וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לכם להעסיק קבלן לא רשום?

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

14.9.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ממשיך להילחם בקבלנים הלא רשומים בישראל

פועל בניין עובד באתר בנייה. ShutterStock
התופעה נוגעת לכל אחת ואחד מאיתנו/ShutterStock

בשבוע שעבר נפגשתי עם רשם הקבלנים. הצגתי את המתווה של ההסתדרות וההתאחדות במאבק בקבלנים לא רשומים ואי העסקתם באתרי הבנייה בישראל. מדובר בתופעה רחבה ומסוכנת. קבלן לא רשום אינו נתון לפיקוח במגוון תחומים, מהקפדה על הכשרות בטיחות ועד תנאים סוציאליים לעובדים.
בימים אלו אנחנו מנהלים משא ומתן לצירוף קבלני מיזוג אוויר והסקה וכן קבלני אינסטלציה וכיבוי אש אל תוך מאגר הקבלנים הרשומים.

התופעה נוגעת לכל אחת ואחד מאיתנו. כי גם מי שלא עושה כרגע שיפוץ בביתו, מן הסתם הוא גר ברחוב בו מתבצעות עבודות בנייה, שיפוץ, עבודות חשמל, אינסטלציה או מיזווג על ידי קבלן לא רשום, ועצם ההליכה ליד אתר בנייה כזה עלולה להיות מסוכנת.

בשנת 2015 הצטרפו למסגרת ההסכם הקיבוצי של ענף הבניין גם "קבלן שיפוצים". במסגרת צו ההרחבה להסכם הקיבוצי, הוסדר הסווג שלהם והוא נקרא קבלן רשום ג131. הסדרנו את התחום הזה והכנסו את קבלני השיפוצים אל תוך ההסכם וכיום הוא חל על כל המעסיקים בתחום ועל כל העובדים.
כיום רשומים בפנקס הקבלנים אלפי קבלני שיפוצים מתוך כ-15,000 קבלנים. הרישום בפנקס הקבלנים מעיד על כמה דברים:

רישום בפנקס הקבלנים מבטיח רמת מקצועיות, אי עבר פלילי (בעל עבר פלילי לא יכול להירשם בפנקס הקבלנים), פיקוח על רמת הבטיחות ועדות לפעילות כחוק.

עד כה הממשלה לא שיתפה פעולה ולא לקחה חלק במלחמה החשובה הזו. אך כעת נראה שיש שינוי. רשם הקבלנים הודיע לי שהסוגייה הולכת לקבל מענה וטיפול מאוד רציני וידוע לו על התופעה. קיבלתי הבטחה כי הסוגייה תטופל בשיא הרצינות והחומרה וזה צעד קריטי. המכרזים שבאחריות הממשלה הם המכרזים שקובעים את המגמה בשוק. ואם הממשלה תילחם בתופעת הקבלנים הלא רשומים, סביר מאוד להניח שהדבר יחלחל גם לשוק הפרטי. הפיקוח ייגבר, הסנקציות יוחמרו ויותר קבלנים יצטרפו לרישום בפנקס הקבלנים.

בינתיים המהפכה מתרחשת מלמטה, בעזרתנו, הסתדרות עובדי הבניין. אך כדי להשלים את המהלך ולהפוך אותו לתו תקן אמיתי, אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של הציבור ועידוד הממשלה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

פניתי להתאחדות כיבוי האש, האינסטלציה, התאחדות מיזוג האוויר, החשמל והפיגומים, ואני פועל במלוא המרץ גם מול החברות הגדולות שלא להעסיק קבלן לא רשום בשום צורה או דרך. המגמה שלי תמשיך עד שנושא זה יוסדר ולא אניח לזה. הירשמו כקבלנים מוכרים, שמרו על זכויות העובדים שלכם, הבטיחות ותרמו לקידום הענף בישראל.

השלב המכריע במלחמה החל. רשם הקבלנים, משרד השיכון מנהל הבטיחות, מנהל האכיפה, מנהל ההסדרה, משטרת ישראל וכל הגורמים יתכנסו בשולחן עגול אחד כדי למגר את התופעה של הקבלנים הלא רשומים. רק כך נוכל כולנו לנצח ולהרוויח יותר בטיחות באתרי הבנייה. כולי תקווה שגם תחת האלונקה ייכנס השלטון המקומי. אני פועל להכניס גם אותם מכיוון שהם הגורם המרכזי אשר נותן היתרי בנייה והוא יכול לעזור ולהשפיע.

המאבק על שמירת חיי העובדים וכללי הבטיחות בענף הבנייה הוא כדי שהעובדים יחזרו הביתה בשלום וכדי להפחית ולהקטין את כמות ההרוגים בענף. מאבק זה מדיר שינה מעיניי ולא אנוח עד שכל הגורמים יבינו שעליהם לשתף פעולה ורק כך יהיה אפשר לנצח את התופעה. כולי תקווה שבשנה החדשה הבאה עלינו לטובה יהיו פחות תאונות והרוגים. ברצוני לאחל לעובדים ובני משפחותיהם שנה טובה, בטוחה ורגועה בענף הבנייה, השיפוצים והתשתיות.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully