וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחומה ומגדל ועד היום: סולל-בונה מציינת 100 שנה של בניית הארץ

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 11:56

כאילו חזרנו 75 שנה אחורה, ויותר: חברת סולל בונה, מקבוצת שיכון ובינוי, נקראה שוב לדגל כפי שקרה פעמים רבות לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, מימי חומה ומגדל, וגם הפעם - היא נענתה ללא היסוס. סיפורה של החברה שבנתה את ישראל

סולל בונה בכפר סבא 1933. אוסף התצלומים הלאומי
סולל בונה בכפר סבא 1933/אוסף התצלומים הלאומי

"בהיותי ראש ממשלה, כאשר הרגשתי צורך בפעולה ממלכתית לפיתוח המשק, רציתי סולל בונה כזה שימלא תפקידים ממלכתיים למען בניין הארץ". את הדברים האלו אמר ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון, בישיבה ה-12 של הכנסת הראשונה, 1949, בבניין הכנסת בתל אביב.

את חלקה של סולל-בונה בבניית מדינת ישראל ניתן ללמוד דרך מונומנטים רבים לאורך ההיסטוריה. המפורסם שבהם מחזיר אותנו ל ל-14 באוקטובר ‎1958. אז, במעמד נשיא המדינה יצחק בן-צבי ואלמנת התורם הנדיב הידוע, דורותי דה-רוטשילד, הונחה אבן הפינה למשכן כנסת ישראל. אז, אמרה גולדה מאיר, "אני רואה את סולל בונה כמכשיר לאומי ממדרגה ראשונה".

כשנתיים לאחר מכן, במאי 1960 ניתן היתר בניה להקמת הכנסת שנבנתה על ידי חברת סולל בונה ונחנכה באוגוסט 1966. על התחושות של עובדי הכנסת, שעברו מבית פרומין הישן למשכן החדש, מעיד הציטוט הבא: "הרגשה שדמתה להרגשת אנשי צוותה של צוללת שקיבלו צו העברה לנושאת מטוסים גדולה. אומדן המרחקים נשתנה לאין ערוך, ומעבר מאגף לאגף, בעיקר למי שעדיין אינו מתמצא במסתרי הלבירינט הגדול, כרוך במסעות רגליים ממושכים למדי" (מתוך ביטאון "בשירות המדינה", 1966).

חברת שיכון ובינוי חוגגת 100 שנה. ארכיון שיכון ובינוי,
חברת שיכון ובינוי חוגגת 100 שנה/ארכיון שיכון ובינוי

מונומנט ידוע נוסף, שקשור לימי הלחימה הנוכחיים, הוא בניין שגרירות ארצות הברית, חברתנו מנפש.

הבניין נבנה ברחוב הירקון בתל אביב ותוכנן על ידי האדריכל מקס טינטר. הבניין המרשים הזה יכול להתפאר בשתי מעלות. קודם כל, אם כבר מדברים על בניה מהירה, סולל בונה הקימה את המבנה בזמן קצר במיוחד, תוך שנה אחת בלבד, בין 1959 ל-1960. המבנה כולל 5,000 מ"ר בנוי, 7 קומות, 2 מהן מתחת לפני הקרקע; בנוסף, מדובר בבניין שהוא גאווה ישראלית: בהודעה לעיתונות שהוציאה השגרירות בספטמבר 1960, עם המעבר למבנה החדש, הם ציינו כי כל הבניה בוצעה מחומרים ישראלים, פרט למעליות ולמיזוג האוויר.

גם כאשר מדברים על בניית העוטף, ניתן להיזכר בתרומתה של סולל בונה. לאורך השנים מילאה 'סולל בונה' תפקיד מרכזי בהגשמתם של יעדים לאומיים, ביטחוניים והתיישבותיים והפכה להיות חברה מגויסת לשירות היישוב. הקמת יישובי חומה ומגדל הייתה בין המפעלים הגדולים של אותן שנים, וכלל מבצע הקמה של 52 ישובים חקלאיים יהודים מבוצרים בארץ-ישראל על ידי סולל בונה.

חבל שבנסיבות אלו מחזירים את ההיסטוריה, אבל לפחות יש על מי להישען.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מאז ועד היום: החברה ממשיכה להתגייס לטובת ישראל

עם פרוץ המלחמה בדרום, חברת סולל בונה, מקבוצת שיכון ובינוי, החברה שחוגגת השנה 100 שנה, ונקראה לדגל הכי הרבה פעמים מאז הקמת המדינה ואפילו לפני - התגייסה פעם נוספת ללא היסוס, והעמידה לצורכי המדינה את כל היכולות הלוגיסטיות והפיזיות שלה בכל הקשור לכלי צמ"ה, מפעלי בטון ואספלט, ועוד.

זאת, כשבמקביל, שיכון ובינוי נדל"ן תורמת למען חיזוק העורף האזרחי וההתנדבותי: החברה מחברת כל דירה פנויה שלה למשפחות המפונים, ואכלסה עד כה כמות גדולה של תושבים מאשקלון, נתיבות, שדרות ועוטף עזה בדירותיה הפנויות בשכונת אור ים באור עקיבא, חיפה וחריש. את המשפחות אשר אכלסה, חיברה החברה לקהילות האזוריות אשר נרתמו למען תושבי העוטף. כמו כן, החברה אפשרה לסטודנטים אשר מתגוררים במעונות הסטודנטים של החברה בתל אביב וחיפה, לארח את תושבי העוטף והדרום.

בנוסף, החברה דואגת למשפחות העובדים שגויסו למילואים, עוטפת אותן ודואגת לצרכיהן בכל היבט שניתן. זאת, כמובן בנוסף לתמיכה ותרומה שהחברה מעניקה לכוחות הביטחון ולצבא. זאת ועוד, החברה תרמה כחצי מיליון שקלים לפורום העסקים, אשר הודיע כי יעניק תלוש של 1,000 שקלים לכל אדם מעוטף עזה. בד בבד, בימים אלו החברה מריצה קמפיין לחיזוק העם, שכותרתו "ביחד ננצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully