וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר למשתכר: המדינה הופכת צעירים חסרי הון למשקיעי נדל"ן

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 14:19

משקיעים או זכאים? הכלכלן הראשי באוצר בדק שני פרויקטים של מחיר למשתכן כעבור 5 שנים, וחשף רווח ממוצע של עד מיליון שקל לזוכים הצעירים שמכרו את הדירות ברגע שהתאפשר להם על פי החוק. המדינה התבלבלה?

משקיע נדל"ן להב פיתוח מנהלים. ShutterStock
משקיעים או זכאים?/ShutterStock

דוח הכלכלן הראשי באוצר חושף: המדינה מבלבלת את היוצרות והופכת צעירים חסרי הון ויכולת למשקיעי נדל"ן בעל כורחם - בעוד את המשקיעים האמיתיים היא מגרשת לחו"ל להשקעות מסוכנות מעבר לים. חלם זה כאן. ועדיין, בשורה התחתונה, הצעירים שרכשו דירה במחיר למשתכן לפני 5 שנים ומכרו היום - עשו רווח של עד מיליון שקל. לא רע בכלל.

הכלכלן הראשי באוצר ניתח שני פרויקטים של מחיר למשתכן, בעפולה ובלוד, לאחר 5 שנים, למעשה תום תקופת החסימה למכירת דירה. מהבדיקה עולה כי בעפולה 11% מהקונים כבר מכרו את הדירה בה זכו, והרוויחו 635 אלף שקל (78%) על המחיר שהם שילמו. בלוד - 4.5% מהקונים בפרויקט מכרו את הדירה והרוויחו בממוצע מיליון שקל על המחיר ששילמו - רווח ריאלי של 124%.

שני הפרויקטים שנבדקו היו פופולאריים בקרב זוגות צעירים משקיעים, ובמקרה הם גם שני הפרויקטים הראשונים במסגרת מחיר למשתכן שחלפה בהם תקופת "החסימה" למכירת הדירה, כלומר נפתחה היכולת ליהנות מההשבחה - בעפולה חסימה זו הוסרה בדצמבר 2022, בלוד במרץ 2023.

בהינתן פרק הזמן הקצר יחסית שחלף ממועד תום החסימה ועד מכירת הדירות, בפרט על רקע רמת העסקאות הנמוכה בשוק - שיעורי מכירה אלו הינם גבוהים יחסית, כאשר רווח ההון הריאלי הממוצע בשני פרויקטים אלו נע כאמור בין 635 אלף שקל בעפולה ועד ל-1 מיליון שקל בלוד.

היה דיבור על זה שהתכנית נועדה לצמצם פערים בשכבות האוכלוסייה, לא?

בפילוח לפי חמשוני שכר, בולטת שכיחות גבוהה יחסית של מוכרים דווקא בחמשון העליון מקרב הרוכשים בעפולה. כ-7% מרוכשי מחיר למשתכן בעפולה רכשו גם "דירה נוספת", לאחר רכישת הדירה במסגרת "מחיר למשתכן", כאשר בלוד עומד שיעור זה על 5.3%.

לשם השוואה, עפ"י סקר הלמ"ס, שיעור משקי הבית שבעלותם יותר מדירה אחת עומד על כ-10%, כאשר מדובר במשקי בית בגילאים מבוגרים משמעותית מאלו של רוכשי "מחיר למשתכן".

בניתוח התפתחות השכר למשק בית של הרוכשים בעפולה ולוד מאז רכשו את דירתם ועד שנת 2022, נמצא כי רמות השכר שלהם עלו בשיעור חד, מעבר לעליית השכר במשק. ממצא זה עשוי לרמז על גידול בהיצע העבודה ו/או גידול בפריון של רוכשים אלו. יתכן בין היתר על רקע תמריץ שנוצר לנוכח ההתחייבויות הכספיות שנטלו על עצמם כדי לממן את הרכישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully