וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאנשים לא יהיה איפה לגור, ולא נראה שזה מעניין את הממשלה"

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 17:36

את הדברים האלו אמר יו"ר ארגון קבלני פתח תקווה, אהרון דינוביץ', בכנס שנתי שקיים הארגון לקראת החגים. לדבריו, "נכון להיום חסרות כ-200 אלף דירות בשוק, ונראה שזה לא מעניין את הממשלה, וגם לא עיריות רבות בארץ"

פרויקט בנייה בעיר תל אביב. ShutterStock
פרויקט בנייה בעיר תל אביב/ShutterStock

"המצב בשוק הנדל"ן הישראלי מורכב מאוד, אין מה לייפות את המציאות", כך אומר אהרון דינוביץ', יו"ר ארגון הקבלנים פתח תקווה, בכנס שנתי שקיים הארגון לקראת החגים.

לדבריו, "אנחנו מתמודדים עם ירידה בהתחלות הבנייה, ירידה במכירות, ויש לנו ממשלה שלא עושה כלום בנידון, ושר שיכון שדואג רק למגזר שלו - המגזר החרדי. לאחרונה פורסם כי ב-2022 נוספו לישראל 90 אלף משקי בית חדשים, ועלו לארץ 75 אלף עולים, ועוד 34 אלף מתחילת 2023. התחלות הבנייה ירדו מקצב של 80 אלף בשנה ב-2022 לקצב של 50 אלף השנה, ורק בגין תקופה זו חסרות 80 אלף דירות והפער הולך וגדל. לפי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בשוק חסרות בסך הכל כ-200 אלף דירות".

דינוביץ' המשיך ואמר כי "תפקוד הממשלה לקוי בכל התחומים, ציבור נוטלי המשכנתאות סופגים פגיעה אנושה, והאינפלציה הגוברת מעצימה את חוסר הוודאות. במציאות שכזו, לא יהיה לאנשים איפה לגור, ונראה שזה לא מעניין את הממשלה, וגם לא עיריות רבות בארץ. מצוקת הדיור לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה וגם ראשי הערים מעדיפים לקדם שטחי תעסוקה שהארנונה מהם גבוהה פי 4 ממגורים, ולא משנה אם מגדלי המשרדים יישארו בסוף ריקים".

גם ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, נכח בכנס ואמר כי "העיר פתח תקווה כבר נערכת לדור הבא, בתוכניות בנייה מאושרות ומקודמות, שיאפשרו לעיר להתפתח ולהתקדם. יש תוכניות בשלבים שונים לבניית אלפי יחידות דיור בעיר ומאות אלפי מ"ר בשטחי תעסוקה, בשילוב מערכות הסעת המונים שכבר פועלות בעיר וכאלה עתידיות. בעיר גרים כיום כ-285 אלף תושבים והיא צפויה לגדול לכ-350 אלף בשנים הבאות, ואנחנו בהחלט נערכים לכך. יחד עם זאת, מחובתנו בעירייה לדאוג שיהיו בעיר לא רק דירות חדשות, אלא איכות חיים ושירותים עירוניים ראויים לתושבים שיגיעו ולאלה הקיימים".

"ענף הנדל"ן הישראלי בתקופה מאתגרת"

בכנס השתתף גם ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שדיבר על האתגרים איתם מתמודד שוק הנדל"ן הישראלי והקבלנים בתוכו.

לדבריו, "עליית הריבית החדה בשנה האחרונה היא גיים צ'יינג'ר שמשפיע באופן ישיר על הנדל"ן. היא הובילה לירידה בהיקפי הבנייה, לידיה חדה במכירות הדירות, ולירידה חדה בהתמודדות של קבלנים במכרזי רמ"י חדשים. כל אלה מובילים לירידה חדה גם בהכנסות המדינה ממיסי נדל"ן שמשפיעה באופן ישיר על העמידה ביעדי התקציב. בשנה האחרונה ההכנסות ירדו ב-15 מיליארד שקל, ואם זה יימשך כך, המדינה תהיה בגירעון של 32 מיליארד שקל רק מתחום הנדל"ן. החשש מאי-עמידה ביעדי התקציב שם גם את משרד האוצר באי ודאות, וזה ישפיע במישרין גם על אזרחי ישראל. המשמעות של גירעון היא או העלאת מיסים לאזרחים, או קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה שיפגע בשירותים שהיא נותנת לאזרחיה. לצערנו הממשלה כיום לא מגיבה לכלום, ולא עושה כלום כדי לשנות את המצב. פשוט כלום. 8 חודשים היא עסוקה רק בפוליטיקה ונותנת לשוק הנדל"ן לעשות את שלו. אבל השוק נמצא כיום במצב קשה והוא חייב התערבות ממשלתית. יש כיום כשל שוק שלא יכול לתקן את עצמו ותהיה כאן קטסטרופה", אומר סרוגו.

אלון רחמיאן, יו"ר ארגון קבלני מחוז צפון וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, האחראי על הארגונים המקומיים, אמר בכנס כי "בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ ישנם 13 ארגוני קבלנים אזוריים, הפועלים כל אחד למען הקבלנים בכל עיר, בסיוע ההתאחדות שפועלת עבור כולם. אנו עובדים יחד למען המטרה הכל כך חשובה של חיזוק הענף וטיפול בקשיים ובחסמים שעומדים בפניו בכל מקום ובכל תחום מתחומי הבנייה והתשתית. הענף נמצא כיום בתקופה מאתגרת, אבל אנחנו אופטימיים ומסתכלים קדימה, ויחד נצלח את האתגרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully