וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תכנית חיזוק נגד רעידות אדמה"? הצחקתם אותי

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 11:27

כמה רעידות אדמה בעולם נצטרך לראות? כמה משלחות עוד נצטרך להוציא כדי שהמדינה תדאג שהתכנית שנקראת "תכנית חיזוק נגד רעידות אדמה" תעשה את מה שהיא צריכה לעשות, ולא את מה שמשתלם כלכלית? עופר פטרסבורג בטור פרשנות מדאיג במיוחד

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023/רויטרס

זו לא קללה. זו עובדה הסתברותית: מרוקו היום, טורקיה אתמול ומחר אצלנו. אם לא מחר אז בעוד יומיים. כמה רעידות אדמה בעולם עוד נצטרך לראות כדי להבין? כמה משלחות עוד נוציא? כמה עוד נישאר אדישים ולא נבין שבקרוב אצלנו. כן אצלנו בקרוב, לצערי. כבר עשרים שנה שקוראים לזה "תכנית חיזוק נגד רעידות אדמה", ומה שקיבלנו זה תכניות להשבחת נדל"ן באזורי הביקוש במרכז הארץ.

תמ"א 38 עשתה המון כותרות במהלך השנים, אבל האמת היא שמדובר בתכנית שעד היום לא הביאה כלום ושום דבר - חוץ מהתעשרות של כמה בודדים והתרחבות תופעת "היזמים", שנכנסו בשנים האחרונות לענף הבנייה בזכות התמ"א. בניגוד לקבלן בנייה שצריך רישיון, יזם יכול להיות גם אתה וגם את עם כסף ובלי שום מושג בבנייה. אז תדמיינו את עצמכם בונים לנו מבנים מחוזקים נגד רעידות אדמה.

אז על מה נבנה? בחלק גדול מהמקרים, לא מדובר כלל על הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38/2) אלא על חיזוק ותוספת קומות (תמ"א 38/1). איך אמחיש לכם את זה? תדמיינו בניין שיכון שנבנה בשנות החמישים והשישים מצדפות וחול ים כדי להכיל את המוני העולים שגדשו את הארץ החדשה באותן שנים. תכנית התמ"א נועדה כדי לתקן את זה ולחזק את המבנים הישנים כנגד רעידות אדמה. "היזמים", כאמור את ואתה בפוטנציה, קפצו על ההזדמנות, לקחו בניין עם יסודות של מגבת וחיזקו אותו נגד רעידת אדמה בסולם 7 ריכטר.

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023/רויטרס

מה קרה בפועל? החיזוקים לא נעשו איפה שצריך, אלא איפה שמשתלם כלכלית. ומה עם אותם אנשים קשיי יום המתגוררים בבנייני שיכון איומים בטבריה, בית שאן, צפת, באר שבע, ערד ויישובים נוספים המועדים לחורבן, עקב מיקומם לאורך השבר הסורי אפריקאי? כפרה, בבוא יום הדין נקרא גם עליהם בעתון.

אלפי הרוגים. לא אני אמרתי. ועדות ממשלתיות אמרו. אז מה כן הפתרון? מלכת ההתחדשות העירונית, פינוי בינוי. ואם צריך תמ"א נקודתית, ניחא. אבל חבריי, ראשי ערים נבחרים, מנובמבר - קדימה, יש לכם הזדמנות להצדיק את הבחירה של התושבים בכם. תהפכו את העיר שלכם עד יסוד, כמו בארגז חול של ילדים. האחריות לחיי אדם אצלכם. אל תגידו לא ידעתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully