וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לתורמים בזמן מלחמה: אילו תרומות מזכות במס, ואילו לא?

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 9:29

בימים קשים אלו אזרחי ישראל מתגייסים ברצון למאמץ האזרחי והמלחמתי, ותורמים מזמנם וכספם לטובת המשפחות המפונות, החיילים וכל מי שרק צריך. בעלי עסקים - חשוב שתדעו שחלק מהתרומות שלכם מזכות במס. איך זה עובד? עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני מסבירה

בצה"ל מבקשים מהתורמים: אל תשלחו ציוד לחימה. שלחו תחתונים וגופיות. ראובן קסטרו
המדריך לתורמים בזמן מלחמה/ראובן קסטרו

הפנים היפות של עם ישראל מתגלות בעת קשה זו, ואנו עדים למגמה הולכת וגוברת בה מבקשים גופים עסקיים לסייע לקהילה בדרך של מתן תרומות. בחלק מהמקרים, התרומות מתבטאות בכסף, בשווי כסף, בחלוקה ללא תמורה של נכסים מתוך המלאי העסקי, במתן שירותים ללא תמורה, ואף בהעמדה של דירות חדשות של קבלנים לשיכון המשפחות שנאלצו להתפנות מביתם.

מאחר שבמקרים רבים מדובר בעסקים התורמים מכספיהם תרומות בהיקפים גבוהים ולא מבוטלים, עולות מספר שאלות: האם התורם זכאי לקבל זיכוי ממס? האם רשות המיסים תאפשר לתורם לנכות את סכום התרומה כהוצאה מוכרת? ובמישור מס ערך מוסף: האם עסק שתרם יוכל לקזז את מס התשומות הגלום בסכומי התרומות?

התשובות לשאלות הללו משמעותיות במישור העסק, מאחר והן משפיעות באופן ישיר על חבות המס שיידרש העסק התורם לשלם, וכפועל יוצא על תזרים המזומנים של העסק.

איך זה עובד? עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בפתרונות מיסוי, עם כל מה שצריך לדעת על הכרה במס ותרומות.

תרומות שיאפשרו הטבות מס לתורמים

במצב החוקי כיום, מאפשרת פקודת מס הכנסה לקבל זיכוי ממס רק בגין תרומה למוסד ציבורי מוכר לעניין תרומות על פי סעיף 46.

מי שיתרום למוסד כזה, בין בכסף או בשווה כסף, יהיה זכאי לקבל זיכוי ממס בגובה של 35% מסכום התרומה שתרם, אם הוא יחיד ובגובה של 23% מסכום התרומה, ובלבד שלא יינתן זיכוי בשנת מס בשל סכום כולל של תרומות העולה על 30% מההכנסה החייבת של היחיד או החברה בשנת המס או מסכום של 10,019,808 שקל, לפי הנמוך ביניהם.

אם סכום התרומה בפועל עולה על התקרות לזיכוי באותה שנת מס - ניתן יהיה לנצל את עודף הזיכוי מול ההכנסה החייבת של אותו העסק ב-3 שנות המס הבאות בזו אחר זו.

לצרכי מס, התורם יקבל מהעמותה קבלה המהווה אישור לצורך קבלת הזיכוי ממס. עם זאת, במצב הקיים כיום, עמותה לא תוכל לקבל תרומה ולהוציא לתורם קבלה, אם התרומה התקבלה שלא במסגרת מטרותיה הציבוריות של העמותה. מצב זה כאמור גרר למצב בו עמותות וחל"צ סירבו לקבל תרומות, ובכך נפגעה באופן משמעותי יכולת העזרה של הציבור בעת מצב המלחמה. רשות המיסים ערה לבעיה זו, ובימים אלו פרסמה נוהל שמטרתו לסייע ולהקל על גיוס התרומות בעת המלחמה. בהתאם לנוהל, רשות המיסים תאפשר לעמותה או לחל"צ, המגיסות תרומות שישמשו לסיוע במצב המלחמתי ושיש להן אישור לפי סעיף 46, להוציא לתורם קבלה המקנה לו את הזכות ליהנות מזיכוי מס לפי סעיף 46 בשל תרומתו, גם אם היא לא נכללה בין מטרותיה.

אריזות סיוע במלון בובו בתל אביב. 10 באוקטובר 2023. אורי סלע
אריזות סיוע במלון בובו בתל אביב. 10 באוקטובר 2023/אורי סלע

לפיכך, בעלי עסקים וחברות המעוניינות לקבל זיכוי ממס הכנסה יידרשו להעביר את התרומות בין אם בכסף או בין אם בשווה כסף באמצעות עמותות או חל"צ המחזיקות באישור לפי סעיף 46.

לעומתם, עסקים שיבחרו לתרום באופן ישיר לחיילים או למשפחות שנפגעו במסגרת המלחמה, מבלי להעביר תחילה את התרומה באמצעות עמותות המוכרת לפי סעיף 46 - לא יהיו זכאים לזיכוי ממס - תהא תרומתם גבוהה ומשמעותית ככל שתהא.

ראוי לציין שבמישור המנהל התקין של העמותות, רשמת העמותות וההקדשות פרסמה הנחיה מקלה שמאפשרת לעמותות לקבל תרומות עבור מטרות שונות ממטרותיהן הציבוריות. בהתאם להקלות אלו, כל עוד מוכרז מצב חירום במדינה אין צורך בהגשת בקשה לשינוי המטרות הציבוריות של אותן עמותות, והיחידה לא תראה בפעילות החדשה כנוגדת את מטרות העמותה - ובתנאי שהעמותות והחברות לתועלת הציבור יקיימו את התנאים הבאים: הפעילות נועדה לסיוע מידי וחיוני במצב המלחמה; הפעילות הינה למטרה קרובה למטרות העמותה; העמותה קיבלה החלטה בעניין זה במוסדותיה; הפעילות תקבל ביטוי נפרד בספרי הנהלת החשבונות של העמותה; הפעילות תתקיים כל עוד מוכרז מצב חירום.

תרומות שלא יאפשרו הטבות מס לתורמים

כאמור, לא כל בעלי העסקים מעבירים את תרומותיהם באמצעות עמותות או מוסדות ציבוריים מוכרים לצרכי סעיף 46, אלא בוחרים להעביר את תרומותיהם באופן ישיר או באמצעות גופים שאינם מוכרים לצרכי סעיף זה.

במקרים כמו אלו, עולה השאלה ככל שהתרומה לא תזכה בזיכוי לצורך מס, האם רשות המיסים תאפשר לאותם בעלי עסקים לנכות את סכומי התרומות כנגד הכנסתם החייבת, ולהכיר בה כהוצאה מוכרת לצרכי מס?

לצורך הדוגמה, האם עסק שרכש מספק חיצוני 100 אפודים קרמיים בסכום כולל של 350,000 שקל בתוספת מע"מ, לטובת שימוש של חיילים ואנשי מילואים בזמן המלחמה אותם העביר אליהם ישירות מבלי להעבירם באמצעות עמותה, יוכל לדרוש בניכוי לצרכי מס הכנסה את הסכום ששילם?

פקודת מס הכנסה מאפשרת לנכות כנגד הכנסה חייבת רק הוצאה שהוצאה בייצור הכנסה; מאחר ובמרבית המקרים התורמים אינם מפיקים כל הכנסה בצד ההוצאה שהוצאה על ידם, נראה כי רשות המיסים לא תאפשר לאותם בעלי עסקים לנכות את התרומות כהוצאה מוכרת לצרכי מס.

ומה לגבי ניכוי מס התשומות הגלום בחשבונית המס שהתקבלה בשל הרכישה, במקרה הזה בסכום של 59,500 שקל, האם יוכל בעל העסק להתקזז על סכום זה מול מס עסקאות?

בחוזר ישן שפורסם על ידי רשויות מע"מ, ועוסק בתרומות על ידי עוסקים, אין כל התייחסות למקרים בהם נרכשים המוצרים מצד ג' כתרומה ולכן באין התייחסות כאמור - גם סכום המע"מ בו נשא התורם לא יותר בקיזוז.

עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני. בוטיק q עלית,
עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני/בוטיק q עלית

לסיום, מוסרת עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני, "בנימה אישית אציין כי כולי תקווה שרשות המיסים תקדים ותוציא הנחיה לגבי התרת התרומות שלא בוצעו באמצעות עמותות כהוצאה מוכרת לצרכי מס, וכך גם האפשרות לנכות מס תשומות - ולו בשל העובדה כי מי שנרתם לטובת גיוס התרומות והסיוע בגיוס הכספים הדרושים הם דווקא האזרחים ובעלי העסקים, ולא המדינה. טוב תעשה רשות המיסים אם תאפשר לאותם בעלי עסקים שפתחו את ליבם וכיסם לטובת ההירתמות הציבורית - לקבל ולו מעט במישור המס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully