וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת חיים: המצב החמור של ענף הבניין

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

21.9.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על המחסור הגדול של אתתים בענף הבנייה

פועל בניין מכוון מנוף. ShutterStock
יש לזכור: בכל רגע נתון עובדים יותר מ-2,000 מנופים באתרי הבנייה בישראל./ShutterStock

המחסור בעובדים מקצועיים בישראל קיים כמעט בכל תחום, אך בענף הבניין מדובר במחסור שלמעלה מ- 30,000 עובדים מקצועיים שגורם לסכנת חיים, ייקור הדירות, יוקר עלויות הבנייה, האטת תהליך הבנייה, עיכובים במסירת דירות ועוד.

מלבד המחסור העצום במהנדסים, חשמלאים, טכנאים, מנהלי עבודה, מתקיני כיבוי אש ואינסטלציה, מיזוג אוויר ומתקיני פיגומים, קיים מחסור של מאות אתתים (אלו שמכוונים את המנוף) בענף הבניין.

כל מנוף שאתם רואים באתר בניה חייב לעבוד בצמוד לאתת, שנמצא למטה ומכוון את מפעיל המנוף, מאחר ובדר"כ מלמעלה לא ניתן לראות מה קורה למטה. אסור להפעיל מנוף ללא אתת, אך המחסור באתתים גורם לקבלנים לאלתר. לפעמים מעסיקים מישהו ללא הסמכה כאתת. לפעמים נותנים לאתת אחד לעבוד במקביל עם שני מנופאים ועוד כל מיני פיתרונות לא חוקיים ומסוכנים. ויש לזכור: בכל רגע נתון עובדים יותר מ-2,000 מנופים באתרי הבנייה בישראל.

חברות הבנייה הגדולות יודעות לפתור את הבעיה בצורה תקינה. כי הן יכולות להרשות לעצמן. הבעיה היא עם החברות הבינוניות והקטנות, שמנסות לחסוך כל שקל. הסכנה היא לא רק למי שנמצא באתר הבנייה אלא גם למי שמסתובב לידו, ברחובות הסואנים, בבתי הספר וגני הילדים ועוד.

יש מקרים בהם, בעקבות מצוקת כח האדם, הקבלנים נותנים לעובד זר להיות אתת, ואז מתגלה בעיית תקשורת בין האתת למטה למפעיל המנוף למעלה. טעות קטנה בתקשורת יכולה לעלות בחיי אדם. היום, לאחר שהגענו להסכמה עם מנהל הבטיחות ואגף ההכשרות, אתת חייב להיות עם ותק של שנתיים בענף ולדבר את השפה. כיום יש קורסים המיועדים לכך ואסור להעסיק עובד בתפקיד של אתת שאינו מדבר את עברית. כל עובד כאתת חייב לעבור מבחן בעברית ולצערי הרב על זה לא מקפידים מספיק, אי אפשר לעבוד רק בשפת הסימנים - חייב להיות קשר מילולי בין האתת למפעיל המנוף וזה קריטי!

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

המחסור בכח אדם הוא הרסני לענף הבניין והתשתיות ולחברה הישראלית. כולנו רואים מה קורה עם המשבר בחינוך, במערכת הבריאות ובשירות הציבורי כולו. אך בניגוד למקצועות הרפואה, שם לוקח הרבה שנים להסמיך רופאים חדשים, בענף הבניין הפיתרון פשוט יותר. מה גם שהמשכורות הגבוהות מושכות אלפי מועמדים לקורסי ההסמכה, וניתן לפתור את המצוקה תוך חודשים ספורים. רק צריך תקציבים של הממשלה להכשרות מקצועיות כי דרישה למקצועות אלו יש. כל מה שצריך לעשות זה לפתוח עוד קורסי הסמכה לאתתים, לעודד את העובדים לעבור קורס כזה, וכרגיל - הכול בידי המדינה. היא יכולה בהחלטה אחת לגרום לפיתרון הבעיה. כל שצריך זה רצון ותקציב.

אנו רואים בימים האחרונים שוועדת הכספים מאשרת כל מיני תקציבים קואליציוניים ולזה יש משאבים ותקציבים. פניתי לשר העבודה, שר השיכון ושר האוצר בדרישה שיתחילו לטפל בבעיה שהוזנחה שנים. יש ביכולתם להסדיר את מצוקת המחסור בעובדים מקצועיים בענף ברגע שיקצו לזה תקציב. הדבר ייתן מענה ליוקר הדיור וישמור על בטיחות העובדים.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully