וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלמ"ס מזהירה: עליית הריבית מרחיקה צעירים נוספים מדירה בבעלותם

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 14:59

רכישת דירה במחיר ממוצע עם משכנתה ל-30 שנה מתאפשרת נכון להיום לשליש בלבד ממשקי הבית בישראל. עקב עליית הריבית, בשנה האחרונה רכישת דירה יצאה מהישג ידם של כ-225 אלף משקי בית נוספים | ראול סרוגו: "הכסף שלנו עובר מקופת המדינה ישירות לקופת הבנקים"

זוג נשוי בודק את המאזן הפיננסי שלו. ShutterStock
שני שליש מממשקי הבית בישראל לא יכולים לרכוש דירה ממוצעת/ShutterStock

נכון להיום: שני שליש ממשקי הבית בישראל לא יכולים לרכוש דירה ממוצעת; מסקירה בנושא "מגמות בנשיגות הדיור" שהציג היום (א') דורון סייג, מנהל מדדי הדיור בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים שנערך בכפר סבא, נראה כי עליית הריבית במשק גרמה לירידה משמעותית במספר משקי הבית שיכולים לרכוש דירה במחיר ממוצע בישראל גם עם משכנתה ל-30 שנה.

בנוסף, כתוצאה מהירידה בנשיגות הדיור, בשנה האחרונה רכישת דירה יצאה מהישג ידם של כ-225 אלף משקי בית נוספים, המהווים כ-8.2% מכלל משקי הבית בישראל. כך, שנכון לרבעון השני של 2023, רק 37.3% בלבד מכלל משקי הבית בישראל יכולים לרכוש דירה במחיר ממוצע לעומת 45.5% ברבעון הראשון של 2022.

השינוי באחוז משקי הבית שיכולים לרכוש דירה במחיר ממוצע. למ"ס,
השינוי באחוז משקי הבית שיכולים לרכוש דירה במחיר ממוצע/למ"ס

בנוסף, על פי הסקירה שבוצעה על ידי דורון סייג וד"ר לריסה פליישמן מלשכת הסטטיסטיקן הלאומי, בשנה האחרונה חלה עלייה בריבית על המשכנתאות ועלייה במחירי הדירות הממוצעים, לצד עלייה קלה בהכנסות משקי הבית.

מהסקירה עולה כי ההחזר החודשי הנדרש לרכישת דירה במחיר ממוצע, אשר עמד ברבעון הראשון של 2022 על 5,335 שקל, עלה ל-6,623 שקל ברבעון השני של שנת 2023, עלייה של 24.1% שמורכבת גם מעליית הריבית וגם מעליית מחירי הדיור.

העלייה בשני הגורמים (מחירים וריבית) הביאו לירידה בנשיגות הדיור. עם זאת, ההשפעה של עליית הריבית הייתה משמעותית יותר על פני התקופה שנבחנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גדלת בירושלים? כנראה שתצטרך לעזוב אם תרצה לרכוש דירה

נשיגות הדיור נבחנה גם בפילוח למחוזות, ונמצא כי באזורי הביקוש רכישת דירה במחיר ממוצע הינה בהישג ידם של אחוז נמוך בקרב משקי הבית. כך, לדוגמה, במחוז ירושלים רק 18.8% ממשקי הבית יכולים לרכוש במחוז דירה במחיר ממוצע, במחוז תל אביב רק 20.9% ובמחוז מרכז 34.2% לעומת זאת, באזורי הפריפריה נמצאה נשיגות דיור יחסית גבוהה, כאשר במחוז חיפה 43.8% ממשקי הבית יוכלו לרכוש דירה במחיר ממוצע, 53.2% במחוז דרום ו-53.3% במחוז הצפון .

דורון סייג מנהל מדדי הדיור בלמ"ס ציין בכנס כי הקושי ביכולתם של משקי-בית לרכוש דירה בתנאים הנוכחיים צפוי להוות גורם משמעותי במיתון הביקוש לדירות ובכך עשוי לצנן את שוק הדיור.

"הכסף שלנו עבר מקופת המדינה לקופת הבנקים"

לדברי ראול סרוגו, שנכח גם הוא בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים, טוען כי "עליית הריבית היא צעד הרסני לשוק הדיור ולכלכלה". לדבריו, "בעידן של ריבית גבוהה, המשמעות על ההוצאות שלנו הקבלנים והיזמים היא שאנחנו מעבירים כסף מקופת המדינה לקופת הבנקים. יכול להיות שבנק ישראל רוצה לדאוג לבנקים וזה צעד הרסני לשוק הדיור ולכלכלה".

"עליית הריבית היא לא פתרון לאינפלציה ולא לשוק הדיור. אולי צריך לחשוב על צעדים אחרים . אם בעבר חשבנו שיש לנו בעיה בתכנון ויש בעיה בשיווקי קרקעות, לא זאת הבעיה של היום, הבעיה היא בתחום הכדאיות הכלכלית, כמות הדירות הנמכרת יורדת לחצי והשוק מגיב, כאשר אני לא מוכר דירות בפרויקט שהתחלתי, אני לא מתחיל נוסף. אנחנו מגיבים, אנחנו לא פראיירים, הקבלנים, למרות שזו תחרות יש אלפי קבלנים שמבינים ועושים צעד של אחת ועוד אחת".

"הבעיה שלנו כיום היא שהממשלה לא מגיבה לעובדה שכמות המכירות ירדה בחצי והיום אין פרויקטים של כדאיות כלכלית כמו התחדשות עירונית בפריפריה. הדבר המתבקש היום זה להוריד את מס הרכישה למשקיעים לממדים נורמליים. מחירי השכירות קפצו בעשרות אחוזים, המשקיעים רק מוכרים דירות, כמות הדירות ירדה. בנוסף, הריבית שעלתה מוציאה מהמעגל את כל קרנות והחברות שהקימו אגפים להשכרה ארוכת טווח. כולם מובטלים, הם לא קונים קרקע ודירות להשכרה ארוכת טווח והממשלה רואה את הדברים האלה. אם מחירי השכירות עולים ב-10 אחוז בשנה, זה משפיע על האינפלציה. הם לא רואים? כמה גאון בכלכלה צריך להיות בשביל להביו את זה? צעד מתבקש נכון לעכשיו הוא להוריד את מס הרכישה, המשקיעים יחזרו לשוק, יקנו דירות וכמות הדירות להשכרה תעלה. זה צעד עם אפקט מידי. מחירי השכירות ירדו הקבלנים יבנו יותר וזה יאזן את ההמשך".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully