וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים יקרים, אם לא תתעוררו עכשיו, שוק הדיור עלול לקרוס

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 10:15

נוכח המצב, חברות הבניה בסכנה ממשית לפשיטת רגל - כל עוד הבנקים לא יקפיאו מידית את התשלומים על הריביות | צפי לעיכוב אדיר במסירת דירות חדשות, מה שיעמיק את המשבר הנוכחי בשוק הדיור

הרוגים בתאונת עבודה באתר בנייה, טירת כרמל, 21 באוגוסט 2022. יואב איתיאל
אתרי הבניה סגורים/יואב איתיאל

חברות הבניה בסכנה קיומית: מתחילת השנה דיווחנו על מאות חברות שנקלעו לקשיים ברמה כזו או אחרת ללא קשר למצב המלחמתי הקיים, אלא עקב העלאת הריבית לבדה והמינופים.

כעת, עקב המצב, נוצר כדור שלג בו אתרי הבניה לא עובדים ויש סכנה גדולה בעיכוב אדיר של מסירות ובנייה, עקב החוסרים הצפויים בעובדי הבניין גם לאחר החזרה לשגרה, שכן שיעור עצום מעובדי הבניין בישראל הם למעשה פלסטינים.

מצב זה מעמיד את חברות הבניה בסכנה לפשיטת רגל, וכמובן שתהיה לזה השפעה גדולה על ציבור רוכשי הדירות ועל שוק הדיור בכלל; הקפאה מוחלטת בהתחלות בניה, במכרזים חדשים ובבניה קיימת, תביא להתייקרות אדירה בעתיד שלא לקחנו בחשבון.

המינימום הנדרש כעת: המערכת הבנקאית והמדינה חייבות להקפיא את מידית את התשלומים על הריביות.

הבנקים עם רווחים אדירים, והציבור סופג הכל

"מצבם של הבנקים ידוע לבנק ישראל לציבור ולממשלה, עם רווחים אדירים ולא נתפסים", מספרים קבלנים בזעם, "מה יותר פשוט מאשר לדחות תשלומים ואשראים. דווקא רשות מקרקעי ישראל המושמצת, בראשות ינקי קוינט, תמיד עשתה צעד נפלא בדיוק לכיוון הזה. בנק ישראל חייב להתערב".

כידוע, רווחי שיא של 13.6 מיליארד שקל נרשמו לבנקים הגדולים במחצית הראשונה של 2023.
דו"ח של חברת BDI צפה שכ-700 חברות קבלניות ייסגרו או יתמזגו ב-2023. כרגע, עוד טרם המלחמה, התחזית כבר עלתה למעל ל-1,000. במצב הרגיל שליש מהחברות מצויות בסיכון גבוה, וכמובן שאיש לא צפה את התרחיש הנוכחי, שמעמיק את המשבר.

אחד הקבלנים מסר: "לא יכול להיות מצב שימשיכו תשלומי הריבית, כשכל העבודה באתרי הבניה פסקה לגמרי. אף אחד לא יכול להעריך כמה זמן זה ייקח, איך נחזור לעבודה, ועם איזה כוחות שוק יהיה לעבוד אחרי הימים הנוראים האלה. ברור שיזמים וקבלנים לא ימכרו דירות עכשיו, לאף אחד אין ראש לזה. כל הנדל"ן המסחרי/משרדים יעמוד מלכת, ואם לא יעשה צעד משמעותי של הורדת ריבית חברות טובות ותיקות יקרסו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully