וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

136 בדרום, 3,257 בתל אביב: מישהו אמר התחדשות לצורכי מיגון?

עודכן לאחרונה: 25.10.2023 / 14:02

דין אשקלון כדין תל אביב? בעוד ברבעון הראשון של השנה החלה בנייתן מחדש של 136 דירות בלבד במסגרת התחדשות עירונית באזור הדרום, באזור תל אביב המספר עומד על 3,257 דירות. "הבחינה לא יכולה להיות רק סביב הרווח של היזם"

בנייה. ShutterStock
136 בדרום, 3,257 בת"א: מישהו אמר התחדשות לצורכי מיגון?/ShutterStock

המצב הבטחוני מעלה שוב על סדר היום את המצב המשווע בישראל, שאינה ממוגנת מספיק מפני התקפות הטילים ורעידות אדמה.

מנתונים שפרסם הלמ"ס, התחלות הבניה בישראל רושמות כבר כמה רבעונים ירידה רציפה. ברבעון האחרון צנחו התחלות הבניה בכ-25%. כאשר מסתכלים על התחלות הבניה בהתחדשות עירונית בלבד, מן הסתם גם בתחום הזה נרשמו ברוב המחוזות ירידות משמעותיות.

ניתוח שביצעה לשכת שמאי המקרקעין מול נתוני הלמ"ס בהתחדשות עירונית, בחלוקה למחוזות, מראה כי בין הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2023 צנחו התחלות הבניה בהתחדשות עירונית בעשרות אחוזים ברחבי הארץ - כאשר הבניה הגדולה ביותר נעשתה דווקא במחוזות תל אביב והמרכז.

מבחינת מספרים, נוכל לראות כי במחוז תל אביב החלו להיבנות בחציון הראשון של 2023 מספר של 3,257 דירות בבניינים שנבנים מחדש, נמוך ב-17% מהחציון הראשון של 2022 במחוז, אך גבוה משמעותית לעומת 136 בלבד בדרום, ו-857 בצפון המתעורר שנבנו באותו החציון.

נדגיש, תהליכי ההתחדשות העירונית - פינוי בינוי ותמ"א, הם מהפתרונות הבולטים למיגון בניינים נגד טילים ורעידות אדמה, גם מהסיבה שבמסגרת הקמת בניינים חדשים מוקמים ממ"דים מודרניים בכל דירה או קומה. נכון שהמלחמה הזו מוכיחה לנו שהטילים מגיעים גם לתל אביב ואף לאזור השרון הצפוני, עם זאת הפערים בהתחלות הבניה בהתחדשות בין מחוז תל אביב ובין הדרום והצפון בהחלט מדאיגים.

ניתוח על פי מחוזות

על פי ניתוח העדכני לשכת שמאי המקרקעין לנתוני הלמ"ס ניתן לראות כי חלו ירידות חדות ברוב מחוזות ישראל בין השנים 2022 ל-2023. כך, למשל, בירושלים חלה צניחה של מעל 50% בהקמת דירות בבניינים שנבנו מחדש, ובדרום, האזור שהכי נפגע עד כה במלחמה, חלה צניחה של 47% בהתחלות הבניה בהתחדשות עירונית;

למרות שזאת טיפה בים, דווקא בצפון נראה כי בין הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2023 חלה עלייה של כ 50% בהקמת דירות בבניינים שנבנו מחדש. למרות שכאמור מדובר עדיין במספר מועט של דירות ביחס למה שמצופה.

דירות בבניינים שנבנו מחדש - השוואה בין החציונים הראשונים של 2023 ו-2022. לשכת שמאי המקרקעין,
דירות בבניינים שנבנו מחדש - השוואה בין החציונים הראשונים של 2023 ו-2022/לשכת שמאי המקרקעין

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין, מסבירה את ממצאי הבדיקה: "בשנים האחרונות אני חוזרת ואומרת מעל כל במה אפשרית שהתחדשות עירונית היא הקטר המשמעותי והחשוב ביותר בענף הבניה למגורים. לצערי, לקח זמן רב למדינה ולרשויות המקומיות להבין את החשיבות של הנושא. אנו רואים שעד היום המדינה מתנהלת בעצלתיים בנושא בייחוד באזורי הפריפריה ששם אין כדאיות כלכלית כמעט לשום פרויקט התחדשות עירונית, ולכן כמות הפרויקטים המקודמים נמוכה מאוד.

"לצורך ההשוואה בחצי שנה הראשונה של 2023 באזור הדרום החלה בנייה של פחות מ-150 דירות במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית, מדובר במספר מגוחך שמציג את חוסר ההבנה למצב בו אנו נמצאים. במחוז תל אביב מדובר על למעלה מ-3,000 דירות, זהו פער של 2,000% ויותר. בסופו של יום, מלבד חידוש הבתים והפיכתם לבניינים מודרניים, עם חדר ביטחון (ממ"ד) מציל חיים, גם מחדשים את כל התשתיות הנלוות, כבישים, רחובות, ביוב ומוסיפים תשתיות עירוניות נוספות. יש פה ערך מוסף אדיר לעיר וביטחון מציל חיים לאזרחים. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות ישכילו להבין שאין לנו זמן לבזבז. במקביל, גם רשויות התכנון צריכות להיות מספיק גמישות ולזרז את ההליכים, הבחינה לא צריכה להיות רק סביב הרווח היזמי, אלא הכדאיות העירונית והאזורית".

"המדינה בפועל איננה ממוגנת"

ניב רום, מנכ"ל כנען התחדשות עירונית מקבוצת כנען, מציין: "עד היום מדינת ישראל לא השכילה באמת להתוות תכנית אמיתית לקידום מהיר יותר של תהליך התחדשות עירונית. כל פעם שיש מלחמה או מבצע צבאי ובפרט בימים אלה אפשר להבין שאף אזור בישראל לא מוגן באמת מפני פגיעת טילים בין אם מדובר בהפצצות מגבול הצפון או מרצועת עזה. כל המדינה נמצאת בטווח הטילים של ארגוני הטרור ולכן כל הבניינים הישנים שאינם מחוזקים על פי התקנים הם בעצם סכנה משמעותית לגרים בהם, בין אם זה באשקלון, נהריה או תל אביב, ויש אלפי בניינים כאלה. כפי שגם נחשף לאחרונה בתקשורת, לכך ניתן להוסיף את המחסור המשווע בממ"דים תקניים. המדינה בפועל איננה ממוגנת".

"המדינה חייבת לשים לעצמה כמטרה לאומית לקדם תהליכי התחדשות עירונית באופן מהיר יותר, להגדיל וודאות תכנונית, לתת תמריצים ליזמים בפריפריה לקדם כאלה פרויקטים ולפעול באסרטיביות לחסל גורמים בירוקרטים מעכבים ויש היום לא מעט גורמים כאלו, בין אם מדובר בחוסר התיאום בין הועדות המחוזיות לוועדות המקומיות, הדרישות למטלות ציבוריות מוגזמות, או היטלי ההשבחה שלעיתים קרובות גבוהים כל כך שאין כבר כדאיות כלכלית לפרויקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully