתחזק את הישובים ותתרום לחוסן הלאומי ולשיקום הישובים".

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רמ"י רואה בעת הזו בשיקום ובחיזוק יישובי ותושבי הדרום והצפון ובכללם רמת הגולן, אתגר ממלכתי, ערכי וציוני מן המעלה הראשונה אותו יש לבצע ביסודיות, בנחישות עם מלוא המרץ והמשאבים הנדרשים. מטרת ההחלטות לחזק את יישובי קו העימות מיד עם סיום הלחימה בהיבטי התיישבות ותעסוקה לדאוג לתושבים המקומיים ולעודד אוכלוסייה חדשה להעביר את מרכז חייהם לאזורים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully