וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכה בחניה של הבניין: האם החוק מאפשר את זה?

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 9:27

הימים סוערים והמחלוקות בנושאים הקשורים לשמירת מסורת ודת במרחב הציבורי צפות על פני השטח. כדי למנוע סכסוכי שכנים ולעבור את החג בשלום ואחווה, התבקשנו לברר - מה קובע החוק לגבי בניית סוכה בשטח הבית המשותף?

חג סוכות - הקמת סוכה בבית המשותף. שרית שוהם,
חג סוכות - הקמת סוכה בבית המשותף/שרית שוהם

הלכות סוכה בבית משותף: בעשרות אלפי בתים משותפים בישראל מתגוררים יחדיו חילונים ודתיים. דווקא בימים נפיצים אלו, בהם נושא שמירת דת ומסורת במרחב הציבורי מהווה עילה לסכסוכים ומריבות, חשוב להדגיש מה קובע החוק לגבי בניית סוכה בשטח הבית המשותף.

ההלכה שנפסקה לפני כעשור בבית המשפט העליון (רע"א 8834/12) בסכסוך ממושך על פני 3 ערכאות היא ברורה וחד משמעית: בעל דירה בבית המשותף, כמו גם שוכר בבית המשותף רשאים לבנות סוכה ברכוש המשותף (בגינה או בגג); ובלבד שהסוכה אינה יוצרת הפרעה מיוחדת לשימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף, למשל - אינה חוסמת כניסה לחניון; אינה מוקמת על חנייה פרטית של אחד השכנים ללא רשותו (לשכן עצמו מותר להקים סוכה על החנייה הפרטית שלו) או שאינה גדולה מידי, באופן המונע שימוש סביר בחצר הבית או באופן המונע משאר הדיירים להקים סוכה משלהם.

על פי החוק, כל בעל דירה רשאי לבנות סוכה במרפסת הפרטית שלו ואולם, כל זאת בתנאי, כמובן, שהסוכה מוקמת באופן ארעי וזמני למשך חג הסוכות בלבד, ומפורקת מייד (ולכל היותר בתוך מספר ימים) לאחר החג סוכות.

זוג צעיר בונה סוכה. ShutterStock
זוג צעיר בונה סוכה/ShutterStock

במקרה של חיבור הסוכה לחשמל המשותף של חדר המדרגות - יש לקבל מראש את אישור השכנים ו/או הוועד לכך, וככל שיידרש לשלם לקופת הוועד את עלות החשמל המוערכת שנצרכה בסוכה הפרטית במשך ימי החג.

לדברי עו"ד גיא משיח, המתמחה בנושאים של מקרקעין, "מומלץ לקבל החלטה משותפת באספת דיירים על הקמת סוכה בשטח המשותף לדיירי הבניין - באופן שימנע מחלוקות ואף יאפשר הקמת סוכה גדולה יחסית, בה כל השכנים יהיו "אושפיזין" זה לזה בדרך של גישור, חיבור ואחווה".

חג סוכות שמח

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully