וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

21 שנה לא היה יולי כזה חלש: צניחה של 27% במכירת דירות

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 15:41

דו"ח הכלכלן הראשי באוצר מציג: השפל הנוכחי בעסקאות מכירה של דירות מתקרב לרמת השפל שנרשמה בחודש יולי 2002, שעמד בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השנייה | ירידה של 12% במכירת דירות הקבלנים לעומת יוני האחרון

בניינים בלוד. ראובן קסטרו
21 שנה לא היה יולי כזה חלש: צניחה של 27% במכירת דירות/ראובן קסטרו

בחודש יולי האחרון נרכשו 6,912 דירות, ירידה חדה של 27% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 3% בהשוואה לחודש הקודם. כך, עולה מדו"ח הכלכלן הראשי באוצר שפורסם היום (ב'). בניכוי דירות מחיר למשתכן, עמד מספר העסקאות על 6,264, ירידה של 29% בהשוואה ליולי אשתקד.

בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי יולי מאז תחילת שנות האלפיים, מציג הדו"ח כי רמתו בחודש יולי השנה קרובה לרמת השפל שנרשמה בחודש יולי 2002, אשר עמד בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השניה. שפל זה בולט במיוחד בדירות יד שניה אם כי בפלח השוק של הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי נרשמה הרעה בדרוג זה בהשוואה לחודש הקודם.

הקבלנים לא מוכרים: ירידה של 12% מהחודש הקודם

בנוסף, הכלכלן הראשי מצא כי מכירות הקבלנים (דירות חדשות) ביולי הסתכמו ב-2,500 דירות בלבד. מדובר בירידה של 15% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם. אם מורידים את המכירות בסבסוד ממשלתי, הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-1,852 דירות. מדובר בירידה חדה של 23% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם.

יחד עם זאת, בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בולט אזור באר שבע, עם זינוק של 33% במכירות אלו בהשוואה ליולי אשתקד. ההסבר של הכלכלן הראשי הוא שהביקוש בבאר שבע הוא בעיקר של זוגות צעירים שזו דירתם הראשונה, והמחירים הנמוכים יחסית מעניינים אותם. ביתר האזורים נרשמו ירידות חדות במכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה ליולי אשתקד.

הירידה במכירות הקבלנים ביולי מצאה ביטוי במקביל בתזרים המזומנים הפוטנציאלי ממכירות אלו, אשר עומד על 5.2 מיליארד שקל. מדובר בירידה ריאלית בשיעור של 30% בהשוואה ליולי אשתקד. הכלכלן הראשי קובע כי זהו שיעור ירידה חד יותר מזה שנרשם במספר הדירות שמכרו הקבלנים. זאת, הן בשל עלייה במשקל הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" והן בשל עלייה בשיעור הדירות הנמכרות בפריפריה, המאופיינות ברמות מחירים נמוכות יותר. כמו כן, גם באזור באר שבע, שם לא נרשמה ירידה בכמות הדירות שנמכרו, רמות המחירים נמוכות בהשוואה ליולי אשתקד. 

בנייה בעיר באר שבע. ShutterStock
בנייה בעיר באר שבע/ShutterStock

בתגובה לנתוני האוצר על שוק הדיור, ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסר: "אין חדש תחת השמש. רוכשי הדירות ממשיכים לשבת על הגדר. דבר שעלול להעלות את מחירי הדירות, זאת כשברקע דיווחים על תוספת של 90,000 בתי אב חדשים למשק. הדבר עלול להביא להתייקרות מחירי הדירות כשיגיע שינוי במצב המשק. ממשלת ישראל חייבת לדאוג הגדלת היצע הדירות על ידי מתן תמריצים לקבלנים ויזמים, כי על רקע הקיטון במכירות הדירות".

"היזמים מקטנים את היקף התחלות הבנייה. העובדה ששיעור מכירת הדירות על הנייר גדל מדגישה את העובדה שרוב הקבלים והיזמים לא נמצאים בלחץ, מוכרים את הדירות בכמות המספקת את דרישות הליווי הבנקאי בשלבי התחלת הפרויקט ולכן אנו לא רואים ירידות מחיר משמעותיות. העלאת הריבית לא ייצרה אפילו דירה אחת בישראל ולכן כשהריבית תתחיל לרדת צפוי הביקוש הכבוש לדירות להתפרץ, ועל רקע התחלות הבנייה שהיקפן יורד בכל חודש נראה את מחירי הדירות חוזרים לעליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully