וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המחקר של בנק ישראל: קריאה דחופה לחידוש חוק הדיור הציבורי

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 10:32

המחקר של בנק ישראל שפורסם לאחרונה והציג תמונה חדשה וחשובה לגבי הדיור הציבורי, הוביל קריאה לקיים דיון דחוף לחידוש חוק הדיור הציבורי, הידוע בשם חוק רן כהן - שאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בה הם חיים

דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

בעקבות המסקנות מהמחקר של בנק ישראל בנושא הדיור הציבורי: קריאה משותפת של חבר הכנסת מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, ודני גיגי מנכ"ל פורום הדיור הציבורי - לקיים דיון דחוף לחידוש חוק הדיור הציבורי, שידוע גם בשם חוק רן כהן, ואפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה הציבורית בה הם חיים.

נזכיר כי החוק בוטל בחודש פברואר האחרון. שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הבטיח לחדש את החוק אבל הוא לא חודש עד היום, כנראה בגלל התנגדות של פקידי האוצר והשיכון שניזונים ממחקרים של פורום קהלת ומתנגדים לחידוש החוק.

המחקר החדש של בנק ישראל, שנכתב על ידי תמר רמות-ניסקה, מציג תמונה חדשה וחשובה לגבי הדיור הציבורי, שנוגדת לחלוטין את התפיסות של האוצר ופורום קהלת. בנק ישראל מציע תקווה לדיור הציבורי - כאשר הדו"ח הראה כיצד דיור ציבורי תורם וחשוב מצד אחד לביטחון והיציבות של משפחות החיות בו ומצד שני מראה כי מכירת הדירות לזכאי הדיור הציבורי העלתה משמעותית את המוביליות החברתית של משפחות ואפשרה להם ולילדיהם לצאת מעוני.

מיכאל ביטון 5. ראובן קסטרו
חבר הכנסת מיכאל ביטון: "המחקר מוכיח את מה שידענו"/ראובן קסטרו

הדו"ח של בנק ישראל מעודד ותומך במכירת הדירות לדיירים, ומבקר בחריפות על כך שממשלת ישראל לא רוכשת מספיק דירות ציבוריות חדשות כדי להשלים את המלאי.

ממסקנות הדו"ח עולה באופן ברור כי מדיניות שמשלבת בין יצירת סביבה בטוחה ויציבה לדיירי הדיור הציבורי מצד אחד ומצד שני מתן אפשרות מיידית ללא תנאים למוביליות חברתיות, בדמות של רכישת בעלות על הדירות - היא הנוסחה הנכונה למדיניות והיא גם הוכחה בעולם כמודל הטוב ביותר לדיור ציבורי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"המחקר החדש של בנק ישראל מחזק ומוכיח את מה שידענו"

כאמור, בעקבות הדו"ח ובהובלה של חבר הכנסת מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, יצאה קריאה חוצת מפלגות לועדת הפנים לכנס את הוועדה בתקופת הפגרה ולפעול מייד לחידוש חוק הדיור הציבורי של רן כהן.

חבר הכנסת מיכאל ביטון יוזם המכתב אמר: "מחקר חדש של בנק ישראל מחזק ומוכיח את מה שידענו: מתן אפשרות לרכישת דירות הדיור הציבורי למשפחות ששילמו שכירות עשרות שנים משפר את מצבן הכלכלי ומוציא אותן ממעגל העוני מדובר בכלי מדיניות המעודד מוביליות חברתית בסדר גודל חסר תקדים שמקטין במיליארדים את הוצאות המדינה על שירותי רווחה. על רקע זאת פניתי ליו"ר ועדת הפנים בבקשה לכנס את הוועדה כדי להכין את החוק לקריאה ראשונה מיד עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב." למכתב שהוציא מיכאל ביטון ליו"ר ועדת הפנים והסביבה יעקב אשר הצטרפו חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה, ח"כ יונתן משריקי מש"ס, צגה מלקו מהליכוד ואתי חווה עטיה מהליכוד.

החוק היחידי שבאמת נועד לאפשר למשפחות עניות לרכוש דירה

דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי שתומך בהערכת החוק, אמר: "מדהים שרן כהן ראה מהתחלה, ללא הדוחות של בנק ישראל או מחקרים עם נתונים, כמה החוק הזה מטיב עם הציבור ומאפשר יציאה אמיתית מעוני למשפחות שחיות בעוני כבר דור שני ושלישי. חשוב גם לזכור שזה החוק היחידי שבאמת נועד לאפשר למשפחות עניות לרכוש דירה. בעוד למעמד הביניים הגבוה יש את מחיר למשתכן ותוכניות כאלה ואחרות ולמעמד הגבוה יש לרוב מספר דירות ללא כל מאמץ, רק חוק רן כהן הוא התקווה למשפחות שנחשבות עניות וחסרות דיור".

"סך הכל החוק מעניק הנחה קטנה שנעה בין 200-300 אלף שקלים שלה הדיירים זכאים כמו כל שאר הסקטורים בחברה הישראלית שמקבלים קרקעות בחינם והנחות גבוהות בהרבה יותר. לצערי דווקא הממשלה הנוכחית שאמורה לייצג את ישראל השניה שעדיין לא חידשה את החוק וגזלה מהם את הזכות הזאת".

"בימים של אופוזיציה וקואליציה שנאבקות אחת בשנייה ללא הפסקה, חשוב לראות שיש גם הסכמות בנושאים שהם מהותיים לחייהם של אנשים וצריך לדחוף כדי שהסכמות אלה גם יביאו למדיניות מוצלחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully