וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב כבר לא בועת נדל"ן? המדד העולמי החדש משנה את התמונה

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 11:52

על פי מדד בועות הנדל"ן הגלובלי של UBS לשנת 2023 שפורסם היום נותרו רק שתי ערים בעולם בקטגוריית סיכון בועת דיור, לעומת 9 ערים שהיו בסיכון זה לפני שנה, וביניהן תל אביב | מה קורה בשאר הערים בעולם?

טיול אופניים בתל אביב. Shutterstock, ShutterStock
תל אביב: כבר לא עיר בועה/ShutterStock, Shutterstock

לאחר שהעיר תל אביב נכנסה בשנה שעברה לראשונה לאזור סיכון לבועת נדל"ן, והייתה אחת מבין 9 ערים שנמצאות בקטגוריית הסיכון הגבוהה ביותר - מדד בועות הנדל"ן הגלובלי לשנת 2023, שפרסם היום (ד') בנק ההשקעות השווייצרי UBS, חושף כי נכון להיום רק הערים ציריך וטוקיו נותרו בקטגוריית סיכון בועת הדיור, לעומת תשע ערים שהיו בסיכון זה לפני שנה.

אז באיזו קטגוריה נמצאת תל אביב? גם לא מרגיעה במיוחד;

שאר הערים שהיו בשנת 2022 באזור סיכון הבועות: טורונטו, פרנקפורט, מינכן, הונג קונג, ונקובר, אמסטרדם וכן תל אביב, נמצאות כעת כולן בטריטוריה של הערכת-יתר של מחירי הדירות (overvalued territory); בקטגוריה זו נמצאים גם שוקי הדיור במיאמי, ז'נבה, לוס אנג'לס, לונדון, שטוקהולם, פריז וסידני, הממשיכים להיות מוערכים יתר על המידה, ללא שינוי מהשנה הקודמת.

מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023. UBS,
מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023/UBS

אילו ערים בעולם מוערכות באופן הוגן?;

באופן דומה לערים הנ"ל, גם הערים ניו יורק, בוסטון, סן פרנסיסקו ומדריד חוו ירידה בחוסר האיזון. שוקי הדיור הללו מוערכים כבאופן הוגן (fairly valued), על פי המדד, וכך גם מילאנו, סאו פאולו וורשה. סטטוס זה חל גם על סינגפור ודובאי, למרות שהמוניטין שלהן כמקלט גיאופוליטי גרם לאחרונה לעלייה בביקושים הן להשכרה והן לקנייה.

עוד, חושף המדד, כי מחירי הבתים בתל אביב שולשו בין 2002 ל-2022, במה שמציג את הצמיחה הגבוהה ביותר מבין כל הערים שנותחו במחקר. לדבריהם, עליית שיעורי המשכנתאות במהלך 2022 עקב עליית הריבית, שמה קץ פתאומי לעליה הזו. "הקלה מתונה זו במחירים צפויה להימשך", נכתב בניתוח.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

האינפלציה מפחיתה את סיכון הבועה

הירידה החדה בחוסר האיזון נבעה לא רק מירידה במחירי הדירות, אלא גם מירידה בהכנסה המונעת על ידי אינפלציה וצמיחה בשכירות. מכיוון שצמיחת ההלוואות למשכנתאות ירדה בחצי מאז אמצע שנת 2022, החוב של משקי הבית להכנסות נמצא בירידה, במיוחד באירופה. בנוסף - מלבד ארה"ב - צמיחת השכירות הנומינלית הואצה במידה ניכרת והייתה חיובית בכל המיקומים שנותחו.

עם זאת, צמיחה מונעת אינפלציה, כמו גם תיקוני מחירים, לא הספיקו כדי לשפר באופן משמעותי את יכולת התשלום. מרחב המחיה הזול הפנוי עבור עובד שכיר מיומן עדיין נמוך ב-40% מאשר לפני תחילת המגפה. חסרונות נוספים במחירים, לפחות במונחים ריאליים, צפויים אם שיעורי הריבית יישארו ברמותיהם הגבוהות הנוכחיות.

בערים מסוימות הזרעים לבום הבא במחיר הנכס כבר נזרעו;

העבודה ההיברידית לא החלישה את הביקושים לחיים עירוניים באופן מתמשך והמחסור בדיור ככל הנראה יגבר מכיוון שהונפקו לאחרונה פחות היתרי בנייה - בעיקר במרכזי הערים האירופאיות. מתיאס הולזי, המחבר הראשי של המחקר מ-UBS Global Wealth Management מסכם באמירה: "הביקוש לדיור עולה בחדות ועליות המחירים עשויים להתחדש ברגע שהתנאים הפיננסיים של משקי הבית ישתפרו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully