וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה פורסם דוח שנתי בדיור הציבורי: בשורה לשנים הבאות?

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 16:56

לראשונה: משרד הבינוי והשיכון מפרסם דוח שנתי בתחום הדיור הציבורי, המציג תמונת מצב לשנת 2022 של מלאי הדירות, היקף התקציב שהושקע בתחזוקה ונתונים נוספים; האם הוא באמת מחדש משהו, או שמדובר ב-"תרגיל ביחסי ציבור"?

שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע. שי מכלוף
שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע/שי מכלוף

דוח הדיור הציבורי לשנת 2022 מתפרסם היום (ב') לראשונה בישראל, ומסכם באופן נרחב את הפעילות השנתית בתחום המשרת את האזרחים הזכאים לסיוע בדיור.

על פי הדוח, מלאי הדיור הציבורי בבעלות המדינה עומד על למעלה מ-49 אלף יחידות דיור בחלוקה לבנייה רוויה ובנייה צמודת קרקע ובנוסף, כ-13 אלף יחידות דיור ב-125 בתי גיל זהב; 91% מדירות הדיור הציבורי הינן בבנייה רוויה, וחלק הארי של המלאי הינו במבנים שנבנו משנות ה-50 עד שנות ה-70. הדוח מציג כי מבנים אלו נמצאים במתחמים ברחבי הארץ בהם קיים פוטנציאל לקידום ומימוש פרויקטים של התחדשות עירונית.

בנוסף, מראה הדוח כי מספר הפרויקטים המתחילים כל שנה ומביאים להתחדשות עירונית בדיור הציבורי נמצא בעלייה מתמדת משנת 2019, ובשנת 2022 התווספו 164 פרויקטים חדשים הכוללים 891 יחידות דיור.

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף/ראובן קסטרו

הדוח מעניק תמונת מצב כללית על נכסי הדיור הציבורי וכן, על פעולות רבות בניהול הנכסים, כגון - רכש ומכר דירות, נתוני קרן הדיור הציבורי, מידע על משקי הבית, נתוני אכלוס, היקף פעילות שיפוץ הדירות ועוד.

ניתוח השפעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) על מלאי הדירות והיצע הפתרונות הפוטנציאלי לממתינים מעלה כי בתקופת החוק הצטמצם מלאי הדירות ב-18.7% מאחר שמנגנון החוק מאפשר הנחה של עד 90% מערכה הנוכחי של הדירה במכירתה לזכאי, אך לא כלל מנגנון לפיצוי פער ההנחה. יחס המכירה לרכישה בשנים 2022-2014 עמד על יחס של 4.7 דירות שנמכרו, נרכשה דירה אחת.

בנוסף, הדוח מעניק סקירה על הפעולות המרכזיות שהתקיימו בשנת 2022; הסכם לבינוי 3,000 יחידות דיור גיל הזהב בתל אביב, אשקלון, אשדוד, באר שבע והרצליה; עדכון ההסכם להתחדשות עירונית עם חברת עמידר ומכירת 3 פרויקטים ברמת גן, אשקלון ורעננה. סך ההכנסות לטובת הדיור הציבורי בשנת 2022 עמד על למעלה מ-28 מיליון שקל; פעולות לקליטת עולי אוקראינה ומדינות האזור בתקציב של 20 מיליון שקל בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "כחלק מהתוכנית האסטרטגית של המשרד הצבנו כמטרה מרכזית להגדיל באופן משמעותי את מלאי הדירות בדיור הציבורי. מיליוני השקלים שהשגנו והוספנו בתקציב המשרד בעבור כך יעניקו את האפשרות להגדלת המלאי, שיפור ותחזוקת סל הדייר ומתן מענה מקיף וראוי לאוכלוסייה החשובה כל כך לה המשרד מסייע. אני מודה לכל הגורמים שסייעו לפרסום הדוח למען שיתוף הציבור. בתקופה הקרובה נפעל לקדם ולבצע צעדים נוספים במטרה להטיב עם זכאי הדיור הציבורי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"הדוח לא מחדש כלום והוא לא יותר מתרגיל ביחסי ציבור"

תגובת דני גיגי, יו"ר הפורום לדיור ציבורי, להודעת משרד השיכון: "הדוח שמפרסם משרד השיכון לא מחדש בכלום והוא לא יותר מתרגיל ביחסי ציבור. מבחינת רכש הדירות אין חדש ועדיין לא רכשו את 1,700 הדירות שהובטחו כבר לפני יותר משנתיים; מבחינת מספר הממתינים אין חדש והדוח בכלל לא מזכיר את זה שיש מעל 30 אלף משפחות שממתינות לדיור ציבורי. גם בגזרת מצב הדירות הדוח לא מחדש כי עדיין יש מחסור עצום בתקציבים לשיפוץ דירות והמצב בשטח של דירות עמידר הוא קטסטרופה. גם אם יש מדדים שבהם רואים שיפור מהממשלה הקודמת זה שולי וחסר משמעות מול הקטסטרופה שבפניה עומד הדיור הציבורי".

"יותר מ-190 אלף משפחות מקבלות סיוע בשכר דירה של 700-1200 שקלים שזה פשוט לעג לרש. משפחות אלה היו אמורות להיות הדיור ציבורי אבל משרד האוצר והשיכון פשוט מתעללים בהם וזורקים אותם לשוק חופשי דורסני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully