וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזירים את הכפר: תכנית חדשה להסדרת התכנון ביישובים כפריים

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 14:08

משרד הבינוי והשיכון פרסם לראשונה מסמך המלצות תכנון ויישום במגזר הכפרי - כשבראשן המטרה להחזיר ולשמר את האופי הכפרי וערך הקהילתיות של הישובים, המשמעותיים לחיי הכפר | בלעדי

קיבוץ. ShutterStock
כפר בישראל/ShutterStock

לא כל כפר חייב להפוך לעיר: במסגרת יום עיון שקיים בשבוע שעבר המינהל לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון בנושא חשיבות המרחב הכפרי, הוצג לראשונה מסמך המלצות לתכנון במגזר הכפרי, עם הכותרת "מחזירים את הכפר לכפר". המסמך הינו תולדה של עבודה מעמיקה וארוכה, ותהליך שיתוף ציבור, שביצע המינהל לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון.

הרעיון שעמד בבסיס העבודה לכתיבת המסמך היה כיצד כלים תכנוניים משפיעים על החזרה ושמירת האופי הכפרי וערך הקהילתיות של הישובים, המשמעותיים לחיי הכפר.

במסמך החדש ניתן למצוא המלצות לתכנון שכונות חדשות, בכל אחת מצורות ההתיישבות הכפרית: קיבוץ, מושב ויישוב קהילתי. על פי המסמך, בישראל ישנם כיום מעל 1,000 ישובים כפריים שנמצאים ב-54 מועצות אזוריות, ובהם מתגוררים כ-960,000 תושבים, המהווים כ-10.4% מאוכלוסיית המדינה.

קיבוץ. ShutterStock
כפר בישראל/ShutterStock

בשנים האחרונות מקודמים תהליכי תכנון במאות מתוך ישובים אלה, ולכן הצורך בקביעת מדיניות ועקרונות תכנון לישובים התחדד, כמו גם לאור הצורך לשמור על תפקיד המרחב הכפרי וצביונו, כמרחב הכולל מגוון צורות ישוב ייחודיות המאפיינות את הנוף הישראלי.

כלל תוצרי העבודה שופכים אור על מסמכי מדיניות העוסקים במגזר הכפרי, לרבות: רב דוריות ואיזון דמוגרפי במרחב הכפרי, שמירה על הזהות והמורשת המקומית, שמירה על עקרונות התכנון לפי סוגי יישוב - קיבוץ, מושב וישוב קהילתי תוך הקפדה על ייחודיותו של כל סוג תוך התחשבות בערכים הקלאסיים לצד ערכים חדשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"התכנית נותנת למגזר הכפרי את הכלים לגדול להתפתח, תוך שמירה על הצביון הכפרי"

יום העיון היה במעמד מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, שי חג'ג, יו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל, אסנת קמחי, סמנכ"לית המינהל לענייני הכפר, אדריכלים, מתכנני ערים וגורמי מקצוע נוספים.


מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "יום העיון שהתקיים בשבוע שעבר מהווה ציון דרך למקום המשמעותי שהמשרד נותן למגזר הכפרי את הכלים הדרושים במטרה לגדול להתפתח ולהציע מענה מגורים לזוגות ומשפחות צעירות. השבוע העברנו במועצת רמ"י, החלטות חשובות במטרה לחזק את היישובים הכפריים בנגב ובגליל. אולי נדמה כי הרצון של המדינה להרחיב את הבנייה במרחב הכפרי אינו הולך ביחד עם הרצון של המועצות לשמור על הצביון הכפרי שאופייני להם, אבל אנו מאמינים כי יש לשמור על הצביון הכפרי והקהילתי, ולכן בנינו עבורם סט כלים שיאפשר הרחבה ושמירה על אופיים יחדיו, מתוך הבנה שגם במועצות אזוריות יש מלאי תכנוני שראוי לקידום ופיתוח".

סמנכ"לית בכירה לענייני הכפר, אסנת קמחי: "לאורך השנים, חלו תמורות שונות ומגוונות באופי המגזר הכפרי, הן ברמת הביקושים אליו, תופעה שהתעצמה בתקופת הקורונה, והן בשיטת הפיתוח והבנייה. זה המקום להודות לכל השותפים לדרך ובעיקר למינהל התכנון, אשר היה שותף מלא בגיבוש המדריך כחלק ממדיניות התכנון שלהם, וכמובן לעובדי המינהל לענייני הכפר במטה ובמחוזות, ולראשי הרשויות האזוריות ומרכז השלטו האזורי אשר תמיכתם במהלך ללא ספק תרמה להצלחתו. בימים אלה המשרד מעביר החלטה לקידום הסכמי גג במרחב הכפרי, המדריך החדש יסייע בהקמת שכונות מגורים חדשות ויתן כלים לכלל הגורמים שעובדים בתחום. ההתיישבות הכפרית מגוונת ובאפשרותה לתת מענה מגורים איכותי וראוי למשפחות רבות בישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully