וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטירוף, מישהו בכלל ירצה לגור בישובים על הגבול?

עודכן לאחרונה: 8.10.2023 / 11:37

שאלה שתהיה חייבת להישאל בסוף: לאחר מאורעות תשפ"ד, האם מישהו יסכים לקחת סיכון על חיי ילדיו ולגור בישובים חובקי גבול עוין? הטראומה הלאומית לא תעבור בקרוב, ותהיה לכך השלכה נדל"נית לא פשוטה

בעקבות האיום הביטחוני, צה״ל סגר צירי תנועה לנסיעת כלי רכב בעוטף עזה/מערכת וואלה!

גם עם השאלה הזאת נצטרך להתמודד: האם לאחר מאורעות תשפ"ד אנשים יסכימו לסכן את חייהם וחיי ילדיהם ולהמשיך לגור ביישובים חובקי גבול עוין? במיוחד לאחר שלמדנו, לצערנו, שאפילו מחנה צבאי בפתח היישוב לא הצליח למנוע את הטירוף.

הטראומה הלאומית לא תעבור בקרוב, ותהיה לכך השלכה נדל"נית לא פשוטה, דווקא עכשיו, כשהיישובים בעוטף עזה נמצאים בשיא פריחתם, הביקוש בשמים, מחירי הבתים זינקו ב-3 השנים האחרונות, והממשלה אף אישרה הקמת ישוב נוסף.

במהלך העשורים האחרונים, מילים כמו "טוסקנה הישראלית", "פריחה נדל"נית" ו-"איכות חיים", הביאו מאות משפחות צעירות מהמרכז למרחבים הפתוחים בעוטף עזה, בגלל חלום הבית הפרטי.

הטבות המס לצד אפשרות למגורים בצמוד קרקע במחירים נוחים היו מנוע לא קטן לפריחה - הנחה בשיעור של 20% ממס הכנסה, 45% בארנונה למגורים -39% בארנונה לעסקים הביאו את המושבים, הקיבוצים והיישובים הקהילתיים הממוקמים לצד הגבול העוין - לפריחה מפתיעה.

הגדר בין ישראל לעזה לאחר הפריצה 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מי יבוא לגור ביישובים חובקי גבול עוין?/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

והבנייה באזור נמשכת - נזכיר כי רק בפברואר האחרון התפרסמה הודעה משותפת לראש הממשלה ושר הבינוי והשיכון בה נאמר כי הוחלט לקדם הקמת יישוב קהילתי חדש בעוטף עזה. נתניהו הכריז: "הדבר הראשון הכי חשוב במלחמה בטרור זה תגובה הולמת. הדבר השני זה חיזוק ההתיישבות, וזה מה שאנחנו עושים כעת".

עוד נמסר בהודעה המשותפת כי "הקמת היישוב היא עדות נוספת לחוסן של עוטף עזה ולעוצמתה של מדינת ישראל עם כל האיומים, מול טפטוף כזה או אחר שאנחנו מגיבים אליו בעוצמה. אנחנו רואים שאנשים מדברים בהחלטות שלהם לבוא ולהתיישב בעוטף עזה ולהקים יישובים חדשים באזור. אנחנו גאים לבנות את ארץ ישראל וגאים לחזק את ההתיישבות בכל חלקיה"; הישוב החדש, שקיבל את השם הזמני 'חנון', תוכנן כיישוב קהילתי מעורב לכ-500 משפחות דתיות וחילוניות, כמענה לביקוש הגובר לצורת התיישבות זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הצמיחה הגדולה בשנים האחרונות על גבול עזה

בשנים האחרונות הביקוש למגורים ביישוביי עוטף עזה גדל, ומחירי הבתים הפרטיים זינקו בהתאם ב-30% מאז 2019 לפי אתר יד2 - 3.2 מיליון שקל בממוצע, לעומת 2.460 מיליון שקלים ב-2019.

אזור עוטף עזה מורכב למעשה מ-5 מועצות אזוריות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתחילת שנת 2022 עד סוף חודש אפריל 2023 גדלה אוכלוסיית המועצה המקומית מרחבים ב-1.6%, אוכלוסיית המועצה האזורית שער הנגב גדלה ב-4.3% וזו של המועצה האזורית אשכול גדלה ב-1.5%.

האטרקטיביות אדירה. תראו בעצמכם: קיבוץ סופה מציע בתים חדשים במחיר של החל מ-1,060,829 שקל. כולל מסלול קליטה לחברות מלאה בקיבוץ כולל חצי שנת קליטה שבסופם המשפחות נקלטות.

קיבוץ כרם שלום החילוני, הסמוך לגבול הדרומי של עזה, הפך דוגמה לקיבוץ מעורב שקלט לא מעט משפחות דתיות לאחרונה, ומציע בית פרטי חדש בפחות מ-750,000 שקל; בקיבוץ נירים קולטים לשכונה החדשה הכוללת 42 יחידות, בשטח של 100-150 מ"ר; קיבוץ סעד יגדל מ-198 יח"ד קיימות ו-46 יח"ד בהרחבה ל-500 יח"ד כאשר התוכנית להרחבתו הופקדה בוועדה המחוזית דרום, יום אחרי ההכרזה על הפסקת האש במבצע "מגן וחץ". התוכנית היא לצפיפות ממוצעת של 2 יח"ד לדונם, ואפילו פינוי בינוי. התוכנית כוללת גם את הקמתם של 100 חדרי אירוח ו-54,000 מ"ר לתעסוקה; גם קיבוץ נחל עוז צפוי לצאת עם השלב הבא בבניית שכונה חדשה, הכוללת 17 בתים אליהם יתווספו עוד 14 יחידות חדשות למשפחות הנמצאות כעת בסיום תהליך הקליטה. 12 יחידות נוספות בדרך.

תכניות ענק לאשקלון: 40 אלף תושבים חדשים יגיעו כעת?

עם זאת, את ה-"ניצחון" הישראלי הגדול אפשר למצוא היום בשתי ערים הכי מבוקשות בארץ, שתיהן מטווחות: האחת היא אשקלון והשנייה נתיבות. גם שדרות ואופקים נהנות מפריחה חסרת תקדים. מאתר יד 2 התגלה בכלל שאופקים ונתיבות יותר מבוקשות מבאר שבע, בגלל המחירים הזולים יותר והרכבת. מה יעלה בגורלן כעת בצד הביקושים? זאת שאלה שצריכה להישאל.

כפי שכבר פרסמנו, בחודשים האחרונים מינהל התכנון אישר: העיר המטווחת ביותר בישראל, אשקלון, צפויה לגדול ב-11,500 דירות חדשות, אשר עתידות להוסיף לעיר כ-40 אלף תושבים, במסגרת התכנית הגדולה ביותר אי פעם בעיר הדרומית; ראש העיר אשקלון התלה ובצדק את התוכנית בהסדרת ממ"ד לכל דירה בעיר.

לפי נתונים של מבקר המדינה, 33% מהדירות באשקלון הן ללא ממ"ד, ובתור עיר שחשופה לאיומים ביטחוניים בכל סבב לחימה, נושא זה מקבל מענה נרחב בבנייה חדשה בעיר ובהתחדשות עירונית מקיפה.
את התוכנית כולה הגיש ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, לראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקורו בעיר. "הרחבת כביש 4 היא פועל יוצא ומנוף בתוכנית החדשה להתחדשות עירונית מקיפה בעיר הדורשת מיגון", טוען גלאם.

הפריחה גם נראית בנתיבות, שדרות ואופקים

את נתיבות כבר כינו "אימפריית נדל"ן", הודות להיותה העיר המובילה במספר דירות חדשות שנמכרו מתחילת השנה. נתיבות התמקמה בראש רשימת היישובים עם מספר הדירות החדשות הגבוה ביותר (792) שנמכר בשלושת החודשים, פברואר-אפריל 2023 והגידול הגבוה ביותר לעומת שלושת החודשים הקודמים.

והבוננזה בגלל הרכבת היא שדרות, שהשלישה את מחיריה בעשור האחרון. 5 חדרים בשדרות צפונית, 123 מ"ר, קומה 1 - 2.21 מיליון שקל. בשדרות נבנות ומקודמות שכונות מגורים חדשות עם אלפי יחידות דיור, חלקן אף מקודמות בותמ"ל, לצד פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה רחב.

כוחות בעיר שדרות- יום הלחימה השני במלחמת חרבות הברזל. רויטרס
כוחות בעיר שדרות- יום הלחימה השני במלחמת חרבות הברזל/רויטרס

אופקים גם הפכה לאחת הערים המבוקשות בישראל. המרחק, 30 ק"מ מרצועת עזה, והקרבה לבאר שבע, לא קישר אותה בכלל לשם "עזה", והבנייה בה ממשיכה להתרחב לצד הביקוש: לאחרונה אושרה שכונה חדשה באופקים - 1,352 יחידות דיור יבנו בה. מסך כל יחידות הדיור, 160 יוקצו עבור דירות קטנות 350 עבור דיור מוגן; בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 4,000 מ"ר עבור מסחר ותעסוקה שכונתיים.

ושוב, השאלה שחייבת להישאל בתם המלחמה היא: האם הטראומה הלאומית ממבצע הפתע בעזה הולכת לשנות את התמונה? את התשובה לכך נדע בשנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully