וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אתר בנייה מקבל אישור ללא נוכחות מנהל עבודה?

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

7.9.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על המחסור החמור במנהלי עבודה באתרי בנייה בישראל

מנהל באתר בנייה. ShutterStock
כשמנהל עבודה לא נמצא באתר הבנייה, זה ברור שתוך זמן קצר תהיה תאונה/ShutterStock

המחסור באלפי מנהלי עבודה הוא סכנת נפשות. וזו לא סתם ססמה. זו המציאות. השבוע למשל היה מקרה מוות נוסף באתר בנייה, שעדיין נמצא תחת חקירה ולכן לא אוכל להרחיב בפרטים, ולמה זה קורה? הכל מתחיל בכך שיש מחסור אדיר במנהלי עבודה, אז יש קבלנים שמוצאים פתרונות ואילתורים: לפעמים אין בכלל מנהל עבודה ומישהו חותם במקומו. לפעמים מחתימים מנהל עבודה אחר שבכלל לא מכיר את האתר. לפעמים מעסיקים מנהל עבודה פיקטיבי ("קוף"). האילתורים מגוונים ומסוכנים.

כבר הרבה שנים סובל ענף הבניין ממחסור חמור במנהלי עבודה. מדובר במחסור של לפחות 4,000 מנהלי עבודה. ללא מנהל עבודה אסור לפתוח את אתר הבנייה. מנהל העבודה חייב להיות במקום בכל שעה בה האתר פעיל. האחריות על האתר היא של מנהל העבודה והוא המוסמך לחתום על האתר ולאשר את הפעילות בו.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

אם הממשלה הייתה מאשרת תקציבים, ניתן היה לצמצם את הפער הגדול ולהכשיר מאות מנהלי עבודה תוך זמן קצר. התשתית להכשרות קיימת ופרוסה בכל הארץ. כל שצריך הוא אישור תקציבי, אך הממשלה עסוקה בריבים פנימיים על סמכויות וקרדיט, ובסופו של דבר כל המשק סובל. כי כשאין מנהלי עבודה זה מעכב בנייה, זה מייקר את הבנייה ובסופו של דבר הציבור משלם את המחיר.

המקרה השבוע הוא רק דוגמה אחת מיני רבות, ולצערי זה כנראה לא יהיה המקרה האחרון. מנהלי עבודה לא יכולים "למרוד" במעסיקים שלהם כי יאבדו את מקור פרנסתם. המעסיקים חסרי אונים כי אין להם מספיק מנהלי עבודה ולכן הם נאלצים לפעול בניגוד לחוק ומעסיקים את מנהל העבודה על כמה אתרי בנייה.

כשמנהל עבודה לא נמצא באתר הבנייה, זה ברור שתוך זמן קצר תהיה תאונה. כי מנהל העבודה הוא שמכיר ושולט באתר, ובלעדיו אין פיקוח על נהלי העבודה והבטיחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנהל עבודה. ShutterStock
זה רק עניין של זמן עד שזה יתפוצץ לכולנו בפרצוף/ShutterStock

זה רק עניין של זמן עד שזה יתפוצץ לכולנו בפרצוף. אני פונה למנהלי עבודה שאנחנו בתהליך מולם של התאגדותם להסתדרות שלא יסכימו להירשם כמנהלי עבודה באתרים ולא להיות נוכחים בהם. אני מפציר בהם שלא ימסרו את תעודת מנהל העבודה להם לקבלנים כשהם אינם פיזית באתר עצמו, כי אי נוכחות פיזית של מנהל עבודה באתר בנייה זו סכנת נפשות! במקרה שכזה, האחראי והאשם הראשון מבחינת החוק זה מנהל עבודה.

אין לי צל שספק שבחברות גדולות לא נוהגים כך. מדובר בעיקר בקבלנים לא רשומים וב"חאפרים" שמשכנעים את מנהלי העבודה ומציעים להם כל מיני הטבות על מנת שיוכלו להשתמש ברישיונות שלהם. מנהל עבודה שמסכים לכך עלול לשלם ביוקר באיבוד הרישיון ואפילו במאסר. התופעה זועקת לשמיים. לדעתי יש מאות אתרי בנייה שנפתחים ללא מנהלי עבודה ואח"כ מתפלאים מדוע מתרחשות תאונות והפרות בטיחותיות באתרים. אני פונה מכאן לכל משרדי הממשלה המטפלים בנושא - זה צו השעה, יש להקצות תקציבים ולהכשיר מנהלי עבודה על מנת לנסות ולמגר את התופעה.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully