וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של בג"ץ: האם הוא אכן משמש כמגן הזכויות החברתיות?

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 14:19

בימים בהם בג"ץ נמצא תחת מתקפה, זה הזמן להזכיר גם את העתירות הפחות מתוקשרות, אך מאוד חשובות: בג"ץ נגד משרד השיכון וחברת עמידר, בטענה לפגיעה קשה וארוכת שנים בזכויות דיירי הדיור הציבורי

עוזי פוגלמן, יצחק עמית, אסתר חיות, יוסף אלרון, ענת ברון, דפנה ברק ארז, אלכס שטיין, דוד מינץ, גילה כנפו שטייניץ, נעם סולברג, רות רונן, יחיאל כשר, חאלד כבוב, עופר גרוסקופף, יעל וילנר, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
המבחן של בג"ץ: האם הוא אכן משמש כמגן הזכויות החברתיות?/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

בימים בהם בג"ץ נמצא תחת מתקפה, זה הזמן להזכיר גם את העתירות הפחות מתוקשרות, אך מאוד חשובות שבהן בג"ץ עוסק לטובת האזרחים. אחת מהן - בג"ץ נגד משרד השיכון וחברת עמידר, בטענה כי אלו פוגעים בזכויות של דיירי הדיור הציבורי ומפעילים נגדם סוללת עורכי דין באופן לא שוויוני ולא דמוקרטי.

את הבג"ץ הזה הגיש הפורום לדיור ציבורי יחד עם חבר הכנסת מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, בשותפות עם עורך דין אסף דרעי מהקליניקה משפטית של המכללה למינהל שפועלת למען אוכלוסיות מוחלשות.

"טענות רבות נשמעות כלפי בג"ץ, הן מפי הממשלה, חברי הכנסת, התקשורת והעם, ויש לומר ביושר כי רבות מהטענות מוצדקות ולכן גם בקרב האופוזיציה יש התומכים ברפורמה במערכת המשפט, גם אם לא זו המוצעת כרגע" אומר דני גיגי, יו"ר הפורום לדיור ציבורי.

לדבריו, "אחת מהטענות היא שבג"ץ אינו מגן מספיק על זכויות של מזרחים ואזרחים מוחלשים, ובעצם הרכב השופטים האשכנזי משמר את האפליה כלפיהם. כבוד השופט אהרון ברק כבר הודה כי טעו בנושא זה".

שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע. שי מכלוף
שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע/שי מכלוף

"העתירה שהגשנו, ודומות לה, מקנות לבג"ץ את מעמדו החשוב כמגן הזכויות החברתיות, זכויות האדם, לא פחות מהעתירה על עילת הסבירות שנמצאת כיום בכותרות. למעשה, העתירה תקבע גם את אופי הדמוקרטיה במדינה, שבה ישנה גם חובה להגן על חלשים ולספק לאזרחים זכויות אדם בסיסיות כמו הזכות לחיים ולקורת גג" אומר גיגי.

בהקשר זה חשוב לציין שרק לאחרונה השופט אלרון פסק בפסק דין תקדימי נגד חברת עמידר ומשרד השיכון בעתירה של אדם קשיש ערירי שעמידר רצתה לפנות לרחוב, לדברי גיגי, "בטיעונים לא מבוססים ובאכזריות בלתי נסבלת".

"ניתן רק להניח בזהירות כי זה לא מקרי שהשופט המזרחי היחידי בבית המשפט העליון, השופט יוסף אלרון, הוא זה שהביא גישה חיובית ורוח חדשה בכל הנוגע לזכויות חברתיות בכלל, ודיור ציבורי בפרט", מסביר גיגי.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully