וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרתיח: מה המדינה עושה עם מאות הדירות הציבוריות שנותרות ריקות?

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 11:46

אלפי דירות ציבוריות עומדות ריקות כבר שנים רבות - בזמן שתור ההמתנה לדיור ציבורי רק הולך וגדל. מה קורה עם הדירות הריקות? חלקן נשארות ריקות עקב תירוצים משונים או תנאים נוקשים, וחלקן מועברות בניגוד לחוק לבתי כנסת וגורמים נוספים | חשיפה משוועת

דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

בישראל ממתינים מעל 30,000 משפחות לדיור ציבורי בתור של משרד הקליטה ושל משרד הבינוי והשיכון. מעבר לכך, יש עוד כ-180,000 משפחות עניות שמקבלות סיוע זעום ביותר בשכר דירה שנע בין 700 ל-1,200 שקל - ועקב הסכום הזעום, הן חיות בעוני וצפיפות.

עם זאת, הנתונים הקשים האלה כנראה לא מזיזים לממשלת ישראל ושלוחותיה, שגם משאירה מאות ואולי אלפי דירות ריקות וגם מעבירה לכאורה בניגוד לחוק דירות למי שבכלל אינם זכאים לדיור ציבורי.

באר שבע היא דוגמה קלאסית להתנהלות הקלוקלת של משרד הבינוי והשיכון וחברת עמידר שמשאירים מאות דירות ריקות, בעוד בעיר יש תור המתנה של אלפי משפחות - כולל נכים, קשישים ומשפחות חד הוריות, שממתינים כבר שנים רבות לדירה. שכונת נחל בקע לדוגמה היא שכונה של דיור ציבורי בעיר, בה עומדות ריקות מעל 100 דירות ציבוריות כבר למעלה מ-7 שנים. דירות אלה יכולות להתאכלס באופן מידי לאחר שיפוץ קל במאות משפחות ממתינות - אך משרד הבינוי והשיכון מתעלם מכך. מדוע? לטענתו, הוא רוצה לעשות "השבחה" של הקרקע.

חשוב לציין שמדובר בדירות קומות קרקע שכל כך חסרות עבור אנשים נכים ממתינים, ובכל זאת משרד השיכון מעדיף להשאיר אותן ריקות כבר שנים רבות במקום לאכלס אותן. חשוב לציין שלמרות שהדירות עומדות ריקות שנים רבות אין כרגע שום תכנית לשיקום השכונה כפי שטוענים במשרד השיכון.

דירות עומדות ריקות שנים - העיקר לא להגמיש קריטריונים

באר שבע היא לא העיר היחידה שבה עומדות דירות ריקות, ומשרד הבינוי והשיכון משאיר מאות דירות כאלו ברחבי הארץ בטיעונים כאלה ואחרים של התחדשות עירונית או "עלויות שיפוץ גבוהות".

לדוגמה, מצאנו עשרות דירות ריקות בעיר בת ים, שעמדו ריקות ללא סיבה ובכל פעם שפנינו לא קיבלנו תשובה מדוע הן ריקות. במקרה קיצוני של ממתינה בעיר בת ים, שחשפה את הדירות הריקות בעוד היא הראשונה בתור, נזעק משרד הבינוי והשיכון והעניק לה דירה; בירושלים במרכז הקליטה בשכונת גילה עומדים עשרות דירות ריקות בהמתנה להתחדשות עירונית, שתקרה כנראה עוד יותר מעשור ועוד עשרות דירות הועברו לגרעין תורני בשכונה בניגוד לחוק, וזאת למרות שבעיר יש יותר מ-100 ממתינים לדיור ציבורי; בעיר אופקים יש כ-50 דירות ריקות של חברת עמיגור שפועלת לאכלס את הדירות, אבל משרד השיכון מונע את האכלוס בטענה שאין ממתינים בעיר.

ברור שאין ממתינים כשהקריטריונים כל כך נוקשים כמו בישראל, אבל אז נשאלת השאלה למה לא להגמיש את הקריטריונים ולתת את הדירות גם לאימהות חד הוריות שאין להן שלושה ילדים, ועדיין עניות ונזקקות לעזרה? מדוע מעדיף משרד השיכון להשאיר דירות ריקות שנים והעיקר לא להגמיש קריטריונים?

"מאות דירות מוחזקות בידי בתי כנסת וגורמים אחרים שאינם זכאים לדיור ציבורי"

בימים אלה יש סיפור קשה שכרגע נמצא בטיפול של פורום הדיור הציבורי: נטלי, הממתינה כבר 5 שנים לדיור ציבורי בעיר צפת, בזמן שממש לידה ישנה דירה שעומדת ריקה כבר למעלה משנה. בפניה שנעשתה למשרד השיכון על ידי הפורום ועל ידי נטלי נטען שהדירה מיועדת לעולים, ואז כשזה התברר כלא נכון אמרו שהדירה מתאימה רק לנכים והולכים לאכלס אותה.

בפועל, כבר מעל שנתיים הדירה ריקה, והיא עדיין ריקה גם היום למרות הטיעונים של משרד השיכון, אבל את נטלי לא מאכלסים והיא עדיין עומדת בתור ועשויה להיזרק לרחוב. במשרד השיכון ובעמידר טוענים טענות רבות ומשונות נגד נטלי באופן אישי, אבל לא מסוגלים להסביר למה דירה עומדת ריקה כבר שנים בעוד יש ממתינים כמו נטלי שעומדים בתור וסובלים.

זאת, בזמן שלפי ההערכות מאות דירות נוספות עדיין מוחזקות בידי בתי כנסת, גרעינים תורניים וגורמים אחרים שאינם זכאים לדיור ציבורי. מבקר המדינה העיר לעמידר ומשרד השיכון כבר פעמים רבות לגבי הדירות הריקות, לגבי העברת הדירות לגורמים לא זכאים, וגם לגבי תקופות ההמתנה הבלתי נסבלות של משפחות זכאיות אבל למרבה הצער שום דבר לא משתנה.

אם לא די בכך שמדובר בפגיעה אדירה עבור אלפי משפחות שממתינות וקורסות תחת הנטל של השכירות, ויכלו כבר מזמן להיות מאוכלסות בדיור ציבורי, מדובר גם בהפסד עבור המדינה שממשיכה לשלם ארנונה עבור דירות ריקות ובנוסף משלמת סיוע בשכר דירה עבור הממתינים האלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הובטחו כבר תקציבים בעבר, שבפועל לא הגיעו"

ימים ספורים לפני ראש השנה, אולי עקב התחקיר הנוכחי והפנייה שנעשתה אל המשרד לקבלת תגובה, הורה שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, על העברת 600 מיליון שקל מתקציב משרדו לטובת הגדלת ההיצע של הדירות הציבוריות, על ידי בנייה חדשה, בדגש על הפריפריה.

לדברי דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, "משרד השיכון מציג תמונה אופטימית, בעוד המצב בשטח הוא קריסה טוטאלית של מערך הדיור הציבורי. בשנת 2022 הובטחו למשרד השיכון תקציבים לבניית 1,700 דירות ציבוריות חדשות, בתמורה להסכמה לבטל את החלטת רמי לבנות 7% דיור ציבורי מכל בניה חדשה. בפועל, התקציבים האלה לא הגיעו, ולכן לא נרכשו דירות וגם לא בנו דירות. בכל 2022 נקנו כ-300 דירות ציבוריות בניגוד מוחלט להבטחה".

עוד, אומר גיגי, "משרד הבינוי והשיכון וחברת עמידר, שכבר קיבלו מספר פעמים התראות ונזיפות ממבקר המדינה בנושא הזה, אימצו מדיניות של חיסול הדיור הציבורי. הדירות הריקות הן חלק מהמדיניות הזאת. מדובר במחדל וזלזול בכספי משלמי המיסים שנזרקים לפח פעמיים, גם כאשר במקום לאכלס דירות משולמים הוצאות שכר דירה וגם כאשר המדינה ממשיכה לשלם ארנונה על הדירות הריקות האלה. בושה!"

עשרות מוחים ביפו נגד פינוי משפחה מדיור ציבורי: "כולנו זכאים לקורת גג"

04.05.21. ניב אהרונסון
עשרות מוחים ביפו נגד פינוי משפחה מדיור ציבורי: "כולנו זכאים לקורת גג" 04.05.21/ניב אהרונסון

תגובת משרד משרד הבינוי והשיכון לכתבה: "המשרד פועל בכל עת למען דיירי הדיור הציבורי ובהשקעת מאות מילוני שקלים לטובת אכלוס, תחזוקה, שיפוץ דירות והרחבת סל השירות לדייר. נדגיש כי משרדנו משקיע משאבים ומאמצים רבים במטרה לקדם אכלוס מהיר עבור כלל הפונים ויתר הממתינים. נציין כי המשרד אינו מקל ראש בהמתנה של הפונים לקבלת דיור ציבורי, אך כרשות מנהלית מחויב לפעול על פי חוק ותנאי זכאות שוויוניים, אשר זהים בין הערים השונות. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול למען שמירה על זכויות הממתינים בתור על פי זכאותם ולמימוש חובתנו המוסרית לאכלוס כלל זכאי הדיור הציבורי".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully