וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו שנה הייתה לנו בשוק הנדל"ן הישראלי? תביאו מעילים

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 10:10

קצת קר פה, אתם לא חושבים? שנה לא קלה בכלל עברה על שוק הדיור הישראלי. הקונים לא קונים, הבונים לא בונים, והצעירים בעיקר מצטערים. דב קרח לא יכול לשבור את הקרח בשוק הנדל"ן, אבל עופר פטרסבורג כן. צפו בסרטון

עופר פטרסבורג מסכם שנה קשה בנדל"ן/וואלה פלוס

אז מה היה לנו השנה בשוק הדיור הישראלי? בעיקר קר;

הריבית הגבוהה של בנק ישראל הובילה לירידה חדה ברכישת דירות, כשאלפי רוכשים יושבים על הגדר וממתינים לירידת מחירים דרמטית. מדהים, לא? זה מה שתמיד אמרו לנו, תפסיקו לקנות דירות והמחירים ירדו.

אז זהו, שלא. בזמן שהצעירים עושים אחלה עבודה בחלק של הירידה בביקוש - חברות הבנייה, שמתמודדות גם הן עם השלכות הריבית הגבוהה שכן עלויות המימון מטפסות, לא עושות את שלהן בחלק של הגדלת ההיצע, כשמספר התחלות הבנייה נמצא בצניחה חופשית מתחילת השנה. ומה עם המשוואה של מינימום ביקוש פלוס מקסימום היצע שווה הורדת מחירי דיור? אולי בשנה הבאה.

אבל גם אותם אי אפשר להאשים, העלאת הריבית הדרסטית הכניסה את הקבלנים לצרות צרורות. הצפי הוא שכ-700 קבלנים יעצרו פעילות עד סוף השנה, כאשר הדיווחים הם על גידול של 40% במספר הקבלנים שנקלעו לקשיים במחצית הראשונה של השנה.

איך זה בא לידי ביטוי? במהלך השנה חלה ירידה של 40% בשיווק הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל, כאשר גם מכרזים באזורי הביקוש, שבימים כתיקונים היו נחטפים, נותרו ללא מציעים.

אישה צועדת בשלג. ShutterStock
אילוסטרציה: שוק הנדל"ן הישראלי בשנה העברית החולפת/ShutterStock

מחירי השכירויות, שעלו בכ-10% בשנה האחרונה, מציגות את שורש הבעיה: המדינה לא מסוגלת להעמיד אלטרנטיבה לדיור. נקודה. מדברים על שכירויות לטווח ארוך כפתרון כבר כמעט עשור, ובינתיים הפרויקטים שכן יצאו לדרך הניבו מספרים זעומים של אלפי דירות במקרה הטוב.

בפועל, מה שראינו בשנה האחרונה היא תופעה שבה "בעל הבית השתגע" - המשכירים מעלים את המחיר בשיעורים דו ספרתיים, או מסרבים להאריך חוזה, כדי למצוא דייר חדש ולהקפיץ לו את המחיר.

ומה עם המשקיעים? למרות התשואה הגבוהה בישראל עקב עליית מחירי השכירות - המשקיעים הצעירים מתרחקים גם הם משוק הדיור הישראלי והחלו לבחון אופציות בשוק הדיור בפורטוגל, קפריסין או יוון, כשהמילה רילוקיישן מרחפת מעל ראשנו ומטילה אימה.

צעירים רבים כבר לא מדברים על לקנות בית בישראל, הם עברו לדבר על עזיבה לצמיתות, ונראה שהפעם הם מתכוונים לזה ברצינות. 1,000 רופאים מאיימים לעזוב את הארץ. ואולי, הגורם שמשפיע יותר מכל, הוא המחאה המשפטית שהפכה, לצד המיתון, למעמסה פסיכולוגית על רוכשי הדירות בפרט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אתר בנייה. Shutterstock, עיבוד תמונה
האם בשנה הבאה נזכה לראות ירידת מחירים?/עיבוד תמונה, Shutterstock

מה יש לומר, קיפאון זה לא מקום טוב להיות בו, במיוחד לא במדינת ישראל החמה, שבקושי יודעת להתמודד עם קצת גשם באוגוסט.

מצד שני, ואולי כדי להתחיל את השנה הבאה עם קצת אופטימיות - האם זו נקודת המפנה לה חיכינו במשך עשור, ובשנה הבאה נזכה לראות סוף סוף ירידת מחירים? האמת, בשוק הנדל"ן הנוכחי, הכל יכול להיות.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully