וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדינת ישראל לא עושה מספיק כדי למנוע את התרחיש הנורא מכל"

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 12:44

על רקע רעידת האדמה במרוקו, צריך להבין כי תמ"א זו לא פריבילגיה, אלא כורח המציאות וחובה מוסרית של המדינה - שחייבת לקחת אחריות ולמנוע את התרחיש הנורא מכל. מה עליה לעשות? ישי רוט מסביר

בניין עם פרויקט תמ"א שנתקע ברחובות יהודה המכבי-ויצמן בתל אביב. ראובן קסטרו
רובם המוחלט של המבנים שעוברים תהליך חיזוק - בתל אביב והמרכז/ראובן קסטרו

מדינת ישראל משקיעה מיליארדים בהיערכות למלחמות, אבל לא מכניסה את היד לכיס בכל הנוגע לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. לפי הערכות משרד הבינוי והשיכון, יש בישראל כ-80 אלף מבנים בני שלוש קומות ומעלה הטעונים חיזוק, ובהם כ-810 אלף דירות. עד היום חוזקו ומוגנו מתוקפה בפועל פחות מ 2% מהמבנים - רובם המוחלט במחוזות תל אביב והמרכז.

הבעיה הגדולה מכולן, לדברי ישי רוט, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בקבוצת שובל, היא שמדינת ישראל לא משקיעה משאבים למנוע את התרחיש הנורא מכל.

"הגיעה העת שהמדינה תיקח אחריות במקום להתנער ממנה", מכריז רוט, "אנו קוראים למדינה לתת לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לטפל בקידום ההתחדשות העירונית בישראל, כי הרשויות המקומיות הן החסם הגדול להתחדשות עירונית".

"ישראל חייבת להתעורר ולשלב התחדשות עירונית עם תכניות מחיר למשתכן"

"על הממשלה לסייע ליזמים לקדם את מתחמי הפינוי בינוי. במציאות הכלכלית של היום ההתחדשות העירונית כיום היא הענף הפעיל ביותר בתחום הנדל"ן. חיסול התמ"א, יגרום לפגיעה בענף ולעליית מחירים. אמנם בשבועות האחרונים רואים יותר ויותר רשויות שמקדמות מתחמים שלמים יחד עם משרד השיכון להתחדשות עירונית, אלא שללא שהמדינה תשיט את הספינה, לא נראה שום שינוי משמעותי בתחום", אומר רוט.

איך היא תעשה את זה?;

"אפשרות אחת היא מתן קרקע משלימה ליזם באיזור אחר. אפשרות אחרת היא מתן הרבה יותר אחוזי בניה ליזמים על מנת שאלה יוכלו להקצות אחוז גדול יותר מהדירות למחיר מטרה/ מחיר למשתכן או כל שם תואר אחר - ובלבד שזה יסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה".

"ראשי רשויות עוצרים התחדשות עירונית כי הם פוחדים מבניה"

מה עם תכניות מתאר עירוניות מחליפות תמ"א?;

כזכור, לפני מספר חודשים הודיע יו"ר מטה הדיור שאין כוונה להאריך את התמ"א והיא תפוג באוקטובר, למעט רשויות שיגישו תוכניות עירוניות.

"לטעמנו מדובר בטעות," אומר רוט, "אסור לתת לרשויות את הסמכות לאשר פרויקטי התחדשות עירונית, היות שרובן לא מעוניינות בקידום פרויקט, ולראיה דו"ח מבקר המדינה שביקר את הרשויות המקומיות בהקשר זה. אנו כבר רואים כיצד עונת הבחירות לרשויות המקומיות משפיעה לרעה על ההתחדשות העירונית ועל פרויקטי בניה בתחומי הרשויות. ראשי רשויות עוצרים התחדשות עירונית כי הם פוחדים מבניה ומעדיפים למשוך זמן כדי שלא יהיו תלונות מצד תושבים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישי רוט. ערן לביא,
ישי רוט, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בקבוצת שובל/ערן לביא

"לא די בכך שרשויות לא מסוגלות לתת מענה ליזמים, כעת מבקשים להוסיף עליהן את נטל ניהול המדיניות? ישראל היא מהמדינות המפגרות בעולם בכל הנוגע לבירוקרטיה. אפילו אם יזם מבקש היתר במסגרת מסלול ירוק, יעברו מינימום שנה וחצי עד שנתיים עד שיקבל היתר בניה".

"גם ההתנהלות מול הרשויות המקומיות קשה, ארוכה ומסובכת. יזמים ממש יורקים דם עבור כל בקשה ועבור כל היתר. הרשויות המקומיות מעמיסות חסמים רבים שמקשים על קידום תכניות וקבלת היתרי בניה בגלל מחסור במשאבים כספיים", אומר רוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully